راهنمای اعتراض به جریمه رانندگی

راهنمای اعتراض به جریمه رانندگی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروتان به اشتباه جریمه شده باشد؛ در این مطلب نحوه اعتراض به جریمه رانندگی را آموزش می‌دهیم.

جرایم راهنمایی و رانندگی یکی از ابزارهای قانونی ترافیک برای جلوگیری از قانون‌شکنی برخی رانندگان متخلف و ایجاد نظم است. با این حال، ممکن است خودروی شما به اشتباه جریمه شود. با توجه به این‌که احتمال جریمه اشتباه خودرو وجود دارد، پلیس راهنمایی و رانندگی به شما حق اعتراض داده است تا از ضایع شدن حقوقتان جلوگیری شود. در ادامه این مطلب روش های اعتراض به جریمه رانندگی را بیان می‌کنیم.

روش های اعتراض به جریمه رانندگی

اعتراض به جریمه رانندگی

در بسیاری از مواقع رانندگان به‌دلایل مختلف به اشتباه جریمه می‌شوند. در این موارد، آنها می‌توانند اعتراض خود را همان‌طور که در ادامه این مطالب توضیح می‌دهیم، مطرح کنند.

مرحله اول: به پلیس +10 بروید

برای طرح اعتراض به جریمه رانندگی ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و اعتراض خود را از طریق این دفاتر ارائه کنید. برای این منظور باید مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:

  • کارت سبز و سند وسیله نقلیه
  • کارت شناسایی مالک معتبر
  • حضور مالک یا نماینده قانونی وی

پس از ثبت شکایت به این مراکز، نتیجه به‌طور کلی در کمتر از 24 ساعت از طریق پیامک به اطلاع مالک خودرو می‌رسد.

مرحله 2: با واحد تحقیقات پلیس راهنمایی و رانندگی مشورت کنید

اگر بعد از مراجعه به پلیس +10 و شکایت به نتیجه نرسیدید می‌توانید به مرکز بازرسی راهنمایی و رانندگی یا یکی از کلانتری +10 مراجعه کنید تا شما را به نزدیک‌ترین واحد تحقیقات راهنمایی و رانندگی معرفی کنند. در این قسمت، کارشناس راهنمایی و رانندگی و قاضی به تخلفات شما، توجیهات و ایرادهای آنها گوش فرا داده و سپس مدارک موجود را بررسی و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند. زمان این تصمیم‌گیری حدود یک هفته خواهد بود. دقت داشته باشید که این رای پس از صادر شدن قابل تجدید نظر نیست.

انواع جرایم رانندگی و ایرادهای آنها

نوع تخلف رانندگی مستقیماً بر روند اعتراض و احتمال موفقیت آن تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، چهار نوع جریمه رانندگی متفاوت وجود دارد که در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

جرایم الصاقی

در این نوع جرایم، پلیس در غیاب راننده برگه جریمه را صادر می‌کند. در این نوع جریمه احتمال بروز خطا پایین است؛ چرا که مأمور صادرکننده جریمه، زمان و دقت لازم برای بررسی تخلف را داشته است. به همین دلیل، امکان موفقیت در شکایت جریمه‌های الصاقی کم است.

جرایم ثبت شده با دوربین

پلیس راهور از دوربین و از تجهیزات مدرن برای ثبت تخلفات رانندگان استفاده می‌کند. این کار کاملا به‌صورت هوشمند یا با بررسی اپراتور پلیس انجام می‌شود. بیشترین اعتراضات و شکایات مربوط به این نوع جریمه است. اگر کسی به جرایم رانندگی ثبت شده با دوربین اعتراض داشته باشد، تصویر تخلف وی بررسی می‌شود. چنانچه تصویر واضح نباشد جریمه حذف می‌شود.

جرایم دو برگی

این نوع جریمه مربوط به نادیده گرفتن فرمان ایست پلیس توسط راننده است. مامور راهور با ثبت پلاک وسیله‌ی نقلیه، جریمه مربوطه را صادر می‌کند. در صورت اعتراض با توجه به این که احتمال خطای نیروی انسانی در این حالت وجود دارد، پس از بررسی مجدد، احتمال این‌که اعتراض شما مورد قبول قرار بگیرد، وجود دارد.

جرایم تسلیمی

در این جریمه، پلیس با متوقف کردن اتومبیل، فرد را نسبت به تخلفی که انجام داده است تفهیم کرده و قبض جریمه را با گرفتن مدارک صادر می‌کند. اعتراض به این نوع جریمه وجود ندارد؛ زیرا امکان بروز اشتباه در این نوع جریمه تقریبا نزدیک به صفر است.

نکات مهم در مورد اعتراض به جریمه رانندگی

اعتراض به جریمه رانندگی

برای اعتراض به جریمه رانندگی وسایل نقلیه، توجه به چند نکته ضروری است؛ این نکات شامل موارد زیر است:

  • برای ثبت شکایت در مورد جریمه رانندگی در صورتی که بیش از ۶۰ روز از صدور آن گذشته باشد امکان اعتراض به جریمه وجود ندارد.
  • امکان دسترسی عموم افراد برای ثبت شکایت از طریق اینترنت وجود ندارد. به‌دلیل حفظ امنیت سامانه، بر خلاف مواردی مانند پرداخت عوارض آزادراه یا پرداخت مالیات خودرو، امکان ثبت اینترنتی اعتراض نسبت به خلافی خودرو وجود ندارد. برای این کار حتما باید به مراکز پلیس+۱۰ یا واحد رسیدگی راهور مراجعه کنید.

نکته پایانی در رابطه با اعتراض به جریمه رانندگی

جریمه یکی از اهرم‌های بازدارنده پلیس راهور برای مقابله با تخلفات رانندگان و برقراری نظم است. با این حال امکان بروز اشتباه در ثبت جرایم رانندگی وجود دارد. پلیس راهور امکان اعتراض به جریمه های رانندگی را فراهم کرده است که ما در این مطلب نکاتی در مورد نحوه اعتراض به انواع جریمه های رانندگی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*