پورشه ماکان تمام برقی - Porsche Macan EV

پورشه ماکان تمام برقی با قدرت 630 اسب بخار و شتاب 3 ثانیه‌ای معرفی شد

پورشه ماکان تمام برقی در دو نسخه Macan 4 و Macan Turbo رونمایی شد. قدرتمندترین نسخه این خودرو الکتریکی با توان ۶۳۰ اسب بخار یک حیوان درنده است

ماکان، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای پورشه هم سرانجام الکتریکی شد. این برند آلمانی از مدل جدید پورشه ماکان با دو نسخه رونمایی کرد. اولی ماکان ۴ با توان ۴۰۲ اسب بخار و دومی ماکان توربو که با توان ۶۳۰ اسب بخار، شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. توسعه پلتفرم دومین نسل Macan با همکاری دیگر خودروساز آلمانی، شرکت آئودی شکل گرفته است. این پلتفرم که “Premium Platform Electric” یا PPE نام دارد، از ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولت بهره‌مند است که پایه‌گذار آینده خودروهای الکتریکی خواهد بود و احتمالا روی پورشه کاین تمام الکتریکی و یا نسخه تمام الکتریکی آئودی Q6 و A6 نیز از همین پلتفرم استفاده خواهد شد.

پورشه ماکان تمام برقی؛ محصول مشترک پورشه و آئودی

پورشه ماکان تمام برقی - Porsche Macan EV

باتری این خودرو تمام الکتریکی از سلول‌های لیتیوم-نیکل-منگنز-کبالت تشکیل شده که در در ۱۲ ماژول قرار گرفته و ظرفیت ناخالص ۱۰۰ کیلووات ساعت و ظرفیت خالص ۹۵ کیلووات ساعتی دارد. پورشه نخستین سازنده‌ای است که یک خودرو برقی ۸۰۰ ولتی را می‌سازد و این ساختار با ولتاژ بالا امکان استفاده کمتر از مس و در نتیجه افزایش سرعت شارژ باتری را فراهم می‌کند.  پورشه ماکان تمام برقی با یک شارژر جریان مستقیم ۸۰۰ ولت می‌تواند با سرعت ۲۷۰ کیلووات شارژ شود. اگر آن را به یک شارژر ۴۰۰ ولت وصل کنید هم باتری پک‌ها به‌طور موازی تقسیم شده و زمان شارژ به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

۳.۱ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت!

پورشه ماکان تمام برقی - Porsche Macan EV

هر دو مدل Macan 4 و Macan Turbo از موتورهای همگام با انرژی مغناطیسی دائمی در هر محور خود استفاده می‌کنند و موتور پشتی تا ۱۸۰ درجه می‌چرخد تا اطمینان پیدا کند توزیع وزن کمی به‌سمت عقب تمایل پیدا می‌کند. در مدل ماکان ۴، تجمیع موتورها توان ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۷۹ پوند۰فوت را ارائه می‌کنند، در حالی که شما در مدل ماکان توربو توان شگفت‌انگیز ۶۳۰ اسب بخار و گشتاور ۸۳۳ پوند۰فوت خواهید داشت. اولی در عرض ۴.۹ ثانیه از شتاب ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی که این مدت برای مدل توربو فقط ۳.۱ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت این دو نیز به‌ترتیب ۲۱۸ و ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

پورشه ماکان تمام برقی - Porsche Macan EV

پورشه برخلاف مدل برقی تایکان، در موتور عقب از گیربکس دوسرعته استفاده نکرده است؛‌ خودروساز آلمانی فقط با کاهش دنده موفق شده به این سرعت و شتاب فوق‌العاده دست پیدا کند. حذف گیربکس چند سرعته همچنین باعث کاهش نرخ از دست رفتن قدرت محرکه و همینطور وزن خودرو نیز شده است که هر دو نقش بسیار مهمی در عملکرد یک خودرو برقی دارند.

پورشه ماکان تمام برقی

اما اگر منتظر بودید که رانندگی تک پداله را روی این خودرو ببینید، باید شما را ناامید کنیم. در واقع شما باید اکثر ترمزهای احیاکننده انرژی را از طریق پدال ترمز مدیریت کنید. بسته به وضعیت شارژ باتری، خودرو پورشه Macan EV می‌تواند تا ۲۴۰ کیلووات انرژی را در ترمزگیری احیا کند.

پورشه ماکان تمام برقی - Porsche Macan EV

سیستم تعلیق این خودرو از نوع مولتی لینک جلو و عقب است. طراحی تعلیق جلو شبیه حاوی پیکربندی دوشاخه با یک شاخه به بالا  است که به دو لینک تقسیم می‌شود و محور فرمان را بیشتر به‌طرف بیرون حرکت می‌دهد. هر دو نسخه به‌صورت استاندارد با فنرهای تعلیق بادی و دمپرهایی با فناوری مدیریت مدیریت تعليق فعال پورشه (PASM) عرضه می‌شوند.

پورشه ماکان تمام برقی

چیزی که برای خودرو ماکان تازگی دارد، آپشن سیستم تعلیق جلو جدید است که چرخ‌های پشتی را تا ۵ درجه به داخل یا خارج از فاز چرخ‌های جلو می‌چرخاند. چرخش چرخ‌ها در جهت مخالف می‌تواند به افزایش قدرت مانور خودرو در سرعت‌های پایین کمک کند، در حالی که حرکت چرخ‌های پشتی با جلویی روی فاصله بین دو محور در سرعت‌های بالا اثرگذار است و عملکرد پایداری را ارائه می‌کند.

طراحی پورشه ماکان تمام برقی

کابین داخلی پورشه ماکان تمام برقی

از نظر طراحی این خودرو به‌سبک دیگر اتومبیل‌های پورشه طراحی شده و خبری از تغییرات انقلابی نیست. شکل و شمایل خاص کوپه‌ای‌تور ماکان حفظ شده است؛ با این حال در جلو، دی لایت‌های به‌روزشده‌ای به‌سبک تایکان استفاده شده‌اند. هدلایت‌ها به پایین‌ترین بخش سپر جلو منتقل شده‌اند و خبری از جک کاپوت گازی متفاوت ماکان در مدل برقی نیست. کاپوت کمی پایین‌تر  آمده، چرا که هیچ موتوری در زیر آن وجود ندارد. فقط یک صندوقچه کوچک اضافی برای کابل‌های شارژ خودرو و مواردی از این دست داخل آن تعبیه شده است. پورشه همچنین مدعی ضریب درگ بسیار پایین ۰.۲۵ به‌لطف عناصر آئروداینامیکی مثل اسپویلر پشتی و فلاپ‌هایی در جلو و پوشش زیر بدنه شده است.

در حالی که فاصله محور چرخ‌ها ۳.۴ اینچ بزرگ‌تر از مدل قبلی ماکان است، ابعاد کلی خودرو هم با اندازه ۱۱۳.۹ اینچی، ۲.۳ اینچ بزرگ‌تر شده است. این خودرو همچنین با عرض ۸۴.۷ اینچی، ۲.۱ اینچ پهن‌تر از مدل بنزینی Macan خواهد بود.

داخل کابین، یادآور دیگر محصولات پورشه مثل مدل بازنگری شده کاین و نسل سوم پانامرا است. در اینجا از یک جلوداشبورد حاوی ابزارهای دیجیتالی با یک نمایشگر منحنی زیبا استفاده شده که نمایشگر عریض آن تازه‌ترین سیستم‌عامل اطلاع‌رسانی/سرگرمی پورشه را اجرا می‌کند. این سیستم می‌تواند برنامه‌های محبوبی مثل اسپاتیفای و یوتیوب را اجرا کند. علاوه بر این، آپشن نمایشگر سمت کمک راننده و یک هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده هم قابل سفارش است. اما اگر از طرفداران ابزارهای تنظیم کلاسیک هستید، خبر خوب اینکه برای سیستم تهویه مطبوع از کنترل‌های فیزیکی استفاده شده که با یک دکمه ولوم گرد روی کنسول وسط قابل تنظیم است.

قیمت پورشه ماکان EV

تمام این فناوری‌های نوآورانه هزینه‌بر است. به‌همین خاطر هم مدل ماکان ۴ با قیمت پایه ۸۰،۴۵۰ دلاری عرضه می‌شود که ۱۹ هزار دلار گران‌تر از نسخه بنزینی خود است. مدل توربو هم ۱۰۶،۹۰۵ دلار قیمت دارد که آن هم ۱۸،۵۰۰ دلار گران‌تر از مدل GTS بنزینی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*