سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان - رهگیر مارس

این سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان، هر پهپادی را نابود می‌کند

در دومین دوره از نمایشگاه جهانی دفاع در عربستان سعودی از یک سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان رونمایی شده که می‌تواند هر پهپادی را نابود کند.

دومین دوره از نمایشگاه جهانی دفاع در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار گردیده و چندین کشور از جمله ایران در این دورهمی شرکت پیدا کرده‌اند. یکی از جذاب ترین بخش‌های این نمایشگاه رونمایی از پهپادها است. مارس (MARSS) نوعی پهپاد قاتل رهگیر است که به زودی تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

به گفته یوهانس پینل، مدیرعامل و بنیانگذار گروه MARSS در غرفه نمایشگاه جهانی دفاع، این پهپاد هنوز به بازار نرسیده اما در سه ماهه سوم و چهارم امسال تحویل به کشورهای متقاضی را شروع خواهیم کرد. در غرفه این شرکت همچنین مدل میان برد یا نسخه متوسط برد پهپاد قاتل وجود دارد که با پسوند MR شناخته می‌شود.

رونمایی از سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان

رهگیر مارس

هم اکنون نسخه SR یا برد محدود این پهپاد در مراحل پیشرفته توسعه قرار دارد و به زودی تکمیل می‌شود. گفته شده سیستم LR یا برد بلند این هواپیمای بدون سرنشین در حال حاضر متوقف شده و اولویت گروه مارس توسعه تمام عیار و صنعتی سازی MR و SR است که برد کوتاه آن برای ترکیب با خودروهای زرهی تولید می‌شود.

در مقایسه با مدلی که دو سال پیش دیده شد، پهپاد MR به طور قابل توجهی تغییر کرده است. هم اکنون ملخ‌های کانالی با پروانه‌های بزرگتر به همراه دو تیغه تاشو جایگزین شده‌اند. آقای پینل توضیح می‌دهد که:

ما در ابتدا راه حل کانالی را انتخاب کردیم زیرا عملکرد بهینه در سرعت بالا و همچنین ایمنی بهتر و پایداری بهتری به هنگام برخورد با UAS کلاس 1 دارد اما در مرحله برخاستن عمودی با مشکلاتی مواجه شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت ملخ‌های هواپیما حرکت کنیم. اینها نه تنها عملکرد بهتری در ویتول یا هواگرد عمودپرواز ارائه می‌دهند بلکه به ما اجازه می‌دهند به سرعت بالاتری برسیم. حداکثر سرعت هم اکنون 80 متر بر ثانیه است.

سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان - رهگیر مارس

از آنجایی که اثر ترمینال رهگیر پهپاد برد بلند بر اساس انرژی جنبشی تحویل داده می‌شود، سرعت بالاتر یک پارامتر کلیدی برای طراحی است. آسیب به بدنه هواپیمای مارس که عمدتا از فیبر کربن ساخته شده با فرو کردن تیتانیوم در آن مکان‌های خراب شده باعث تقویت می‌شود.

در طول مصاحبه‌ای که با آقای پینل شده، متوجه این نکته شدیم که برای اطمینان یافتن از تولید انبوه با نرخ بالا، آنچه با توجه به درس‌های آموخته شده از جنگ روسیه و اوکراین اهمیت دارد این است که بدنه پهپاد رهگیر می‌تواند توسط چاپگر یا پرینتر سه بعدی ساخته شود.

رهگیر مارس

هنگامی که پهپاد با این روش تولید می‌شود، صلابت و سختی آن کمتر است اما جرم آن ثابت می‌ماند و تنها چند گرم اختلاف خواهد داشت چرا که ضخامت باید در مناطق خاصی افزایش یابد و بدیهی است که بدنه هواپیما کمتر دوام می‌آورد و قابلیت انجام چندین مأموریت پهپاد کلاس 1 را تضمین نخواهد کرد. به نظر می‌رسد که پهپاد ساخته شده با فیبر کربن می‌تواند حداقل سه مرتبه حمله خود علیه اهداف مختلف را تکرار کند.

تولید پهپاد با روش پرینتر سه بعدی مزیت بزرگی دارد و آن اینکه نرخ تولید آن می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد. از نظر تولید، گروه MARSS پهپاد رهگیر MR خود را در دو کارخانه که یکی در بریتانیا است و دیگری در عربستان سعودی تولید خواهد کرد که اولی به منظور پاسخگویی به مشتریان اروپایی و ناتو است و دومی به منظور ایفای تعهد در برابر کشورهای شرقی.

برگردیم به توضیحات پهپاد رهگیر قاتل! نسخه اصلی آن مجهز به چهار پیشرانه برقی بدون جاروبک دی سی شده که دو موتور بزرگتر و دو موتور کوچکتر هستند. هم اکنون چهار پیشرانه یکسان، بزرگتر و قدرتمندتر شده و پروانه‌های هر دو پره را به حرکت در می‌آورند. به منظور افزایش پایداری و دوام پهپاد هنگام ضربه خوردن، موتورها بلافاصله پیش از برخورد با هدف متوقف و تیغه‌ها جمع می‌شوند. همچنین موتورها به صورت خودکار پس از ضربه مجددا راه اندازی می‌شوند و تیغه‌ها نیز به دلیل نیروی گریز از مرکز باز می‌شوند.

سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان - رهگیر مارس

در حالی که پهپاد رهگیر MR تحت نظارت سیستم فرماندهی و کنترل به سمت هدف خود پرواز می‌کند، داده‌های آن اتصال به سیستم NiDAR CORE و NiDAR C2 را توسط MARSS تضمین می‌کند. زمانی که حمله توسط عامل انسانی مجاز شود، در آخرین مرحله حمله در حالت کاملا مستقل و تحت هدایت واحد پردازش روی برد که شامل الگوریتم‌های هوش مصنوعی است و داده‌های هدف را از حسگر تصویربرداری مادون قرمز نصب شده روی دماغه دریافت می‌کند، عمل خواهد کرد.

در وضعیت پایانی ورودی‌های هوا قابل مشاهده هستند و شار هوا به منظور خنک کردن واحد پردازش رایانه با کارایی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آقای پینل می‌گوید که مرحله حمله از یک کیلومتر دورتر از هدف آغاز می‌شود و برد رهگیری بیش از 5 کیلومتر بوده و حداکثر ارتفاع هم 2000 متر است.

رهگیر مارس

رهگیر MR حدود 800 میلی متر طول و 900 میلی متر طول بال دارد. پیکربندی جدید این پهپاد باعث کاهش جزئی جرم آن شده و وزن آن در حال حاضر کمتر از 8 کیلوگرم است. بدنه هواپیما قادر است تا یک کیلوگرم بار اضافی را حمل کند؛ به عنوان مثال یک بسته جنگ الکترونیکی کوچک که می‌بایست در فاصله کوتاهی از پهپاد موردنظر فعال شود نیاز به انرژی حداقلی دارد.

ابعاد این وسیله اندازه پرتابگر را تعیین می‌کند. (مدلی از یک تریلر با پرتابگر شش سلولی که در نمایشگاه جهانی دفاع به نمایش درآمده است.) هر یک از جعبه‌های آن شارژ باتری، عیب یابی و اتصال به سیستم C2 را تضمین می‌کند و با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است. شکل این رهگیر با آنچه دو سال قبل دیدیم متفاوت بوده و ابعاد جعبه‌ها 110 در 140 است. سیستم پرتابه سرد این پهپاد پنوماتیک نیست و از یک راکت انداز الکترومغناطیسی بهره می‌گیرد که ماندگار طولانی دارد.

از آنجایی که هر جعبه به طور مستقل طراحی شده، MARSS آماده تولید پرتابگرهای سفارشی برای مشتریان خود با تعداد جعبه‌های مختلف است. علاوه بر این شامل یک مجموعه نظارت بر دکل با چهار آنتن رادار AESA است که بسیار شبیه به aCHR (رادار نیمکره فشرده پیشرفته) است.

سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان - رهگیر مارس

این تریلر همچنین دارای شش رهگیر یدکی است که ظرفیت سیستم را به 12 می‌رساند و می‌تواند با بیش از 30 هدف درگیر گردد حتی اگر تمام آنها پهپاد کلاس 1 باشند. نباید فراموش کنیم که سیستم مارس قادر به توقف مأموریت، بازگشت به پایگاه و فرود عمودی است. همچنین تفاوت این پهپاد با گذشته این است که اکنون به دلایل ایمنی یک چتر نجات در قسمت عقب بدنه هواپیما اضافه شده که در مواقع اضطراری از آن استفاده خواهد شد.

جالب خواهد بود که ببینیم مشتریان چگونه از این سیستم آماده به کار از نظر مفاهیم عملیاتی، هم تازی، مأموریت‌های متعدد به منظور اطمینان از حداکثر احتمال کشته شدن استفاده می‌کنند. و اما بیایید نگاهی به پهپاد کوچکتر یا همان LR بیندازیم و مشخصات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

این رهگیر به طور قابل توجهی کوچکتر از نمونه قبلی است و حدود 1.5 کیلوگرم جرم دارد. طول بال‌های آن 400 میلی متر و طول خود سلاح 250 میلی متر است. برد رهگیری LR بیش از یک کیلومتر و حداکثر ارتفاع آن بیش از 500 متر از سطح زمین و حداکثر سرعت 60 متر ثانیه خواهد بود. زمان واکنش سریع این رهگیر کمتر از 3 ثانیه عنوان شده که شایان توجه است. و اما رهگیر SR تنها قادر به انجام مأموریت‌های یک طرفه، بدون ظرفیت چند مأموریتی برادر بزرگتر خود و قادر به رهگیری تنها یک پهپاد خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*