کانسپت تکنولوژی e-Corner هیوندای در نمایشگاه CES 2024

تماشا کنید: با این تکنولوژی هیوندای، خودرو مثل خرچنگ راه می‌رود!

هیوندای کانسپت تکنولوژی e-Corner را در CES 2024 ارائه داد. این فناوری با ممکن کردن چرخش مستقل هر چهار چرخ، مکانیزم کنترل خودرو را متحول می‌کند.

در رویداد CES 2024 شاهد نمایش‌های خودرو هیجان‌انگیزی بودیم؛ از خودروهای برقی جدید هوندا با هوش مصنوعی تا افیلا، خودرو برقی سونی و هوندا که کنترل آن با پلی‌استیشن 5 روی صحنه به نمایش گذاشته شد. جدیدترین اخبار خودرو نشان می‌دهند که هیوندای هم در جریان این رویداد یک کانسپت تحت عنوان «موبیون» (Mobion) را به نمایش گذاشته است. این خودرو مفهومی با قابلیت چرخش زیاد هر چهار چرخ، می‌تواند مشابه خرچنگ به پهلو حرکت کند.

چرخش مستقل هر چهار چرخ، تکنولوژی جدید هیوندای در CES امسال

کانسپت جدید هیوندای با بهره‌گیری از تکنولوژی e-Corner سیستم حرکتی مرسوم خودروها را کنار می‌زند و هر چهار چرخ آن به‌طور مستقل تا 90 درجه می‌چرخند. به همین خاطر، می‌تواند به‌صورت مورب حرکت کند؛ این یعنی خداحافظی هیوندای با مکانیزم حرکت به جلو و عقب همیشگی خودروها!

این مکانیزم حرکتی متفاوت مزایایی دارد که حتی رانندگان عادی را هم در بر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، رانندگان با قابلیت حرکت افقی داخل یک جای پارک محدود، می‌توانند شکل متفاوتی از پارک دوبل را تجربه کنند یا این‌که چرخش 45 درجه چرخ‌ها و حرکت به‌صورت مورب، حرکت در اطراف موانعی مثل خودرو پارک دوبل شده را آسان‌تر می‌کند. با وجود این، «لی سونگ هوان» (Lee Seung-hwan)، رئیس مهندسی پیشرفته هیوندای موبیس اظهار داشته است که تکنولوژی e-Corner بیشترین کاربرد را در ون‌های باری رباتیک آینده خواهد داشت.

کانسپت تکنولوژی e-Corner هیوندای در نمایشگاه CES 2024

کانسپت هیوندای علی‌رغم امکانات جدیدی که به راننده برای کنترل خودرو می‌دهد، کنترل را پیچیده‌تر می‌کند. این موضوعی است که سونگ هوان هم به آن اشاره کرده و از «گیج‌کننده» شدن فرمان‌دهی به خودرو گفته. این به معنای تغییر شیوه رانندگی مرسوم است که چالش‌هایی را به دنبال دارد و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی به شکلی محدودتر ارائه شود.

هیوندای از مرحله توسعه این تکنولوژی گذشته و در حال حاضر تقریباً آمادگی استفاده از آن را دارد. «هیوندای موبیس» (Hyundai Mobis)، قطعه‌ساز زیرمجموعه گروه هیوندای، توسعه تکنولوژی خود را تا سال 2025 به پایان می‌رسد. حتی کیا، زیرمجموعه دیگر گروه هیوندای به استفاده از آن در خودروهای باری خودران آینده خود تمایل دارد.

به گفته رئیس مهندسی پیشرفته هیوندای موبیس، پس از آماده شدن e-Corner در تلاش برای تجاری‌سازی این تکنولوژی شروع به ارائه آن به خودروسازان مختلف می‌کنند. البته اولویت تیم آن‌ها در مقطع کنونی کاهش هزینه‌ها و کسب اطمینان از پایداری ساخته‌شان در طول زمان است و سونگ هوان می‌گوید به کار گیری دو موتور برای هر چرخ یکی از عواملی است که به هزینه‌ها اضافه می‌کند.

در صورتی که پروسه توسعه و تجاری‌سازی به درستی پیش برود، تکنولوژی جدید هیوندای تا حدود 2030 به مرحله تولید خواهد رسید. کیا هم اعلام کرده است احتمالاً جزو اولین شرکت‌هایی خواهد بود که از آن بهره خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*