جابجایی 4 متری زمین در زلزله اخیر ژاپن

زلزله ژاپن، زمین را ۴ متر جابه‌جا کرده است

زلزله اخیر ژاپن با قدرت 7.5 ریشتر ده‌ها کشته به جا گذاشته. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند در اثر این زمین لرزه، زمین 4 متر جابه‌جا شده است.

ژاپن با زلزله‌های عظیم غریبه نیست و اخیراً هم باری دیگر زلزله بخشی از این کشور را لرزاند. دوشنبه گذشته زلزله‌ای 7.5 ریشتری در بخش‌هایی از استان ایشیکاوای ژاپن رخ داد که هرچند حالا چند روز از آن می‌گذرد، کماکان دولت این کشور با خسارات سنگین آن دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش‌ها حکایت از این دارند که دست کم چند ده نفر در این حادثه طبیعی کشته شده‌اند و حتی زمین 4 متر جابه‌جا شده است.

جابه‌جایی 4 متری زمین بر اثر زلزله اخیر ژاپن

جابجایی 4 متری زمین در زلزله اخیر ژاپن

زمین لرزه ژاپن تا زمان نگارش این مطلب بیش از 60 کشته به جا گذاشته است و حتی به دنبال آن در حال حاضر صدها نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند که در نتیجه این زلزله مهیب زمین تا 130 سانتی‌متر به سمت غرب حرکت کرده و در برخی از مناطق بیشتر از 4 متر بالا آمده است.

در تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از فضاپیمای ALOS-2 مشاهده شد که سطح زمین، به‌خصوص در قسمت غربی شبه جزیره نوتو به خاطر زمین لرزه اخیر بالا آمده است. بنا به گزارشی از بی‌بی‌سی، از قضا همین بالا آمدن سطح زمین اثر امواج 80 سانتی‌متری سونامی را که به خط ساحل می‌رسیدند کاهش داده است.

مسئولان دولت ژاپن نسبت به وقوع زلزله‌های بیشتر طی روزهای آتی هشدار داده‌اند. در برخی از مناطق همچنان مشکلاتی در دسترسی به آب، برق و شبکه موبایل وجود دارد و حتی آمار تلفات افزایش پیدا کرده است. با وجود این، اقداماتی از جمله پخش هشدارهای عمومی از طریق تلویزیون و گوشی‌ها به شهروندان کمک می‌کند نسبت به حوادث احتمالی هرچه آماده‌تر باشند.

ژاپن در حلقه آتش، منطقه مستعد وقوع زلزله‌ها و فوران‌های آتش‌فشانی داخل اقیانوس آرام قرار دارد و حتی زلزله سال 2011 آن بین مرگبارترین زلزله های قرن 21 جا گرفته است. همچنین بد نیست بدانید که 10 درصد از آتش‌فشان‌های فعال دنیا در این کشور پیدا می‌شوند.

با وجود این، آمادگی ژاپنی‌ها در برابر زلزله و سونامی هم شهرت جهانی دارد و حتی توشیتاکا کاتادا، پرفسور دانشگاه توکیو می‌گوید «هیچ‌کس در دنیا به اندازه ژاپنی‌ها در برابر فاجعه آماده نیست». تدابیر ژاپن برای زلزله وقتی با زلزله‌های مرگبار اخیر در سوریه و ترکیه مقایسه شود، بهتر به چشم می‌آید. زلزله‌های رخ داده در دو کشور مذکور روی هم رفته به مرگ بیش از 55 هزار نفر و مجروح شدن حدود 130 هزار نفر منجر شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*