آیفون 15 پرو مکس گلکسی اس 24 اولترا

آیفون 15 پرو مکس در این قابلیت های کلیدی بهتر از گلکسی اس 24 اولترا عمل می‌کند

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که سری پرچمداران 2024 سامسونگ داشته‌اند، هنوز کارهایی هست که آیفون 15 پرو مکس بهتر از گلکسی اس 24 اولترا انجام می‌دهد. اینجا قصد داریم تعدادی از این کارها را معرفی کنیم.

سامسونگ و اپل معمولا گوشی‌های خود را به ترتیب در نیمه اول و دوم سال میلادی روانه بازار می‌کنند تا فروش پرچمدارانشان تداخلی در فروش پرچمداران یکدیگر نداشته باشد. به این ترتیب معمولا هریک از پرچمداران این دو کمپانی زمان عرضه به بازار با محصولی از رقیب مقایسه می‌شود که بیش از شش ماه از عمرش گذشته است! سال گذشته اپل با عرضه آیفون 15 پرو مکس موفق شد در برخی زمینه‌ها گلکسی اس 23 سامسونگ را شکست دهد و به فروش قابل قبولی هم دست پیدا کند. با این وجود معرفی گلکسی S24 اولترا معادلات را تغییر داده و رقابت حریفان دیرینه در میدان گوشی‌های پرچمدار را وارد فاز جدیدی کرده است.

در برخی بخش‌های رقابت دو گوشی گلکسی اس 24 و آیفون 15 پرو مکس مانند شارژدهی باتری، پرچمدار سامسونگ برنده قطعی است. با این وجود iPhone 15 Pro Max نیز در برخی جنبه‌ها عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌کند. نباید فراموش کرد که علیرغم شباهت فراوان دو گوشی به مدل‌های سال گذشته‌شان، آیفون 15 پرو مکس همچنان ارتقای بزرگتری به شمار می‌رود تا گلکسی اس 24 اولترا.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا با آیفون ۱۵ پرو مکس؛ جدال بزرگان

به بهانه عرضه رسمی جدیدترین و قدرتمندترین پرچمدار سامسونگ به بازار، در ادامه این متن نگاهی خواهیم داشت به برخی زمینه‌هایی که آیفون 15 پرو مکس اپل در آن‌ها عملکردی بهتر از گلکسی اس 24 اولترا ارائه می‌کند. اگر قصد خرید یکی از این دو پرچمدار را دارید، اطلاعات این متن می‌توان برایتان بسیار مفید باشد.

آیفون 15 پرو مکس در چه زمینه‌هایی بهتر از گلکسی اس 24 عمل می‌کند؟

برخی صاحب‌نظران تغییرات Galaxy S24 Ultra نسبت به نسل پیشین خود در بعضی زمینه‌ها را نه یک گام رو به جلو، بلکه یک عقب‌گرد تداعی می‌کنند! از جمله این زمینه‌ها باید به دوربین زوم جدید به کار رفته در S24 اولترا اشاره کرد که بر خلاف ادعای سامسونگ در بعضی زمینه‌ها ضعیف‌تر از قبل عمل می‌کند. پرچمدار امسال سامسونگ همچنین در مقایسه با سال قبل گران‌تر هم شده و این مساله نیز باعث پیشی گرفتن آیفون در بحث قیمت و ارزش خرید شده است. با این وجود زمینه‌های برتری iPhone 15 Pro Max بر Galaxy S24 Ultra به همینجا خلاصه نمی‌شود.

صفحه نمایش روشن‌تر

صفحه نمایش iPhone 15 Pro Max

کمپانی‌های گوشی‌ساز همواره در صدد یافتن راه‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات خود در نسل‌های متوالی هستند و روشنایی صفحه نمایش یکی از مهم ترین زمینه‌های عملکرد آن‌هاست. خوشبختانه هر دو گوشی آیفون 15 پرو و گلکسی اس 24 اولترا در مقایسه با نسل‌های قبلی خود با پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش نمایشگر و روشنایی آن روبرو شده‌اند.

در عین حال بنچمارک‌های مقایسه‌ای انجام شده میان میزان روشنایی S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max گویای روشنایی بیشتر صفحه نمایش پرچمدار اپل هستند.‌ به‌طور دقیق، حداکثر روشنایی ثبت شده توسط آیفون 15 پرو مکس برابر با 1550 نیت است و اس 24 اولترا نیز رکورد میزان روشنایی 1363 نیت را ثبت می‌کند. البته برتری آیفون بر اس 24 اولترا به معنای ضعف پرچمدار سامسونگ نیست؛ چراکه صفحه نمایش این گوشی نیز خوانایی فوق‌العاده‌ای را حتی زیر تابش مستقیم خورشید ارائه می‌کند.

کلید اکشن قابل برنامه‌ریزی

آیفون 15 پرو مکس گلکسی اس 24 اولترا

فارغ از این که کلید اکشن در آیفون 15 پرو مکس یک قابلیت جدید برای این گوشی به شمار می‌رود یا خیر نمی‌توان منکر کاربرد فراوان آن برای کاربران و افزایش سطح دسترسی و کنترل آن‌ها روی بخش‌های مختلف گوشی شد. این کلید جدید که بالای دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته توسط کاربر قابل برنامه‌ریزی است؛ به‌طوری که می‌توان با فشردن آن کارهای مختلفی از قبیل باز کردن اپلیکیشن‌های تعریف شده، قطع و وصل کردن صدا یا کاربری‌های پیچیده‌تر را انجام داد.

اپل برای استفاده بهتر از این کلید همچنین اپلیکیشن Shortcuts را نیز در آیفون تعبیه کرده که به کمک آن می‌توان کاربری‌های مختلفی برای این کلید تعریف کرد. تنظیم آلارم برای ساعتی خاص یا ارسال پیام برای یکی از مخاطبین از جمله کاربری‌های کلید اکشن آیفون 15 پرو مکس به شمار می‌رود.

قیمت پایین‌تر

قیمت iPhone 15 Pro Max

با وجود این که اپل قیمت خانواده آیفون 15 خود را در مقایسه با نسل قبل افزایش داده اما مدل پریمیوم پرو مکس از این گوشی‌ها همچنان ارزان‌تر از گلکسی اس 24 اولتراست! به‌طور خاص قیمت پایه این گوشی برابر با 1200 دلار است که صد دلار پایین‌تر از قیمت ارزان‌ترین مدل S24 اولترا به شمار می‌رود. این اختلاف قیمت 100 دلاری می‌تواند برای خرید اکسسوری‌هایی کاربری مثل شارژر بیسیم مگ سیف یا کیس‌های مختلف مناسب این گوشی به کار رود.

از سوی دیگر سامسونگ نیز با افزایش قیمت صد دلاری گلکسی اس 24 اولترا قیمت این گوشی را به 1300 دلار رسانده و آن را به گران‌ترین پرچمدار حال حاضر بازار تبدیل کرده است. البته بحث ما صرفا پیرامون گوشی‌های غیرتاشو بوده و گوشی‌هایی مثل گلکسی زد فولد 5 را شامل نمی‌شود!

دوربین تله فوتو باکیفیت‌تر

با وجود دستاوردهای باورنکردنی سامسونگ در بخش دوریبن در سال‌های اخیر شاید باور کردن این که تصاویر دوربین تله فوتو آیفون 15 پرو مکس کیفیت بالاتری نسبت به اس 24 اولترا داشته باشند، اندکی دشوار باشد. البته سامسونگ تغییرات محدودی در بخش سخت افزار دوربین Galaxy S4 Ultra اعمال کرده و بیش از هرچیز پای هوش مصنوعی Galaxy AI را به ویرایش تصاویر و ویدیوها باز کرده است.

در کمال تعجب سامسونگ میزان بزرگنمایی اپتیکال دوربین تله فوتوی گلکسی اس 24 را بار دیگر به 5X بازگردانده است. این درحالیست که گلکسی اس 23 اولترا قابلیت بزرگنمایی ده برابری را در اختیار کاربران قرار می‌داد. به این ترتیب میزان بزرگنمایی نوری S24 Ultra با iPhone 15 Pro Max برابر شده؛ اما پرچمدار اپل جزئیات بهتر و واضح‌تری را در مقایسه با اس 24 اولترا به ثبت می‌رساند. تصاویر بالا به‌خوبی گویای عملکرد بهتر اپل در عکسبرداری پرتره هستند.

ProRes و ضبط مستقیم ویدیو روی حافظه SSD

با وجود این که شاید قابلیت ضبط مستقیم ویدیو روی حافظه اس اس دی به درد همه کاربران آیفون نخورد، اما این ویژگی همچنان بسیار مفید و کلیدی بوده و یکی از برگ‌های برنده این گوشی در برابر رقبا به شمار می‌رود. یکی از تغییرات مهم آیفون 15 پرو مکس در مقایسه با قبل کنار گذاشتن درگاه لایتنینگ و جایگزینی آن با پورت‌های USB-C است. از این طریق آیفون 15 پرو مکس قادر به ضبط ویدیو و ذخیره مستقیم آن روی درایوهای SSD است. درگاه یو اس بی به کار رفته در آیفون 15 پرو مکس از حداکثر سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب می‌توان با سرعتی بسیار بالا اطلاعات را روی حافظه اس اس دی ذخیره کرد. کاربران گلکسی اس 24 اولترا البته از این قابلیت بی‌بهره هستند.

داینامیک آیلند

داینامیک آیلند

با وجود این که داینامیک آیلند مختص آیفون 15 پرو مکس نبوده و پیش‌تر هم در سری آیفون 14 پرو شاهد حضورش بوده‌ایم، اما این سیستم به‌جرات مناسب‌ترین و بهترین سیستم نمایش اعلان‌ها در گوشی‌های اندرویدی منجمله گلکسی اس 24 اولتراست. دلیل این مساله آن است که داینامیک آیلند اطلاعات و اعلان‌ها را بسیار حساب‌شده‌تر و دقیق‌تر نمایش داده و می‌تواند به‌طور همزمان در نقش یک میانبر برای اپلیکیشن‌های مختلف نیز ایفای نقش کند.

همچنین بخوانید:

7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم

به‌عنوان مثال اگر در حال پخش یک موزیک در گوشی خود هستید و به‌یکباره به اپلیکیشنی دیگر سوییچ کنید، موزیک پلیر حاضر در داینامیک آیلند نیز به‌طور خودکار به ویجت اختصاصی آن اپلیکیشن تغییر خواهد کرد که امکان مدیریت آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از این طریق می‌توان خیلی سریع‌تر و بی‌دردسرتر بین اپلیکیشن‌های مختلف جابجا شد.

انتشار سریع‌تر آپدیت‌های نرم افزاری

سیستم عامل iOS 17

باید اعتراف کنیم که تایید پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی هفت ساله سامسونگ از سری گلکسی اس 24 خبری بسیار خوشحال‌کننده برای کاربران این گوشی به شمار می‌رود. با این وجود انتظار می‌رود که مثل روال هر سال، آپدیت‌های این گوشی مثل روال هر سال، با فاصله زمانی زیادی از انتشار نسخه نهایی اندروید توسط گوگل منتشر شوند. این تاخیر به‌خاطر روند توسعه رابط کاربری وان یو آی سامسونگ این‌چنین طولانی می‌شود؛ چراکه این کمپانی باید رابط کاربری خود را روی اندروید سوار کرده و بهینه‌سازی‌های ضروری برای ارائه عملکرد مناسب را در آن اعمال نماید. این مساله طبیعتا زمان‌بر بوده و باعث انتشار دیرهنگام آپدیت‌های نرم افزاری می‌شود.

از سوی دیگر اما اپل بروزرسانی‌های نرم افزاری خود را خیلی سریع و به‌طور همزمان روی همه مدل‌های تحت پشتیبانی آیفون عرضه می‌کند که اقدامی ارزشمند به شمار می‌رود.

تصاویر روشن‌تر در نور کم

دیگر مزیت آیفون 15 پرو مکس نسبت به گلکسی اس 24 اولترا نیز ثبت تصاویری روشن‌تر در نور کم است که اهمیت بسیاری برای علاقمندان به عکاسی دارد. به دلیل آن که عملکرد دوربین هر دو گوشی در نور کافی خیره‌کننده و شگفت‌انگیز است، تفاوت‌های دوربین این دو، بیشتر در عکسبرداری شب نمایان خواهد شد.‌

تصاویر بالا به‌خوبی گویای برتری دوربین iPhone 15 Pro Max برای Galaxy S24 Ultra هستند.‌ با دقت در این تصاویر می‌توان متوجه اکسپوژر بیشتر سایه‌ها در آیفون 15 پرو مکس شد که باعث روشن‌تر به نظر رسیدن عکس‌های آن می‌شود.

قابلیت فیلمبرداری لاگ

یکی دیگر از جذابیت‌های آیفون 15 پرو مکس برای علاقمندان به فیلمبرداری نیز قابلیت ضبط ویدیوهای لاگ است که گلکسی اس 24 اولترا از آن بی‌بهره است. به کمک این سیستم فیلمبرداری، ویدیوها رنگ‌بندی‌های نرم‌تر و جذاب‌تری داشته و می‌توان از طریق نرم افزارهای ویرایش تصویر جزئیات نمایش داده شده در سایه یا نورپردازی را تغییر داد.

استفاده از پروفیل لگاریتمی در ضبط ویدیو همچنین قابلیت اعمال LUT روی ویدیوها را نیز روی ویدیوها داده و کنترل بیشتری روی رنگ‌بندی آن‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این قابلیت نیز البته از آن دسته مواردی نیست که به‌طور دائمی توسط کاربران مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما در هر حال می‌تواند برگ برنده‌ای برای آیفون 15 پرو مکس نزد علاقمندان به ضبط ویدیو باشد.

جمع بندی

با وجود تمامی مواردی که در این متن گفته شد، باید اذعان کنیم که هر دو گوشی iPhone 15 Pro Max و Galaxy S24 Ultra دستگاه‌هایی شگفت‌انگیز هستند و بهترین محصولات حال حاضر بازار به شمار می‌روند. در عین حال هریک از این دو گوشی مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند.

بارزترین مشخصه گلکسی اس 24 اولترا هوش مصنوعی جذاب و جالب Galaxy AI است که کاربری این گوشی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده و گزینه‌های جدیدی پیش روی کاربران قرار داده. این گوشی همچنین به سیستم عامل اندروید و رابط کاربری One UI 6.1 مجهز است که قدرتمند و روان بوده و آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهد. از سوی دیگر آیفون 15 پرو مکس هم ارزان‌تر بوده و از اکوسیستم iOS و قابلیت‌های متعدد آن بهره می‌برد. همچنین برخی مزیت‌های iPhone 15 Pro Max بر رقیب کره‌ای‌اش هم در این متن مورد بررسی قرار گرفت.

در عین حال در نهایت تصمیم گیری در خصوص این که کدام یک از این دو گوشی گزینه بهتری است، بیش از هرچیز به سلیقه کاربران بر می گردد. در هر صورت، هر دو گوشی مورد بحث گزینه های ارزشمندی برای علاقمندان به سری آیفون یا گلکسی به شمار می‌روند.