ویروس مرگبار X

آیا ویروس مرگبار X واقعی است و باید نگران باشیم؟

هشدار درباره انتشار ویروس مرگبار X در چند روز اخیر باعث ایجاد وحشت در بین مردم کشورهای مختلف شده است. آیا باید نگران بود؟

مدتی است که شبکه های اجتماعی میزبان اخبار ترسناکی از انتشار یک ویروس جدید با نام ایکس (X) است. ویروسی که می‌تواند تا ۲۰ برابر مرگبارتر از کرونا باشد. در این مطلب به تمام شایعات و واقعیات پیرامون این ویروس می‌پردازیم.

ویروس مرگبار X چیست؟

ویروس مرگبار X

با ورود به فصل سرما و زمستان در اکثر کشورها، موج جدیدی از بیماری‌های تنفسی و ریوی شیوع پیدا می‌کند. حال کارشناسان بهداشت جهانی در مجمع داووس سوئیس نسبت به شیوع یک بیماری جدید ابراز نگرانی کرده‌اند و در مورد اهمیت برنامه‌ریزی قبل از شیوع بیماری فرضی X بحث کردند. در واقع ویروس X وجود ندارد و مقامات بهداشت جهانی تمام تلاش خود را می‌کنند تا با اقدام پیشگیرانه از شیوع یک ویروس کشنده ناشناخته جلوگیری کنند.

ویروس X یک بیماری خاص نیست؛ بلکه نامی است که به یک عامل عفونی جدید بالقوه داده می‌شود. در واقع این ویروس در صورت وجود داشتن نیز هنوز به مرحله شیوع نرسیده و غیر فعال مانده است. این بیماری در حال حاضر ناشناخته است، اما می‌تواند یک عامل میکروبی بسیار خطرناک و جدی برای انسان در آینده باشد. این بیماری می‌تواند در دنیای اطراف ما وجود داشته باشد و به مرور به یک بیماری عفونی جدید تبدیل شود که بشر را به دردسر بیندازد.

زمینه شیوع ویروس کشنده ایکس

ویروس مرگبار X

در سال ۲۰۱۸، سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیماری ایکس X را به فهرست عوامل بیماری‌زا خطرناک اضافه کرد که در کنار بیماری‌های شناخته‌شده‌ای چون سندروم حاد تنفسی شدید (SARS) و ابولا، اولویت اصلی تحقیقات هستند. نام‌گذاری این بیماری بالقوه به X به‌منظور اولویت دادن به آمادگی‌های احتمالی برای مقابله با بیماری است که هنوز واکسن با درمان دارویی شناخته شده‌ای ندارد و می‌تواند به یک اپیدمی خطرناک تبدیل شود.

همچنین سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که این بیماری می‌تواند تا ۲۰ برابر خطرناک‌تر از کووید ۱۹ باشد و موجب مرگ و میر بسیار زیادی شود. با توجه به آمار مرگ و میر کرونا در سرتاسر جهان، حال دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند در صورت همه‌گیری این ویروس و بیماری جدید، حداقل ۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان کشته شوند.

همچنین مطالعه کنید:

شاهکار چینی‌ها در آزمایشگاه: ساخت کشنده ترین سویه کرونا!

در نشست جهانی بهداشت برگزار شده در داووس سوئیس، کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی تاکید کردند که در صورت آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از شیوع بیماری X توسط ملت‌ها می‌توان تا حد زیادی از شیوع و گسترش این بیماری جلوگیری کرد. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورد لزوم جلوگیری از شیوع این بیماری خاطر نشان کرد:

بهتر است اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد را پیش‌بینی کنیم؛ زیرا در گذشته با شیوع کرونا شاهد آن بوده‌ایم و باید برای X نیز آماده باشیم. سازمان جهانی بهداشت تمام اقدامات لازم را در جهت ایجاد آمادگی در برابر یک شیوع دیگر فراهم کرده است. تمامی همکاری‌های بین‌المللی از جمله تحقیق و توسعه ابتکارات در مورد این بیماری آغاز شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، به‌جای توسعه سیستم‌های جدید برای یک بیماری همه‌گیر، تقویت سیستم‌های موجود را توصیه می‌کند و همچنین آزمایش هر سیستم جدید را قبل از یک بیماری همه گیر جدید تشویق می‌کند. طبق مطالعات از زمان شیوع کرونا به‌طور متوسط، حداقل دو ویروس جدید در هر سال کشف می‌شود.

ویروس مرگبار X

پیش‌بینی می‌شود مجموع اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری X بسیار هزینه‌بردار باشد. در حالی که مقابله با کرونا حدود ۱۶ تریلیون دلار برای تمام کشورهای جهان هزینه داشت، سرمایه‌گذاری ماهانه ۱۲۴ میلیارد دلاری کشورها در طول ۵ سال می‌تواند جهان را در مقابل گسترش این اپیدمی بزرگ در آینده آماده کند.

مونیکا کراولی از مقامات سابق دولت آمریکا در دوران ترامپ معتقد است ظهور این بیماری، یک مسئله از پیش برنامه‌ریزی شده است. همچنین وی گفت:

در زمان انتخابات دولت آمریکا یک سرایت جدید به آنها اجازه می‌دهد که با ایجاد یک معاهده، آزادی بیان را از بین ببرند و حق طبیعی انسان، یعنی زندگی را سلب کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*