پهپاد نظامی

بهترین پهپادهای نظامی دنیا در سال ۲۰۲۴

پهپاد های نظامی، در آینده جنگ مدرن قرار دارند. این جنگ‌افزارها روزبه‌روز تکامل یافته و امکانات پیشرفته‌تری را شامل می‌شوند. در ادامه شما را بهترین پهپاد های نظامی دنیا در سال 2024 آشنا خواهیم کرد.

پهپاد های نظامی را می‌توان یکی از نقاط عطف جنگ‌های امروزی به‌شمار آورد. چراکه می‌تواند کار چندین سرباز را در مدت زمان کوتاهی انجام داده و در صورت شکست نیز تلفات جانی وجود نخواهد نداشت. تنها یک سرباز می‌تواند از روی یک صندلی در پادگان نظامی، با لمس کنترل پهپاد، به یک ارتش حمله کند. این نشان می‌دهد که جنگ‌افزارهای آینده، می‌توانند مسیر جنگ را حتی در آخرین لحظات، برگردانند. به‌خاطر همین، ما قصد داریم در این مطلب از سایت گجت نیوز، شما را با بهترین و پیشرفته‌ترین پهپادهای دنیا در سال 2024 آشنا کنیم.

پیشرفته‌ترین پهپاد های نظامی دنیا

با توسعه فناوری‌های پهپاد ها، جنگ‌افزارهای مقابله با پهپاد ها نیز به‌وجود آمدند و همراه این آلات جنگی، تکامل یافته‌اند. ما در سال 2024، به نقطه‌ای رسیدیم که پهپاد ها در آستانه ادغام شدن با هوش مصنوعی هستند و در مقابل نیز، جنگ‌افزارهای مقابله‌ای نیز درصدد رسیدن به تکنولوژی لیزر هستند که می‌تواند هر پهپادی را از پا درآورند. در ادامه، 10 مورد از بهترین پهپاد های نظامی دنیا را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

جنرال اتمیکس MQ-9 Reaper؛ نسبتا قدیمی اما پرمصرف

پهپاد نظامی

این پهپاد اگرچه با استاندارد پهپاد های امروزی چندان سازگار نیست، اما مطمئنا یکی از پهپاد های نظامی به‌شمار می‌رود که در لیست بیشترین استفاده نیز قرار می‌گیرد. کشورهای زیادی از این پهپاد استفاده کرده‌اند و ساعت‌ها پرواز بی‌وقفه، نقطه موفقیت اصلی این پهپاد نظامی محسوب می‌شود. این پهپاد همان ابزاری است که می‌تواند ساعت‌ها در یک جنگ، ادوات مورد نیاز را حمل کند و باعث پیروزی یک ارتش شکست‌خورده شود. شرکت سازنده این پهپاد، همچنان در حال دریافت سفارش برای ساخت این پهپاد جنگی است و در آخرین مورد که اعلام شده، کانادا در دسامبر 2023، 11 پهپاد MQ-9B S را سفارش داده است.

Aarok؛ نسل جوان پهپاد های فرانسه

پهپاد نظامی فرانسه

Aarok، نسل بعدی پهپاد های نظامی فرانسه است که با توجه به قابلیت‌ها و سطح عملکردی بالای آن، می‌تواند ماموریت‌های نظامی، شناسایی، اطلاعاتی را با سنسورهای مختلف خود انجام دهد.

این هواپیما بدون سرنشین، توسط شرکت دفاعی فرانسوی Turgis & Gaillard طراحی و ساخته شده و در نمایشگاه ابزارهای دفاعی در سال 2023 در فرانسه رونمایی شد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، احتمالا این پهپاد، بزرگترین پهپاد نظامی ساخته شده در فرانسه باشد که به‌عنوان مثال، تنها طول بال‌های آن به 22 متر می‌رسد.

TAI Aksungur؛ پهپادی با دوام و استقامتی

پهپاد نظامی

Aksungur، یکی از پهپاد های نظامی است که در رده پرواز در ارتفاع متوسط قرار می‌گیرد که نقطه قوت این پهپاد، توانایی آن در پروازهای طولانی‌تر است. این پهپاد، یکی از گزینه‌های جایگزین برای Reaper می‌تواند باشد. نیروی دریایی ترکیه، از اولین کشورهایی است که در 20 اکتبر 2021، اقدام به استفاده از این پهپاد در منطقه کرده و به‌عنوان گزینه توسعه یافته نسل‌های قبلی این پهپاد ها، استفاده می‌کند. از سایر کشورها می‌توان به گارد قرقیزستان نیز اشاره کرد که در مجموع، 12 پهپاد تا سال 2023 را خریداری کرده است.

موردی که باعث می‌شود این پهپاد از سایر رقبا، برتری نسبی داشته باشد، استقامت فوق‌العاده آن در پرواز است که با یک بار سوخت‌گیری یا شارژ شدن، می‌تواند حدود 50 ساعت را پرواز کند.

چنگدو GJ-2(وینگ لونگ2)؛ پهپاد چینی

پهپاد نظامی چین

این پهپاد چینی، در سال 2017 معرفی شده و تاکنون نیز در چندین درگیری در خاورمیانه، توسط امارات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. پاکستان و مصر نیز از جمله کشورهایی هستند که از این پهپاد، ده‌ها مورد را خریداری کرده‌اند.

وینگ لونگ 2، توانایی حمل 480 کیلوگرم بمب یا موشک‌های مختلف را دارد و طبق ادعاهای شرکت سازنده این پهپاد، نصب و استقرار ابزارهای موشک انداز هوا به هوا، از دیگر قابلیت‌های وینگ لونگ 2 است. آخرین نسخه این پهپاد که به تکنولوژی‌های تازه نیز مجهز شده است، چنگدو وینگ لونگ 3 نام دارد.

سوکول آلتیوس؛ پهپاد روسی

پهپاد نظامی روسیه

آلتیوس، نام پهپاد نظامی روسی است که در سال 2011 رونمایی شده و از آن زمان تاکنون، همواره در حال توسعه و تکامل ابزارهای خود بوده است. اولین پرواز آلتیوس، در سال 2019 انجام شد. روسیه تصمیم گرفته بود که در سال 2021، تعدادی از این پهپاد ها را به نیروی دریایی خود تحویل دهد. اما از آن زمان تاکنون، تنها 3 نمونه ساخته شده و دیگر هیچ خبری در مورد پذیرش یا شکست پروژه منتشر نشده است.

سازندگان این پهپاد، ادعا کرده بودند که آلتیوس، می‌تواند یک محموله 1000 کیلوگرمی را به مدت 24 ساعت در پرواز نگه دارد. این بازه استقامتی، در حد هواپیماهای بزرگ و سنگین است که باعث شده این پهپاد، در لیست بهترین‌های جهان قرار بگیرد.

Bayraktar Kizilema

 

پهپاد نظامی Bayraktar Kizilema، گفته می‌شود که توسط شرکت ترکیه‌ای Baykar طراحی و توسعه یافته است. Bayraktar Kizilema، یک پهپاد نظامی پیشرفته است که با قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود، برای ماموریت‌های پنهانی و مانور، طراحی شده است.

طبق اطلاعاتی که منتشر شده، این پهپاد می‌تواند در حداکثر ارتفاع 30000 پا (حدود 9 کیلومتر)، با شعاع رزمی 500 مایل دریایی، 5 ساعت بی‌وقفه پرواز کند. همچنین ظرفیت حمل بار این پهپاد نظامی، تا حدود 1500 کیلوگرم است.

با درنظر گرفتن این‌که تاکنون 2 نمونه اولیه از این پهپاد ساخته شده است، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 وارد فاز تجاری شده و توسط ارتش‌ها به‌کار گرفته شود.

هونگ دو GJ-11؛ پهپاد مرموز چینی

پهپاد نظامی چینی

با بررسی‌های انجام شده، اطلاعات کمی درباره این پهپاد رادارگریز چینی با نام مستعار «شمشیر تیز» منتشر شده است. هونگ دو برای اولین بار در سال 2013 پرواز کرد و در اکتبر 2021 نیز در نمایشگاه ایرشو چین به نمایش گذاشته شد.

با این حال، طبق اطلاعات کمی که به‌دست آمده، از عدم استفاده از دم در قسمت عقبی این پهپاد خبر داده می‌شود. اصولا پهپاد هایی که از دم در قسمت عقبی آن‌ها استفاده نمی‌شود، سرعت بالا و چابکی بیشتری دارند. این حالت طراحی، آن‌ها را برای عملیات پنهانی و جاسوسی کاربردی‌تر می‌کند. همچنین گفته می‌شود که این پهپاد، توان حمل 1800 کیلوگرم محموله را داشته و برد آن، به 2485 مایل (4000 کیلومتر) با حداکثر سرعت 1000 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

Bayraktar TB2

پهپاد نظامی ترکیه

این پهپاد نظامی بدون سرنشین، ساخت ترکیه بوده و در ابتدا، برنامه‌ریزی شده بود تا تنها ارتش ترکیه از آن استفاده کند که تا سال 2023 نیز، حدود 600 دستگاه از این پهپاد تحویل ارتش ترکیه شده است. اما دولت ترکیه، بعدا تصمیم خود را عوض کرد و آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

Bayraktar TB2، در درگیری‌های مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. از این درگیری‌ها می‌توان به استفاده آذربایجان در جنگ با ارمنستان در منطقه قره باغ یا استفاده ارتش اوکراین در طول جنگ با روسیه اشاره کرد.

این پهپاد، مجهز به یک مجموعه حسگر است که می‌تواند بدون مدیریت اپراتور، موشک‌ها و سایر پهپاد های نظامی را کنترل کرده و به سمت هدف برساند. همچنین می‌تواند در مناطق خارج از دسترسی اپراتور، از سیستم‌های دفاعی خود استفاده کند.

سوخو اوختونیک B اس 70

پهپاد نظامی

سوخو اوختونیک-B اس 70، اولین پهپاد نظامی رادارگریز روسیه است. در این پهپاد، از موتور توربوجت AL-31 استفاده شده که می‌تواند با حداکثر سرعت 1000 کیلومتر در ساعت و با برد 6000 کیلومتر پرواز کند. اما موردی که باعث شده تا دیگر رقبای این پهپاد نظامی، حرفی برای گفتن نداشته باشند، در توان ظرفیت حمل بار آن نهفته است. این پهپاد می‌تواند حدود سه تن تسلیحات را در برد 6000 کیلومتری حمل کند.

سوخو اوختونیک، برای عملیات‌های ترکیبی با هواپیما جنگنده نسل پنجم اس یو 57 طراحی شده و قرار است تا سال 2025، وارد ارتش روسیه شود. در حال حاضر، دو نمونه اولیه آن در ارتش روسیه در حال فعالیت است.

ایکس کیو 58A والکری

پهپاد نظامی

ایکس کیو 58A والکری، می‌تواند نمایی از آینده نوآورانه پهپاد های نظامی باشد. این پهپاد، قرار است برای پشتیبانی از جت‌های جنگنده به‌کار رود که می‌تواند هم به‌وسیله خلبان جت و یا توسط هوش مصنوعی تعبیه شده در آن، منطقه مورد نظر را از قبل بررسی و نقاط ضعف را شناسایی کند. همچنین درصورت لزوم، می‌تواند خودش را برای سرنشین جت قربانی کرده و او را نجات دهد. موردی که شاید باعث شود تا اغلب کشورها، از این پهپاد را خریداری کنند، قیمت بسیار به‌صرفه آن است. هر پهپاد حدودا 2 میلیون دلار قیمت خواهد داشت که در مقایسه با یک موشک کروز یا هزینه نگه‌داری یک جت جنگنده، بسیار ناچیز است.

اغلب قابلیت‌های جت‌های جنگنده در این پهپاد نیز به‌کار رفته و قیمت ارزان آن و راحتی تعمیر و نگه‌داری آن، یکی از گزینه‌های به‌صرفه برای هر ارتشی است که بتواند تمام بخش‌های خود را به این پهپاد نظامی، مجهز کند. اولین پرواز والکری، در سال 2023 انجام شد، اما فعلا در مرحله تست و تکمیل نواقصات قرار دارد.

داسااولت nEUROn و تارانیس BAE Systems

پهپاد نظامی

این دو پهپاد، از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها مشابه هستند اما به‌طور جداگانه توسط یک شرکت انگلیسی به رهبری شرکت دفاعی BAE Systems و دیگری توسط شرکت‌های اروپایی به رهبری شرکت فرانسوی Dassault Aviation طراحی شده‌اند. در این دو پهپاد با مدل طراحی بال پرنده، از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های رادار گریز استفاده شده است.

پهپاد نظامی

هر دو پهپاد، به‌طور موفقیت‌آمیزی تست‌های مختلف را پشت سر گذاشتند و برای اولین بار در سال‌های 2012 و 2013 پرواز کردند.

لازم به ذکر است که پهپاد تارانیس از سال 2020، با یک پروژه جنگی دیگر در انگلستان ادغام شده و برای نسل ششم این پهپاد‌ها، سیستم‌های تازه‌ای در نظر گرفته شده است.

بوئینگ Ghost Bat ام کیو 28

 

بوئینگ Ghost Bat ام کیو 28، توسط بوئینگ استرالیا طراحی شده که از فناوری هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کند. این پهپاد، قابلیت ارتباط‌گیری با سایر بمب افکن‌ها و جت‌های جنگنده نسل ششم را دارد.

بوئینگ ام کیو 28 با برد بیش از 2000 مایل دریایی و شعاع رزمی 900 مایل، مجهز به مجموعه سنسورهایی است که قابلیت انجام هم‌زمان کارهای شناسایی، رهگیری، اکتساب هدف و نظارت را دارد.

تاکنون 4 دستگاه از این پهپاد ساخته شده و طبق گفته‌ها، پیش‌بینی می‌شود که در بازه زمانی سال 2024 تا 2025، این پهپاد به‌طور رسمی وارد ارتش استرالیا شود. نیروی هوایی ایالات متحده نیز در پی دستیابی به سیستم‌های این پهپاد است.

در این مطلب، ما 10 مورد از بهترین پهپادهای نظامی دنیا را برایتان جمع‌آوری کردیم و امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. اگر پهپادی را می‌شناسید که در این لیست نبوده و به‌نظرتان، یکی از بهترین‌هاست، حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.