افزایش عملکرد ماشین

6 راهکار ارزان قیمت برای افزایش عملکرد ماشین شما

در ادامه با تعدادی از راهکارهای ارزان قیمت که به منظور افزایش عملکرد ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا خواهیم شد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید خودرویی پرتوان‌تر و پرشتاب‌تر در اختیار داشته باشید.

برای بسیاری افراد اتومبیل‌ها صرفا وسیله‌هایی هستند که افراد را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. با این وجود برای اتومبیل‌بازان، خودروها چیزی بسیار ارزشمندتر از صرفا یک وسیله نقلیه به شمار می‌روند. لذت رانندگی، شتابگیری و پاسخی که از فرمان دریافت می‌شود، در کنار فعالیت بهینه و حداکثری موتور یک خودرو تنها بخشی از دلایلی هستند که باعث می‌شوند اتومبیل‌بازان عاشق خودروهایشان باشند.

خرید خودروهای چند صد هزار دلاری لذتی است که تنها نصیب افراد معدودی در دنیا می‌شود. بنابراین بسیاری خودروبازان ترجیح می‌دهند با بهینه‌سازی و دستکاری فنی ماشین خود، عملکرد آن را ارتقا داده و هم‌سطح با خودروهای بسیار گرانقیمت‌تر کنند. در عین حال این کار نیازمند تخصص و مهارت زیادی است؛ بنابراین در صورتی که تیونینگ خودروی خود را به فردی غیرحرفه‌ای بسپرید، احتمالا نتیجه دلخواه خود را نخواهید گرفت یا متحمل هزینه‌ای بیش از حد بالا برای این کار خواهید شد!

مسلما با استفاده از روش‌های پرهزینه‌ای مثل تعویض موتور می‌توانید عملکرد ماشین خود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید. با این وجود روش‌های کم‌هزینه‌ای هم وجود دارند که می‌توانند در بهینه‌تر کردن عملکرد خودرو موثر باشند و کمک فراوانی به دستیابی به عملکرد ایده‌آل در خودروی شما کنند. در ادامه در گجت نیوز به معرفی تعدادی از این راهکارهای ارزان قیمت افزایش عملکرد خودرو خواهیم پرداخت.

کاهش وزن خودرو

کاهش وزن اتومبیل

مسلما سریعترین و کم‌هزینه‌ترین راه افزایش عملکرد یک خودرو و افزایش توان مانوور آن، کاهش وزن است. کاهش وزن اساسا به دو صورت کلی انجام می‌شود: برداشتن برخی اجزای خودرو یا جابجایی آن‌ها با نمونه‌های سبک‌تر.

هر اتومبیلی آیتم‌ها و لوازمی اضافی دارد که می‌توانید با برداشتن آن‌ها خودرو را سبک‌تر کنید. به عنوان مثال، صندلی‌های عقب، تکیه‌گاه سر یا کف‌پوش از جمله آیتم‌هایی هستند که حذف کردنشان می‌تواند باعث سبک‌تر شدن خودرو شود.‌ البته اگر خودروی خود را برای استفاده روزمره نیاز دارید، حذف این آیتم‌های اضافی علیرغم تاثیری که روی سبک‌تر شدن ماشین دارند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسند.

همچنین راهکار دوم یعنی جایگزینی برخی المان‌های اتومبیل با نمونه‌های سبک‌تر نیز اقدام دیگری است که می‌توان برای کاهش وزن خودرو انجام داد. مثلا تعویض کاپوت فابریک خودرو با یک نمونه ساخته شده از فیبر کربن با این که هزینه زیادی به شما تحمیل می‌کند، اما تاثیر محسوسی در افزایش عملکرد ماشین خواهد داشت. علاوه بر این، با پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد هم می‌توانید برای اتومبیل خود صندلی‌های تکنفره خریداری کرده و نصب کنید. این صندلی‌ها علاوه بر کاهش محسوس وزن باعث می‌شوند که سرنشین به صندلی چسبیده و حین گذر از پیچ‌ها به چپ و راست پرت نشود!

همچنین راهکار دیگری برای ارتقای عملکرد یک خودرو نیز جایگزینی قطعات استوک اتومبیل با نمونه‌های سبک‌تر مخصوص اتومبیل شماست که توسط خودروساز به بازار عرضه شده‌اند. به‌عنوان مثال، رینگ‌های ساخته شده از فیبر کربن از جمله آیتم‌هایی هستند که اکثر خودروسازان برای محصولات مختلفشان روانه بازار می‌کنند. البته استفاده از این رینگ‌ها نیز هزینه مستلزم پرداخت هزینه‌ای بالاست. در این خصوص رینگ‌های ساخته شده از آلیاژهای سبک‌تر هم گزینه‌هایی اقتصادی‌تر برای جایگزینی رینگ‌های فابریک به شمار می‌روند.

نصب ترمزهای باکیفیت‌تر

افزایش عملکرد ماشین

عملکرد یک خودرو صرفا با توانایی شتابگیری و صفر تا صد خودرو تعیین نمی‌شود؛ بلکه قابلیت ترمزگیری سریع و مطمئن در پیچ‌ها هم دیگر قابلیتی است که می‌تواند در نهایت به سریعتر پیمودن یک مسیر کمک کند. با در اختیار داشتن ترمزهای قدرتمند و حرفه‌ای به‌جای این که لازم باشد چند صد متر قبل از پیچ ترمز بگیرید، می‌توانید تا دهانه پیچ شتاب گرفته و در آن‌جا به ترمزگیری بپردازید.

اگر قصد سفر در جاده‌ای پر پیچ و خم را داشته باشید، احتمالا بارها و بارها پای خود را روی پدال ترمز فشار خواهید داد. اصطکاک ناشی از این ترمز گرفتن می‌تواند باعث داغ شدن روتورهای ترمز شود و در گذر زمان ضعف در ترمزگیری را برای خودرو در پی داشته باشد. ترمزهای حرفه‌ای و پیشرفته از آلیاژهای بخصوصی ساخته شده‌اند که حرارت را با نرخ بیشتری دفع می‌کند و عملکرد ترمز را ارتقا می‌دهد.

البته در صورتی که قصد دارید سیستم ترمز ماشینتان را واقعا ارتقا دهید، لازم است که تمامی اجزای آن از لنت و کالیپر گرفته تا سیلندر ترمز را به‌طور کامل تعویض کنید. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از کیت‌های ترمز آماده است که خود، تمامی اجزای سیستم ترمز را دربر داشته و می‌تواند عملکرد سیستم ترمز را ارتقا دهد. هزینه خرید کیت کامل ترمز نسبتا بالا و حدود 2000 دلار است؛ با این وجود می‌توانید ارتقا را از اجزای کوچکتر مثل لنت آغاز کرده و آن را با نمونه‌های حرفه‌ای‌تر جایگزین کنید.

بهبود سیستم ورودی هوا

سیستم ورودی هوا

همان‌قدر که خودروی شما برای عملکرد مناسب به سوخت نیاز دارد، هوا هم برای عملکرد مناسب آن ضروری است. یکی از ساده‌ترین روش‌های افزایش عملکرد ماشین، ارتقای سیستم ورودی هوای آن است تا از این طریق به آن اجازه دهید راحت‌تر نفس بکشد! فیلتر هوای اکثر خودروها از کاغذ ساخته شده که هرچند عملکرد قابل قبولی در جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتور دارد برای رسیدن به عملکرد بهینه مناسب نیست!

اگر قصد رسیدن به حداکثر عملکرد در خودروی خود را دارید می‌توانید با مراجعه به بازار به جای فیلترهای کاغذی از نمونه‌هایی ساخته شده از مواد گران‌تر مثل فوم روغنکاری شده یا پنبه استفاده کنید تا ورودی هوای تمیز به موتور شما افزایش یافته و شاهد دریافت قدرت بیشتر از موتور خودروی خود باشید. علاوه بر این، علیرغم این که فیلترهای کاغذی باید به‌طور دائمی تعویض شوند، فیلترهای مرغوب‌تر در صورت نگهداری مناسب می‌توانند مدت زمانی طولانی همراه شما باشند. این فیلترها با قیمت‌هایی بالاتر از فیلترهای کاغذی در بازار قابل خرید هستند.

در گجت نیوز بخوانید:

دیزلی یا بنزینی، کدام نوع خودرو برای شما مناسب تر است؟

روش دیگری که می‌توانید از طریق آن عملکرد اتومبیل خود را بالاتر ببرید، نصب سیستم ورود هوای سرد است. هوای درون موتور معمولا بسیار داغ است. با این وجود ورودی هوای سرد باعث می‌شود که هوای سردتر وارد موتور شود. هوای سرد چگالی بیشتری در مقایسه با هوای گرم داشته و در نتیجه دربرگیرنده اکسیژن بیشتری است. البته این تنها مزیت نصب سیستم ورودی هوای سرد نیست؛ چرا که نصب این سیستم باعث می‌شود که مصرف سخت خودروی شما هم کاهش پیدا کند. بنابراین با وجود این که نصب این سیستم روی ماشین هزینه‌ای چند میلیون تومانی روی دستتان خواهد گذاشت، اما یکی از ارزان‌ترین راه‌های ارتقای عملکرد و کاهش مصرف سوخت در موتور به شمار می‌رود.

استفاده از اگزوزهای حرفه‌ای

افزایش عملکرد ماشین

اگر سیستم ورودی هوای سرد را روی موتور خودروی خود نصب کرده‌اید، بهترین گزینه‌ای که می‌توانید از طریق آن بهترین عملکرد را از خودروی خود بگیرید، نصب اگزوزهای حرفه‌ای است. البته هنگام خرید یک اگزوز برای ماشین خود باید نهایت دقت را داشته باشید؛ چراکه برخی مدل‌های موجود در بازار تنها آیتم‌هایی برای زیبایی هستند و هیچ تغییری در عملکرد خودرو ایجاد نخواهند کرد!

یکی از بهترین نمونه اگزوزهایی که می‌توانید برای افزایش عملکرد ماشین خود خریداری کنید، اگزوزهای مجهز به فیلتر ذرات معلق سوخت (GPF) هستند که با جایگزینی بخشی از سیستم لوله کشی و صداخفه‌کن‌ها باعث بهتر کار کردن خودرو می‌شوند. همچنین اگزوزهای CAT-back هم گزینه‌های مناسبی برای ارتقای عملکرد خودرو به شمار می‌روند که بهبود کارکردن خودرو را از طریق امکان جابجا شدن و انتقال حرارت بیشتر لوله‌های اگزوز به دست می‌آورند.

علاوه بر این، اگر خودروی شما بیش از حد سر و صدا می‌کند هم می‌توانید دنبال اگزوزهای مجهز به رزناتور بگردید که با حذف کردن صوت‌های با فرکانس خاص صدای تولید شده توسط موتور در حالت درجا یا با دور موتور کم را از بین ببرید. البته باید بدانید که حضور رزناتور در اگزوز تنها صدای خودرو در حالت درجا را فیلتر می‌کند. بنابراین شما همچنان می‌توانید با گاز دادن، از غرش موتور لذت ببرید. به‌طور کلی کیت‌های اگزوز معمولا پکیج‌هایی گرانقیمت به شمار می‌روند. با این وجود مطمئن باشید که این کیت‌ها ارزش تمام هزینه‌ای که بابتشان می‌پردازید را دارند.

ریمپ کردن خودرو

افزایش عملکرد ماشین

تقریبا تمامی خودروهای تولیدشده از سال 2000 به بعد به واحد کنترل موتور (ECU) مجهز هستند که با خواندن سنجه‌های مختلف اعلام شده توسط حسگرهایی که در مکان‌های متفاوتی از پیشرانه نصب شده‌اند، میزان سوخت و هوای ورودی به سیلندر را تنظیم می‌کنند. معمولا تنظیمات اولیه ECU به گونه‌ای توسط خودروساز انجام شده که خودرو با حداکثر توان کار نکند تا دوام و پایداری بیشتری داشته باشد.

با این حال شما می‌توانید با ریمپ کردن ECU ماشین خود برخی از این محدودیت‌ها را بردارید تا میزان توان و گشتاور موتور آن افزایش یابد. ریمپ کردن ابتدایی در کشور آمریکا حدود 200 تا 500 دلار هزینه دارد؛ هرچند که موتورهای دستکاری شده معمولا با هزینه‌ای حدود 2000 دلار قابلی دستکاری شدن هستند تا به حداکثر عملکرد مورد انتظار خود برسند.

همچنین بخوانید:

ریمپ خودرو چیست و چه عملکردی روی موتور ماشین دارد؟

ریمپ کردن ECU خودرو طبیعتا برای ارتقای عملکرد خودرو بسیاری سنجه‌های آن اعم از انژکتورها، تایمینگ احتراق و یا تقویت توربو را تغییر می‌دهد. همچنین انجام این کار تاثیر بسیار محسوسی هم روی مصرف سوخت خودروی شما و میزان آلودگی آن خواهد داشت. از طرف دیگر، دستکاری بیش از اندازه ECU نیز می‌تواند باعث وارد شدن فشار اضافی روی برخی اجزای خودرو شده و استهلاک آن‌ها را بالاتر ببرد.

اگر قصد ریمپ کردن موتور خودروی خود را دارید، دقت کنید که از قطعات باکیفیت و روغن مرغوب برای ماشین خود استفاده کنید تا پس از ریمپ شدن مشکل چندانی برایتان پیش نیاید.

استفاده از تایرهای حرفه‌ای

تایرهای حرفه‌ای

تایرها وظیفه اتصال خودرو به جاده را بر عهده دارند؛ بنابراین اهمیت آن‌ها در کیفیت رانندگی و عملکرد خودرو غیرقابل انکار است. به این ترتیب تایر انتخابی شما می‌تواند به‌طور مستقیم روی فرمان‌پذیری و توانایی مانوورپذیری خودروی‌تان تاثیر بگذارد. در میان تایرسازان حرفه‌ای در دنیا، برندهای میشلین یا بریجستون مهم‌ترین‌ها به شمار می‌روند که توانسته‌اند با ارائه محصولات حرفه‌ای و سطح بالا، خود را از سایر برندها جدا کنند.

اکثر تایرهای حرفه‌ای از ترکیباتی از لاستیک نرم بهره می‌برند که آن‌ها را چسبناک‌تر از سایر تایرها می‌سازد. این چسبناک بودن باعث خواهد شد که خودرو چسبندگی بیشتری روی سطح جاده داشته باشد و سر پیچ‌ها فرمان‌پذیری بهتری ارائه دهد. علاوه بر این، سطح تماس بیشتر تایرها نیز باعث افزایش چسبندگی و پایداری خودرو شده و شتاب‌گیری آن را نیز بهبود می‌بخشد.

البته این نرم بودن تایرهای حرفه‌ای معایبی هم دارد. به عنوان مثال دوام آن‌ها در مقایسه با تایرهای معمولی کمتر است و نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که سال‌های طولانی همراهتان باشند. با این وجود با خرید این لاستیک‌ها خیالتان از بابت رانندگی باکیفیت راحت خواهد شد و می‌توانید با اطمینان بیشتری پیچ‌های تیز را رد کنید، پدال گاز را تا آخر فشار دهید یا ترمزگیری آنی داشته باشید. قیمت لاستیک‌های حرفه‌ای بسته به برند خودرو و ابعاد رینگ می‌تواند از 600 تا 800 دلار متغیر باشد. البته غصه این هزینه بالاتر برای خرید تایرهای حرفه‌ای را نخورید؛ چرا که هزینه‌ای که می‌کنید ارتقای چشمگیر عملکرد خودرو و مانوورپذیری آن را برایتان به همراه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*