کاوشگر ژورانگ چین

کاوشگر ژورانگ چین چیزهایی عجیب در مریخ پیدا کرد

کاوشگر ژورانگ چین حین گردش در مریخ توانست چیزهای عجیبی پیدا کند. در این مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

چین توانست مریخ نورد ژورانگ را در تاریخ 15 می 2021 به سطح مریخ برساند و با این موفقیت، تبدیل به دومین کشوری شد که به‌طور کامل توانسته است کاوشگر خود را به مریخ برساند.

نام این کاوشگر از نام خدای آتش چینی گرفته شده است. بنا به گفته‌ها، طول عمر ماموریت این کاوشگر چین را سه ماه زمینی تخمین کرده بودند، اما به‌طور موفقیت‌آمیزی توانسته به مدت یک سال زمینی در آنجا به تحقیق بپردازد و تصاویر جذابی را ارسال کند. تصاویر ارسالی از جمله یک عکس سلفی با فرودگر بودند که به‌وسیله دوربین از راه دور ثبت شده بود. آخرین ارتباط این کاوشگر با زمین در ماه می 2022 بود و پس از آن وارد خواب زمستانی برنامه‌ریزی‌ شده شد.

کاوشگر ژورانگ چین

همچنین این کاوشگر مجهز به ابزار رادار نفوذی زمین (GPR) است که برای اندازه‌گیری‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این ابزار بنا به گفته‌های محققان سازمان زمین‌شناسی و ژئوفیزیک چین که داده‌های ارسالی ژورانگ را تحلیل و بررسی می‌کنند، یک مزیت محسوب می‌شود؛ زیرا نقش مهمی در اکتشافات راداری مداری مریخ دارد.

مکان فرود ژورانگ نیز دشت بهشت مریخ (Utopia Planitia) نام دارد که وسیع‌ترین منطقه شناخته و کاوش‌شده مریخ به قطر 3300 کیلومتر است. گفتنی است ژورانگ در طول مدت فعالیت خود، مسافت 1921 متر را طی کرده است.

بررسی داده‌های ارسالی ابزار GPR کاوشگر ژورانگ چین

بنا به اظهارات محققان، ابزار GPR کاوشگر ژورانگ چین در حین حرکت کاوشگر می‌تواند جزئیات محلی-حیاتی ساختارها و ترکیبات کم عمق تا عمق 100 متر را در امتداد مسیر حرکتی کشف کند.کاوشگر ژورانگ چین

محققان می‌گویند با بررسی داده‌های ارسالی توسط کاوشگر، به این نتیجه رسیده‌اند که اشیاء چندضلعی نامنظمی در عمق حدودا 35 متری کشف شده است. طبق این داده‌ها، اندازه این اشیا از چند سانتی‌متر تا چندین متر تخمین زده می‌شود. آنها بر این باورند که این گوه‌های مدفون، هم می‌توانند حاصل چرخه‌های انجماد و ذوب باشند و هم می‌توانند حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و سرد شدن گدازه‌ها باشند.

طبق مقاله‌ای که در مجله Nature از این مطالعه منتشر شده است، آنها توانسته‌اند 16 مورد از این گوه‌ها را در شعاع 1.2 کیلومتر از دشت بهشت مریخ کشف کنند.

علت به‌وجود آمدن چندضلعی‌های نامنظم در عمق مریخ

تحلیل GPR

طبق بررسی‌های انجام شده توسط محققان، این چندضلعی‌های نامنظم به احتمال زیاد در اثر متوقف شدن یک محیط مرطوب باستانی در 3.7 تا 2.9 میلیارد سال پیش به‌وجود آمده‌اند.

در تحقیقات انجام شده توسط کاوشگران گذشته، زمین‌های چند ضلعی مدفون کشف شده بودند و این اولین باری است که اشیاء چندضلعی نامنظم کشف می‌شوند. برای به‌وجود آمدن چنین چندضلعی‌هایی نیاز به فرآیند‌های ذوب و یخ‌زدگی است و آب و یخ مورد نیاز می‌تواند از منابعی چون مهاجرت رطوبت ناشی از مکش یک سفره زیرزمینی، بارش برف از هوا یا انتشار بخار برای رسوب منافذ یخ تامین شده باشد.

به‌طور کلی محققان تاکید می‌کنند که یک تغییر عظیم آب و هوایی در مریخ، عامل اصلی تشکیل این گوه‌های چندضلعی بوده است. این گفته‌ها بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهند یک تغییر بزرگ اقلیمی با توجه به ساختار زیرسطحی و مواد پوششی که وجود داشته، رخ داده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*