درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

کشف روش انقلابی برای درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

محققان به تازگی روش جدیدی برای درمان آب مروارید چشم کشف کرده‌اند که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای عمل جراحی و دردسرهای مربوط به آن باشد.

پژوهشگران طی مطالعات پیشرفته‌ای، یک روش انقلابی برای درمان آب مروارید چشم که فقط از طریق عمل جراحی قابل درمان بود، کشف کرده‌اند. این کشف پژوهشگران میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان که با مشکل آب مروارید چشم دست و پنجه نرم می‌کردند را امیدوار کرده و اخیرا در مجله معتبر Investigative Ophthalmology and Visual Science منتشر شده است.

از آنجا که حدود ۶۵.۲ میلیون نفر در جهان به آب مروارید مبتلا هستند، این بیماری همچنان یکی از علل اصلی نابینایی و اختلال در بینایی در سراسر جهان است. در این روش انقلابی با استفاده از دارو می‌توان با این بیماری مبارزه کرد و همین مسئله افراد بی‌شماری که به این بیماری چشمی مبتلا شده‌اند را امیدوار کرده است.

آشنایی با بیماری آب مروارید

درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

آب مروارید لکه‌های ابری روی لنز طبیعی چشم است که از بی‌نظمی پروتئین‌های درون ساختار لنز، ایجاد می‌شود. این بی‌نظمی منجر به تشکیل خوشه‌های پروتئینی می‌شود که نور را پراکنده می‌کنند و انتقال آن به شبکیه را مختل می‌کنند. با آنکه آب مروارید اغلب با روند پیری و افزایش سن در ارتباط است، اما ممکن است از عواملی مثل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، آسیب‌های چشمی، سیگار کشیدن، بیماری‌هایی مثل دیابت و مصرف برخی از داروها نیز ناشی شود. در روش سنتی، برای درمان آب مروارید لنز ابری را جراحی کرده و یک لنز مصنوعی را جایگزین آن می‌کنند.

گروهی از دانشمندان بین‌المللی به رهبری پروفسور باربارا پیرسیونک، معاون دانشکده سلامت، آموزش، پزشکی و مراقبت‌های اجتماعی در دانشگاه Anglia Ruskin، تحقیقات خود را برای درمان آب مروارید بدون نیاز به جراحی آغاز کردند. تمرکز آن‌ها بر یک ترکیب اکسی‌استرول بود که پتانسیل یک داروی ضد آب مروارید را داشت. اکسی‌استرول‌ها مشتقات اکسیژن‌دار کلسترول هستند که نقش آن‌ها تنظیم و حمل کلسترول در بدن است.

درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

هدف محققان در این روش انقلابی بازگرداندن نظم پروتئین‌های درون لنز و در نتیجه افزایش توانایی تمرکز آن است. به طور شگفت انگیزی، تلاش‌های آن‌ها تحقق پیدا کرد و مقدار قابل توجهی از تاری و تیرگی لنز‌ها کاهش یافت. این تیم پژوهشی برای تایید اثر بخشی ترکیب اکسی استرول، یک سری آزمایش‌های پیشرفته روی ۳۵ موش انجام دادند.

در این آزمایش، پژوهشگران یک قطره از ترکیب اکسی استرول VP1-001 را مستقیما روی چشم راست ۲۶ موش تزریق کردند. به طور همزمان در چشم چپ آن‌ها یک قطره خنثی از سیکلودکسترین ریخته شد. در این آزمایش ۹ موش بدون درمان باقی ماندند تا عملکرد دارو در چشم مابقی موش‌ها بهتر بررسی شود.

نتایج این آزمایشات بسیار شگفت انگیز بودند. تزریق ترکیب اکسی استرول VP-001 بهبود قابل توجهی را در ۶۲ درصد از لنزهای آزمایش شده نشان داد. علاوه بر این، پژوهشگران ۱.۰ درجه بهبود و پیشرفت در تاری ۴۶ درصد از موش‌های در حال درمان مشاهده کردند.

درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

پروفسور باربارا پیرسیونک نیروی موثر در این پژوهش بسیار مهم و عضو مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه Anglia Ruskin، رضایت خود از این نتایج را اینگونه اعلام کرد: «این مطالعه اثرات مثبتی از این ترکیب که برای درمان آب مروارید پیشنهاد شده بود را نشان داد، این ترکیب قبلا روی هیچ لنزی آزمایش نشده بود و این اولین تحقیق از این نوع در جهان است.»

او در ادامه افزود: «در این مطالعه نسبت به آن‌هایی که درمان نشده بودند، بهبود قابل توجهی در بینایی چشم‌‌هایی حاصل شد که به آب مروارید مبتلا بودند و با این ترکیب درمان شدند. البته فقط در برخی از آن‌ها بهبود مشاهده شد، نه همه‌ی آن‌هایی که از این ترکیب استفاده کرده بودند. این نشان می‌دهد که این ترکیب برخی از آب مرواریدهای خاص را درمان می‌کند. هنگام تولید داروهای آب مروارید باید این بیماری را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. به این ترتیب در برخی‌ از مبتلایان به این بیماری می‌توان درمان دارویی را جایگزین عمل جراحی کرد.»

این پژوهش دستاوردهای بسیار بزرگی داشت. این تحقیق می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای برای ۶۵.۲ میلیون نفری که در این جهان با بیماری آب مروارید دست و پنجه نرم می‌کنند باشد. به این ترتیب جراحی تنها راه نجات این افراد نیست و از حالا درمان دارویی می‌تواند کمک حال بسیاری از مبتلایان باشد.

درمان آب مروارید چشم به وسیله‌ی دارو می‌تواند زندگی افراد بی‌شماری را متحول کند، به ویژه افرادی که شرایط عمل جراحی را ندارند. با آنکه تحقیقات و آزمایش‌های بالینی بیشتری برای تایید این پژوهش امیدوارکننده نیاز است، در هر حال، همین آزمایشات اولیه هم رضایت بخش بوده‌اند. طبق این مطالعات این نحوه درمان در برخی از انواع خاص آب مروارید تاثیر دارد.

تشخیص آب مروارید

درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی

برای آنکه بفهمید آیا چشمان شما به آب مروارید مبتلاست یا خیر، باید به چشم پزشکی مراجعه کنید و معاینه شوید. ممکن است چشم پزشک چندین آزمایش روی شما انجام دهد، از جمله:

  • تست سنجش بینایی. در این تست از یک نمودار با حروف در سایز‌های مختلف استفاده می‌شود که فرد مراجعه کننده باید آن‌ها را از راه دور تشخیص دهد. در این روش هر دو چشم شما آزمایش می‌شود، یعنی برای آزمایش چشم سمت راست باید دست خود را روی چشم سمت چپ قرار دهید و بالعکس. در این نمودار حروف از بالا به پایین به ترتیب کوچک و کوچکتر می‌شوند و شما باید با یک چشم جهت درست آن‌ها را تشخیص دهید.
  • آزمایش لامپ اسلیت. در این آزمایش از یک منبع نور با شدت بالا استفاده می‌شود که می‌تواند به صورت متمرکز یک صفحه نور به داخل چشم بتاباند. از آن همراه با بیومیکروسکوپ استفاده می‌شود و به این وسيله پزشک می‌تواند بخش جلویی و پشتی چشم بیمار را بررسی کند.
  • معاینه شبکیه. برای شروع تست شبکیه چشم، ابتدا پزشک قطره‌هایی را در چشمان فرد مراجعه کننده می‌ریزد تا مردمک چشم‌ها کاملا باز (گشاد) شوند.
  • تونومتری اپلناسیون. این ابزار روی شبکیه چشم قرار می‌گیرد و فشار داخل چشم را اندازه گیری می‌کند. افزایش فشار چشم یکی از عوامل مهم ایجاد گلوکوم و در نتیجه نابینایی است.

سبک زندگی و درمان خانگی

برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به آب مروارید، بهتر است:
  • مطمئن شوید که عینک یا لنز‌های شما دقیق‌ترین نسخه ممکن چشمان شما هستند.
  • اگر برای مطالعه به کمک بیشتری نیاز دارید، از عینک مطالعه یا ذره‌ بینی استفاده کنید.
  • با استفاده از روشن کردن لامپ پر نور، میزان روشنایی خانه را به حد تعادل برسانید.
  • وقتی در طول روز از خانه بیرون می‌روید، حتما از عینک آفتابی یا کلاه لبه دار استفاده کنید تا نور آفتاب مستقیما رو چشم شما نباشد.
  • رانندگی در شب را تا جای ممکن کاهش دهید.

این اقدامات خود مراقبتی ممکن است مدتی موثر باشد، اما با پیشرفت و افزایش آب مروارید چشم، ممکن است بینایی شما بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرید. در آن در صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*