دو پهپاد مدرن عربستان

عربستان از دو پهپاد مدرن خود رونمایی کرد + عکس

دو پهپاد مدرن عربستان در دومین دور از نمایشگاه جهانی دفاع 2024 رونمایی شدند. مشخصات این پهپادها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

دومین دوره از نمایشگاه جهانی دفاع از تاریخ 15 بهمن سال جاری با حضور صدها شرکت فعال در صنعت نظامی، دفاعی و امنیتی در پایتخت عربستان سعودی برگزار شده و با شعار «تجهیز برای فردا» به کار خود ادامه می‌دهد. مرکز مطالعات و تحقیقات دفاعی شاهزاده سلطان سعودی (PSDSRC) آخرین تحولات پهپادهای خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

دو پهپاد مدرن عربستان رونمایی شدند

امروزه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا همان پهپادها به یک بازیگر کلیدی و تعیین کننده در میادین نبرد تبدیل شده‌اند. از این رو جای هیچ گونه تعجبی نیست که بسیاری از نهادهای صنعتی و تحقیقاتی تلاش می‌کنند بلکه بتوانند سیستم‌ها و سامانه‌های جدید و موثرتر تولید کنند.

در دور دوم نمایشگاه جهانی دفاع به میزبانی ریاض، مرکز مطالعات و تحقیقات دفاعی شاهزاده سلطان از پهپاد معروف اسکای گارد (Skyguard) رونمایی کرد. این پهپاد تاکتیکی 250 کیلوگرم وزن دارد و قادر به تحمل وزن یک محموله 50 کیلوگرمی است. همچنین می‌تواند 8 ساعت مداومت پروازی در حداکثر ارتفاع 18 هزار فوتی (5486 هزار متر) با حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت از خود نشان دهد.

پس از توافقی که میان PSDSRC و شرکت Advanced Electronics به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه SAMI (صنایع نظامی عربستان سعودی) منعقد شد، پهپاد مذکور تحت آزمایش‌های بیشتر قرار گرفت. همزمان با انجام آزمایش‌های اولیه به منظور تأیید ایمنی، آزمایش‌های عملکردی هم در حال اجرا بود و مجوز پرواز صادر شد تا اینکه هم اکنون اسکای گارد آماده تولید است.

دو بدنه هواپیمای جدید در غرفه PSDSRC دیده می‌شود که یکی از آنها Qaswaa است. طول بال این هواپیما 15 متر بوده و بیشینه وزن برخاست آن 1200 است. این سیستم هنوز در مرحله طراحی اولیه بوده و آنچه در نمایشگاه دیده شده، ماکت هواپیما است. قصوا وزن 200 کیلوگرمی دارد (بدون احتساب سوخت آن) و در کنار یک گیمبال الکترواپتیکی توان حمل بارهای جانبی را خواهد داشت.

دو پهپاد مدرن عربستان - قصوا

در واقع می‌تواند بخشی از بار یا محموله را در بال سمت راست و قسمت دیگر را در بال سمت چپ جای دهد. استقامت این هواپیما 24 ساعته است و 7620 متر سقف پرواز عملیاتی آن با سرعت 125 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده. پیشرانه عقبی پهپاد قصوا یک سه تیغه را به حرکت در می‌آورد و هنوز تصمیمی درباره نوع موتوری که بایستی نصب شود و نوع سوخت آن گرفته نشده است.

به گفته مهندسان PSDSRC پهپاد قصوا مجهز به سکان نوع V خواهد شد که پایداری و استقامت را افزایش می‌دهد و عملیات جداسازی و مونتاژ آن را در میدان نبرد بالا آسان تر می‌کند. همچنین این پهپاد دارای یک ارابه فرود جمع شونده و سه چرخه جلو با عملیات برخاستن و فرود است. این پروژه که به صورت مستقل توسط OSDSRC MALE توسعه یافته، بر اساس الزامات نیروی هوایی سلطنتی عربستان نیست و قرار است اواخر سال 2025 میلادی اولین پروازش را انجام دهد.

و اما دومین محصول جدید در غرفه مرکز مطالعات و تحقیقات مطالعه شاهزاده سلطان، یک بدنه بسیار کوچکتر به نام شاهین بود که دارای قابلیت برخاستن و فرود عمودی است. معماری این سازه دارای یک بال اصلی با پیکربندی H و دهانه 3 متری است که آن را از داشتن سکان و بال کانارد یا پیش بال بی‌نیاز می‌کند.

دو پهپاد مدرن عربستان - پهپاد شاهین

هر یک از بال‌ها دارای چهار موتور الکتریکی هستند که هر کدام یک روتور یا ملخ دو پره را فعال می‌کنند. نیروی الکتریکی توسط یک سیستم هیبریدی تأمین می‌شود که امکان استقامت 3 ساعته پهپاد را فراهم می‌کند. انتقال از پرواز عمودی به افقی با کمک چرخش بال‌ها به سمت جلو انجام می‌شود و این توالی و تغییر توسط اتوپایلوت یا خلبان خودکار کنترل خواهد شد.

شکل بدنه پهپاد دومی به دقت طراحی شده تا آیرودینامیک بهینه تری داشته باشد. شاهین که بیشتر از مواد کامپوزیت با استحکام بالا ساخته شده، دارای بیشینه وزن برخاست 40 کیلوگرمی و محموله 4 کیلوگرمی است و سقف پرواز عملیاتی آن 2743 متر خواهد بود.

پهپاد شاهین مأموریت حمل یک حسگر الکترواپتیک به منظور شناسایی و نظارت را بر عهده دارد و مجهز به ارابه فرود ثابت چهار پایه است که همگی از کامپوزیت ساخته شده‌اند. پهپاد جدید VTOL هنوز در مراحل طراحی اولیه است و تاریخ اولین پرواز آن مشخص نشده.