گنبد آهنین

هزینه وحشتناک اسرائیل برای مقابله با موشک و پهپادهای ایرانی

اغلب فرماندهان ارشد اسرائیل اعلام کردند که در حمله چند روز گذشته ایران به مناطق اشغال شده هزینه سنگینی را برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی متحمل شده‌اند.

یدیعوت آحرونوت اسرائیلی، مشاور مالی سابق رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کرده که اسرائیل تنها در یک شب بین 4 تا 5 میلیارد شیکل (1.5 میلیارد دلار) هزینه برای مقابله با موشک و پهپادهای ایرانی متحمل شده است. در واقع بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهند که با حمله موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری ایران به مناطق اشغال شده، اسرائیل برای مقابله با این حملات مجبور شده حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه پرداخت کند. این درحالی است که به لطف بومی سازی،‌ هزینه ساخت پهپادهای ایرانی بسیار مقرون به صرفه است.

مشاور مالی سابق رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که این هزینه تنها مربوط به مقابله با موشک‌ها و پهپادهای انتحاری بوده و هزینه‌های استقرار ده‌ها یا صدها جت جنگنده در خارج از حریم هوایی در این پیش بینی در نظر گرفته نشده است.

هزینه سنگین ارتش اسرائیل برای مقابله با موشک‌های ایران

برخی منابع فاش کرده‌اند که سامانه دفاع موشکی بالستیک Arrow اسرائیل، تقریباً 3.5 میلیون دلار برای دفع هر موشک هزینه در بر دارد و این در حالی است که سامانه گنبد آهنین نیز برای هر موشک حدودا 1 میلیون دلار هزینه دارد. ارتش اسرائیل هم تخمین زده که در حملات چند شب گذشته، سامانه های دفاعی این رژیم از جمله پیکان، گنبد آهنین و دیوید اسلینگ با حدود 300 موشک و پهپاد ایرانی برخورد داشته‌اند.حمله ایران به اسرائیل

علاوه بر این هزینه ها، صدماتی که موشک‌ها و پهپادهای ایرانی با عبور از سیستم دفاع هوایی چندلایه اسرائیل به پایگاه های نواتیم و همچنین پایگاه هوایی رامون را که در آن جنگنده‌های F-35I Adir و F-16I Sufa اسرائیل واقع در نقب قرار دارد نیز تخمین زده نشده است. طبق گزارش‌ها، این دو پایگاه نقش مهمی در عملیاتی که جنگنده های اسرائیل به سفارت ایران در دمشق سوریه حمله کرده بود، داشتند.

گسترده شدن خسارات در اسرائیل با اصابت موشک‌ها به دو پایگاه مهم

منابع سپاه اعلام کردند که حداقل 15 موشک بالستیک به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب که در آن جنگنده‌های F-35I Adir این ایالت قرار دارد، اصابت کرده است. همچنین گفته می‌شود که پایگاه هوایی رامون هم مورد اصابت 7 موشک بالستیک ایرانی قرار گرفته که در این پایگاه علاوه بر جنگنده های مختلف، بالگردهای تهاجمی نیز نگهداری می‌شدند. سیستم پدافندی اسرائیل

به طور کلی حمله موشکی مستقیم ایران به اسرائیل توانسته خسارت‌های زیادی به این کشور وارد کند و خسارات مالی تنها بخشی از این صدمات هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران پوشش لحظه به لحظه حمله ایران به اسرائیل رسانه‌های خارجی: سقوط موشک ها، ایران را قوی‌تر می‌کند! تفاوت موشک بالستیک، کروز و هایپرسونیک چیست؟