خالی کردن فضای حافظه گوشی

بهترین ترفندها برای خالی کردن فضای حافظه گوشی

در این متن روش‌های ساده‌ای برای خالی کردن فضای حافظه گوشی های اندرویدی را معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید کمبود حافظه را به فراموشی بسپارید!

یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هوشمند مدرن آن است که اغلب آن‌ها فاقد درگاه کارت حافظه هستند و به همین دلیل امکان ارتقای حافظه آن‌ها وجود ندارد. بنابراین کاربران این گوشی‌ها اساسا باید در تمام طول عمر دستگاه با همین ظرفیت حافظه بسازند. شاید در ماه‌های اول حجم حافظه برای اکثر کاربران کافی باشد. با این وجود با گذشت زمان به‌تدریج حافظه پر شده و فضای ذخیره‌سازی از آستانه قابل قبول پایین‌تر می‌رود!

برای بسیاری از ما کار به جایی می‌رسد که حافظه گوشی‌مان همیشه پر است و برای انتقال کوچکترین داده‌ها و اطلاعات دچار مشکل خواهیم شد. این مشکل البته راهکارهای متعددی دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها در چندین گام ساده ظرفیت حافظه را افزایش داد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا تعدادی از ترفندهای ساده خالی کردن فضای حافظه گوشی را معرفی کرده و آموزش دهیم.

چگونه حافظه داخلی گوشی را خالی کنیم؟

احتمالا حافظه گوشی بسیاری از ما پر از فایل‌های چندرسانه‌ای مختلف است که در گوشه و کنار آن جا خوش کرده‌اند! اپلیکیشن‌هایی مانند اسپاتیفای و یوتیوب قابلیت دانلود آفلاین را ارائه می‌کنند. این قابلیت البته بسیار کلیدی و مهم است؛ اما می‌تواند در گذر زمان باعث انباشته شدن حجم بالایی از اطلاعات روی گوشی شود. این داده‌ها بعضا می‌توانند به حجمی در حدود چند ده گیگابایت هم برسند.

ارتقای مموری اندروید

اگر حافظه داخلی گوشی شما پر شده، یکی از نخستین کارهایی که باید انجام دهید آن است که این فایل‌های چندرسانه‌ای ذخیره شده را چک کرده و در صورت لزوم پاک کنید. این کار در Spotify به‌صورت زیر امکان‌پذیر است:

  • وارد یک پلی لیست شوید.
  • روی کلید سه خط افقی در بالای صفحه سمت راست کلیک کنید.
  • گزینه Remove Downloads را انتخاب کنید.

به‌طور مشابه می‌توانید در یوتیوب هم مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد پلی لیست دانلودهای خود شوید.
  • روی کلید سه نقطه در کنار ویدیو کلیک کنید.
  • گزینه Delete from Downloads را انتخاب کنید.

گالری خود را مدیریت کنید

گالری تصاویر گوشی منبعی ارزشمند از تصاویر ثبت شده شماست که خاطرات بسیاری را برایتان زنده خواهد کرد. با این حال در گذر زمان این تصاویر می‌توانند حجم بالایی از حافظه دستگاه شما را اشغال کنند. به جز تصاویری که ثبت کرده‌اید، گالری شما می‌تواند محل ذخیره شدن بسیار تصاویر ناخواسته باشد که به‌طور اتفاقی یا در اثر دانلود خودکار روی حافظه گوشی شما ذخیره شده‌اند. این دسته فایل‌ها مظنونین همیشگی هنگام خالی کردن فضای حافظه گوشی به شمار می‌روند!

تصاویر گوگل

برای شناسایی این دسته تصاویر و ویدیوها باید وارد پوشه‌های خاص مرتبط با آن‌ها نظیر Screenshots یا Social Media شده و تصاویری که به آن‌ها نیاز ندارید را پاک کنید. اگر کل محتویات پوشه برایتان کم‌ارزش هستند، می‌توانید آن را به‌کل حذف کنید تا حداکثر فضا را روی حافظه‌تان خالی کنید. همچنین فراموش نکنید که پوشه Trash را نیز حتما چک کنید تا حافظه را تا جای ممکن خالی نگه دارید.

در گجت نیوز بخوانید:

قاتل حافظه گوشی شما اینجاست؛ فضای ذخیره سازی موبایل خود را آزاد کنید

دانلودهای خودکار گوشی‌تان را حتما چک کنید

برخی اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌طور خودکار اقدام به دانلود تصاویر و ویدیوها می‌کنند.‌ به‌عنوان مثال، واتساپ از جمله پیام‌رسان‌هایی‌ست که فایل‌های دریافتی را به‌صورت اتوماتیک دانلود کرده و به‌صورت پنهانی حافظه داخلی گوشی‌تان را پر می‌کنند.

برای رفع این مشکل باید قابلیت دانلود خودکار محتوا را در گوشی‌تان غیرفعال کنید.‌ به‌عنوان مثال در پیام‌رسان واتساپ امکان مشاهده تنظیمات نحوه مشاهده (Visibility) پیام‌ها وجود دارد و شما می‌توانید با مراجعه به آن، تنظیمات را دستکاری کنید.

روش انجام این کار در اپلیکیشن Facebook به‌صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات شوید.
  • وارد قسمت Photos & Media شوید.
  • قابلیت ذخیره‌سازی خودکار (Auto Saving) را غیرفعال کنید.

خالی کردن فضای حافظه گوشی

شما می‌توانید قابلیت ذخیره خودکار را به‌طور خودکار برای Snapchat هم فعال کنید. برای انجام این کار لازم است مراحل زیر را بپیمایید:

  • وارد بخش تنظیمات شوید.
  • در بخش تنظیمات، وارد قسمت خاطره‌ها (Memories) شوید.
  • روی کلید مربوط به ذخیره سازی (Save Button) کلیک کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید.

خالی کردن فضای حافظه گوشی از طریق مدیریت اپلیکیشن‌ها

امروزه برخی گوشی‌های موبایل با انبوهی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض که معمولا غیرقابل حذف هستند روانه بازار می‌شوند. ممکن است گمان کنید هیچ کاری در قبال این اپلیکیشن‌ها نمی‌توان انجام داد؛ اما مدیریت آن‌ها همچنان امکان‌پذیر است. با توجه به این که امکان حدف این اپلیکیشن‌ها وجود ندارد، می‌توان با غیرفعال کردن آن‌ها مانع از کار کردنشان در پس‌زمینه شد و مصرف منابع دستگاه از جمله حافظه را مدیریت کرد.

روش انجام این کار به‌صورت زیر است:

  • انگشت خود را روی آیکون یک اپلیکیشن فشرده و نگه دارید.
  • از منوی پاپ‌آپ ظاهر شده گزینه Info را انتخاب کنید.
  • گزینه Disable را علامت بزنید.

کش اپلیکیشن‌های مختلف را پاک کنید

همان‌طور که احتمالا در جریان هستید اپلیکیشن‌های مختلف برای تسهیل در دریافت اطلاعات و ارتقای سرعت اجرا شدن معمولا اطلاعاتی را در حافظه‌ای موقتی تحت نام کش ذخیره می‌کنند. این اطلاعات موقتی در گذر زمان می‌توانند باعث اشغال فضای زیادی روی حافظه گوشی شما شوند. به‌طور خاص، کش مرورگرها از جمله مواردی است که ممکن است به یکباره به حجمی چند گیگابایتی برسد. پاک کردن کش اپلیکیشن‌های مختلف کار نسبتا ساده‌ای بوده و با چند گام سرراست قابل انجام است.

کاربرانی که از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند می‌توانند برای پاک کردن کش این مرورگر مراحل زیر را دنبال کنند:

  • روی کلید سه نقطه در بالای صفحه و سمت راست کلیک کنید.
  • وارد بخش تنظیمات گوگل کروم شوید.
  • گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.
  • کلید Clear Browsing Data را فشار دهید.

علاوه بر این همچنین می‌توانید به منظور پاک کردن کش اپلیکیشن‌های مختلف نیز روشی مشابه را انجام داده و بخش قابل توجهی از حافظه مصرف شده گوشی‌تان را آزاد کنید.

فایل‌های کم‌اهمیت‌تر را مدیریت کنید

فایل‌های کم‌اهمیت گوشی شما نیز از جمله مواردی هستند که هنگام کم بودن حافظه باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای دسترسی به این فایل‌ها لازم است که از طریق اپلیکیشن پیش‌فرض مدیریت فایل‌های گوشی اندرویدی خود (Files) حافظه را بررسی کنید و مواردی که حافظه بیش از اندازه‌ای روی گوشی‌تان اشغال کرده‌اند را شناسایی کنید. از جمله اطلاعاتی که لازم است پاک کردنشان را در نظر داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بقایای اپلیکیشن‌های پاک شده
  • یادداشت‌های صوتی قدیمی
  • آهنگ‌های زنگ‌خور بلااستفاده

روش‌های پیشرفته‌تر خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی

با وجود این که روش‌های ساده مورد اشاره در بالا می‌توانند تا حد زیادی باعث خالی شدن فضای حافظه داخلی کئشی شما شوند، برخی روش‌های پیشرفته‌تر هم قادرند در افزایش میزان حافظه خالی کمک بزرگی به شما کنند. در ادامه با تعدادی از این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

فضای ابری می‌تواند فشار روی حافظه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد

گوگل فوتوز

اگر با مشکل کمبود دائمی حافظه روی گوشی موبایل خود روبرو هستید، فضاهای ذخیره‌سازی ابری مثل گوگل درایو یا دراپ باکس را بررسی کنید و بخشی از اطلاعات حافظه داخلی را به آن‌ها انتقال دهید. از این حافظه ها می‌توانید برای بکاپ گیری از تصاویر، ویدیوها و اسناد استفاده کنید. این مساله نه تنها تضمین‌کننده امنیت داده‌های شماست؛ بلکه می‌تواند فضای زیادی از حافظه گوشی شما را خالی کرده و مشکل کمبود حافظه‌تان را از بین ببرد.

اگر از یک فضای ابری مطمئن روی گوشی‌تان استفاده می‌کنید حتما قابلیت بکاپ‌گیری خودکار را فعال کنید تا اطلاعاتتان بدون دخالت شما روی فضای ابری ذخیره شوند.

در صورت امکان حافظه داخلی گوشی خود را ارتقا دهید

حافظه گوشی اندرویدی

در صورتی که گوشی شما از درگاه کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، حتما از یک کارت حافظه میکرو اس دی استفاده کرده و بخشی از اطلاعاتتان را روی حافظه خارجی ذخیره کنید. انتقال داده‌ها از حافظه داخلی گوشی به کارت میکرو اس دی به‌سادگی امکان‌پذیر بوده و در چندین گام سرراست قابل اجراست. البته پیش از خرید حافظه خارجی لازم است که سازگاری آن با گوشی را در نظر گرفته و کارت حافظه‌ای مناسب برای گوشی‌تان را انتخاب کنید.

از نسخه سبک‌تر اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده کنید

یکی از راه‌های مهم خالی کردن فضای حافظه گوشی های اندرویدی استفاده از نسخه‌های سبک (Lite) اپلیکیشن‌های اندروید است که فضای کمتری از حافظه را اشغال کرده و حجم کمتری از دیتا را نیز استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها بدون این که در عملکرد اصلی خدشه‌ای ایجاد کنند، برخی قابلیت‌های اضافی نسخه‌های کامل را حذف کرده‌اند تا تجربه‌ای سبک‌تر را به کاربران ارائه کنند. نسخه‌های Lite خصوصا در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی بسیار مفید هستند.

همچنین بخوانید:

نحوه پاک کردن حافظه گوشی ، لپ تاپ و تمام گجت‌ها قبل از فروش

به‌طور پیوسته گوشی و نرم افزارها را آپدیت کنید

آپدیت کردن دائمی اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی هم یکی از روش‌های مهمی است که شانس مدیریت بهتر فضای حافظه گوشی را به شما خواهد داد. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها معمولا در آپدیت‌های مختلف ایرادات عملکردی محصولاتشان را برطرف نموده و اشکالات مربوط به بهینه نبودن و مدیریت نامناسب حافظه را نیز رفع می‌کنند. آپدیت‌های دائمی و منظم نه تنها کاربری اپلیکیشن‌ها را ارتقا می‌دهد؛ بلکه به ارائه تجربه کاربری روان‌تر هم کمک فراوانی می‌کند.

از اپلیکیشن‌های آنالیز و مدیریت حافظه استفاده کنید

استفاده از اپلیکیشن‌های آنالیزکننده حافظه در اندروید هم یکی از روش‌هایی که می‌تواند دید بهتری از وضعیت حافظه داخلی گوشی‌تان به شما بدهد. این دسته اپلیکیشن‌ها ضمن این که میزان حافظه اشغال شده و در دسترس گوشی را نمایش می‌دهند، فایل‌های بیش از اندازه بزرگ را نیز لیست نموده و داده‌های کم‌اهمیت را نیز برایتان مشخص می‌کنند. به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید حافظه گوشی‌تان را مدیریت کرده و داده‌های خاصی که باعث اشغال بیش از اندازه حافظه می‌شوند را شناسایی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*