دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

فرایند اجرایی دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات شروع شد

با برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات با حضور نقش‌آفرینان صنعت ICT و بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور، فرایند اجرایی این جشنواره شروع شد.

در صبح روز چهارشنبه 13 دی 1402، نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد. در این نشست که در برج همراه و به‌منظور سیاست‌گذاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شده بود، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روسای ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور، معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، قائم‌مقام و معاونان و مدیران همراه اول و نماینده سندیکای صنعت مخابرات و نظام صنفی رایانه‌ای تهران حضور داشتند.

تعیین راهبردهای کلان جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، تعیین حوزه‌ها و محورهای برگزاری این رویداد، تعیین مدل مشارکت و بهره‌برداری ذی‌نفعان از اهداف برگزاری این نشست بودند و به این منظور، نقش‌آفرینان این حوزه در راستای سیاست‌گذاری دور دوم این جشنواره، همفکری و همراهی کردند.

اهداف و رویکردهای برگزاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات با اهدافی مانند ارائه راهکارهای فناورانه به‌منظور حل مسائل جاری در اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و مشارکت تمامی نقش‌آفرینان این صنعت و اکوسیستم نوآوری و حمایت همه‌جانبه شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا، نخبگان و فعالان این صنعت، دستیابی به این هدف را میسر می‌کند.

ایجاد بستری برای همکاری شرکت‌های بزرگ صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه راهکارهای فناورانه، تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، رشد و توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برطرف کردن نیازهای فناورانه همراه اول از طریق شناسایی و حمایت از طرح‌های نوآورانه از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به‌شمار می‌روند.

در ابتدای جلسه سیاست‌گذاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات شاهد ارائه‌ی خلاصه‌ای از فرایند اجرایی اولین دوره این جشنواره و همچنین دستاوردهای آن بودیم. سپس درس‌آموخته‌های اولین دوره جشنواره و برنامه عملیاتی برگزاری دومین جشنواره بیان شدند و در ادامه با تاکید نقش‌آفرینان حوزه ارتباطات کشور بر اهمیت و ضرورت چنین حمایت‌هایی، از ابتکار عمل همراه اول در راستای برگزاری این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری کشور نیز اعلام کردند برای حمایت مادی و معنوی از این جشنواره، آمادگی کامل خواهند داشت. دست‌اندرکاران فرایند اجرایی و عملیاتی اولین دوره جشنواره ایده تا محصول هم به بیان دغدغه‌های مسائل اجرایی و عملیاتی پرداختند و بهبود نحوه و ساختار حمایتگری و اجرای این جشنواره را ضروری دانستند.

میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر تمرکز در چند حوزه محوری و استراتژیک، از برگزاری جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، استقبال کرد. وی در ادامه گفت معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار این جشنواره خواهد بود و علاوه بر حضور در مراحل سیاست‌گذاری و ارزیابی طرح‌ها، از طرح‌های منتخب نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد. میثم عابدی همچنین اظهار کرد:

این جشنواره باید بر حوزه‌هایی تمرکز داشته باشد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. این امر به تربیت نیروی انسانی متخصص و تیم‌سازی منجر خواهد شد.

حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول نیز در این جلسه، رسالت اصلی برگزاری جشنواره ایده تا محصول را بیان کرد و گفت همراه اول قصد دارد با همکاری نقش‌آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حمایت نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری، مسئولیت تولی‌گری طراحی و اجرای فرایند ایده تا محصول را با هدف حل مسائل اساسی صنعت ارتباطات با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه بر عهده داشته باشد.

حمید بهروزی اظهار کرد اگر همه نقش‌آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهادهای حمایتگر اکوسیستم نوآوری کشور همراهی کنند، می‌توانیم در یک برنامه میان‌مدت و با تامین مالی مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌های تست و طراحی محصولات و خدمات جدید، چند مساله استراتژیک صنعت ارتباطات را حل کنیم. قائم مقام مدیرعامل همراه اول، این اپراتور را شروع‌کننده این حرکت دانست و گفت:

این جشنواره در شرایطی موفق می‌شود که با همراهی مادی و معنوی تمام نقش‌آفرینان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اکوسیستم نوآوری کشور همراه باشد.

وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز اهداف و فرایند اجرایی دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات را بیان کرد و گفت این رویداد شامل اولویت‌های مربوط به کسب‌وکار اصلی و نزدیک به کسب‌وکار اصلی همراه اول می‌شود و رویکرد آن، برگزاری در قالب رویدادهای ارائه نوآوری و فناوری (Pitch) خواهد بود.

شقایق حق‌جوی، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم در این مراسم، جذب استعداد و توسعه محصولات و فناوری‌ها را دو هدف اصلی و مهم برگزاری چنین رویدادهایی دانست و بر اهمیت موضوع‌هایی مانند زیرساخت فنی، منتورشیپ و تضمین بازار، تاکید کرد. وی افزود اهمیت این موارد از موضوع تامین مالی سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند بیشتر باشد و این مرکز هم در همین راستا یک فب لب اینترنت اشیا را با همکاری مرکز تحقیق و توسعه همراه اول احداث کرده است.

سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری هم ضمن اشاره به همکاری نزدیک و استراتژیک این ستاد با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، از تعریف و اجرای دو پروژه مشترک ترنج و نوآفرین با مشارکت همراه اول خبر داد. به‌گفته سید محمد کرباسی، این ستاد برای حمایت از شرکت‌ها و طرح‌های منتخب این جشنواره، آمادگی کامل دارد و در مراحل مختلف آن، همکاری می‌کند.

بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست جمهوری هم به اهمیت موضوع‌های زیرساختی اشاره کرد و گفت نبود زیرساخت‌های مناسب برای تست و توسعه محصولات و خدمات از جمله مهم‌ترین مسائل شرکت‌های نوپا به‌شمار می‌رود. به همین دلیل باید در راستای جذب بهتر شرکت‌های فعال در صنعت ارتباطات به این مسائل به‌طور ویژه‌ای توجه شود.

در پایان نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، تمام نقش‌آفرینان و حضار در جلسه، نظرات خود را بیان کردند و سپس قرار شد بعد از جمع‌بندی محورهای برگزاری، میزان مشارکت و کمیته‌های تخصصی، فرایند اجرایی این جشنواره با همکاری تمام ذی‌نفعان و در قالب جلسه‌های منظم تصمیم‌گیری تخصصی مورد پیگیری قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*