کوسه مگالودون

کشف دندان ترسناک یک کوسه مگالودون در اعماق اقیانوس +‌ عکس

دندان یک کوسه مگالودون در اعماق اقیانوس آرام کشف شد. محققان حالا در تلاش برای تخمین قدمت این دندان با بررسی مواد معدنی چسبیده به آن هستند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قطعه مرموزی که سال 2022 در اقیانوس آرام کشف شده بود، دندان یک کوسه مگالودون بوده است. این موجودات آبزی انقراض یافته، یکی از بزرگ‌ترین درندگان تاریخ محسوب می‌شوند و می‌توانستند تا نزدیک به 20 متر رشد کنند.

دندان مورد اشاره، طی یک برنامه اکتشافی سه هفته‌ای در اعماق آب‌های اطراف جزیره جانستون (فاصله 1400 کیلومتری هاوایی)، همراه با چندین نمونه سنگ کشف شد. این نمونه‌ها سپس برای بررسی بیشتر به دانشگاه رود آیلند منتقل شدند؛ اما خیلی زمان برد تا محققان دریابند یکی از آن تکه سنگ‌ها، در واقع دندان مگالودون است.

کشف دندان کوسه مگالودون

کشف دندان کوسه مگالودون، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا مدرکی محکم دال بر وجود چنین جانور غول‌پیکری است که گمان می‌رود حدود 3.6 میلیون سال قبل، منقرض شده باشد. به‌گفته‌ی اعضای تیم تحقیقاتی، تعلق این دندان به یکی از کوسه‌های مگالودون قطعی است؛ ولی آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند تشخیص دهند که دقیقا به کدام گونه مگالودون تعلق دارد.

دیگر وجه اهمیت این تکه دندان، اطلاعاتی است که درباره محیط پیرامون جزیره جانستون در خود نهفته دارد؛ چیزی که از ابتدا، هدف اصلی این برنامه اکتشافی بود.

محققان حالا امیدوارند با بررسی ضخامت مواد معدنی چسبیده به این دندان، قدمت آن را تخمین بزنند. معمولا هر یک میلیون سال، 2.5 میلی‌متر رسوب و مواد معدنی روی دندان مگالودون ایجاد می‌شود و این، چراغ راه تحقیقات است. با تعیین سن، شاید بتوان گونه دقیق این مگالودون را هم پیدا کرد.

شناخت هر چه بیشتر جانوران باستانی نظیر این کوسه‌های غول‌پیکر، می‌تواند ما را در درک بهتر جهان باستان و چگونگی تکامل موجودات زنده، یاری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*