سنگ مریخی مرموز ایران

سنگ مریخی مرموز ایران رونمایی شد + عکس

با اعلام مدیر موزه شهاب سنگ ایران، سنگ مریخی مرموز ایران رونمایی شد. این یافته ارزشمند جزو کمیاب‌ترین شهاب سنگ‌های جهان است.

در چند روز اخیر موزه شهاب سنگ ایران میزبان دو قطعه شهاب سنگ مریخی ارزشمند و مرموز بوده است که به‌تازگی در یکی از مناطق کویر مرکزی ایران کشف شده‌اند. ثبت جهانی این دو قطعه شهاب سنگ، باعث صعود رتبه ایران در حوزه علمی جهان خواهد شد.

شهاب سنگ مریخی مرموز ایران چیست؟

سنگ مریخی مرموز ایران

تمام اجرام آسمانی به‌خصوص شهاب سنگ‌ها نقش بسیار زیادی در شناخت جهان هستی دارند. این سنگ‌ها با ارائه اطلاعات دقیق از جنس و مواد تشکیل‌دهنده سیارات مختلف به شناخت حیات در این سیارات کمک می‌کنند. اکنون با پیدایش و رونمایی شهاب سنگ‌های مریخی در ایران، دستاورد جدید علمی برای کشورمان به ثبت رسیده است.

آقای حجت کمالی که از ایشان به‌عنوان پدر شهاب سنگ ایران یاد می‌شود در جریان مراسم رونمایی از سنگ های مریخی اظهار داشت:

ارزش شهاب سنگ‌های مریخی در جهان بسیار بالا است و نمونه‌های کشف شده نیز دو قطعه با وزن مجموع ۷۲ گرم است که پوسته آن مربوط به حدود ۱۰۰ سال اخیر و کاملا تازه و سالم است. اصالت این دو قطعه سنگ مورد تأیید دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه نیز رسیده است.

سنگ مریخی مرموز ایران

وی همچنین اظهار داشت:

موزه شهاب سنگ ایران حدود ۵ سال است که به‌دنبال فعالیت‌های ۱۵ ساله در جمع‌آوری شهاب سنگ‌ها و همکاری‌های علمی و مکاتبات با دانشگاه اورال روسیه، سرژ و مارسی فرانسه در زمینه ثبت جهانی شهاب سنگ‌های کشف شده راه‌اندازی شده و همکاری می‌کند. تا سال ۲۰۲۳ میلادی تعداد ۳۸۵ قطعه شهاب سنگ در پلتفرم جهانی و در بولتن بین‌المللی شهاب سنگ به نام کشورمان ثبت شده است. ارزش شهاب سنگ‌های مریخی از آنجا مشخص می‌شود که در بین صدها هزار شهاب سنگ کشف شده در جهان، تنها ۱۸۸ قطعه از آنها مریخی هستند.

شهاب سنگ‌های یافت شده در ایران

سنگ مریخی مرموز ایران

حجت کمالی در زمینه کاوش شهاب سنگ در طی سال‌های اخیر، نمونه‌های زیادی از این اجرام کشف شده را به پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها اهدا کرده است. کوچک‌ترین شهاب سنگ کشف شده تا به امروز در ایران، حدود ۰.۳ گرم و بزرگ‌ترین آن ۱۳۲ کیلوگرم وزن دارد.

جنس شهاب سنگ‌ها معمولا سنگی، آهنی یا هر دو است که معمولاً جذب آهنربا می‌شوند و از سنگ‌های زمینی سنگین‌تر هستند و پوسته سوخته و تیره‌ای دارند. شهاب سنگ‌ها دارای دو طول عمر یا سن متفاوت هستند. اولین سن شهاب سنگ از زمان جدا شدن از سیاره مادر و و طی کردن مسافت به سوی زمین محاسبه می‌شود و دومین سن شهاب سنگ از زمان سقوط در سطح زمین تا هنگام کشف آن محاسبه می‌گردد.

طبق آمار به‌دست آمده، کشور ایران تا پیش از سال ۲۰۱۶ میلادی در زمینه ثبت شهاب سنگ کشف شده از بین ۱۳۶ کشور جهان در این زمینه رتبه ۱۲۲ را کسب کرده بود. همچنین کشورمان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۲۰۰ شهاب سنگ جدید را به مجموعه اجرام آسمانی کشف شده اضافه کرده کرده که ۲۰۰ قطعه از آن در سال ۲۰۱۶ کشف شده است. با توجه به این موضوع، کشورمان در سال ۲۰۱۶ در جایگاه دوم جهان قرار گرفت که از آن دوران با عنوان سال طلایی شهاب سنگ ایران یاد می‌شود.

سنگ مریخی مرموز ایران

مناطق دارای بیشترین کشفیات شهاب سنگ در ایران

شهاب سنگ‌ها معمولا بیشتر در مناطق کویری شامل کاشان، قم، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان رویت می‌شوند. همچنین در اکثر مقاطع سال در این نقاط شاهد شهاب باران هستیم. به‌صورت کلی دوام شهاب سنگ‌ها در مناطق کویری نیز بیشتر از سایر مناطق است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*