نسخه هوش مصنوعی اینشتین

این شما و این نسخه هوش مصنوعی اینشتین

محققان آلمانی موفق به ساخت یک مدل هوش مصنوعی شدند که می‌تواند مانند آلبرت اینشتین و آیزاک نیوتون رفتار کند.

دانشمندان آلمانی در مرکز پژوهشی یولیش توانسته‌اند مدل هوش مصنوعی جدیدی را آموزش دهند که بتواند مثل دانشمندان بزرگ فیزیک مانند آلبرت اینشتین و آیزاک نیوتون رفتار و فکر کند. این هوش مصنوعی می‌تواند الگوها در داده‌های پیچیده علمی را تشخیص داده و برای آنها نظریه فیزیکی مطرح کند.

به‌گزارش آی‌ای (İA)، تاریخ اسم‌هایی مثل اینشتین یا نیوتن به تاثیرگذاری بالای آنها در جهان را فراموش نخواهد کرد. به‌طوری‌که حتی افراد عادی نیز این نام‌ها را خیلی خوب به‌خاطر دارند. آن‌ها با علم خود نظریه‌های تازه‌ای را به جهان معرفی کردند و همین باعث شده تا نام به‌یادماندنی آن‌ها در تاریخ ثبت شود. نظریه‌های آن‌ها اتفاقات گوناگونی را که در اطراف محیط زندگی ما پیش می‌آید را شرح می‌دهند. به‌عنوان مثال با گذشت زمان، به‌کمک علمی که این افراد به ما اضافه کردند، اکنون می‌توانیم محاسبات پیچیده‌ای مانند نحوه حرکت سیارات، ماه و سایر اجرام آسمانی را انجام بدهیم.

نحوه کارکرد و آموزش هوش مصنوعی اینشتین

هوش مصنوعی اینشتین

اساس کار این هوش مصنوعی بر پایه دو موضوع کلی برای تشکیل دادن یک نظریه یا فرضیه جدید است. اول این که از قوانین شناخته شده که در گذشته یاد گرفته‌ایم در یک حوزه شروع کنیم و فرضیه‌های جدیدی را از دل آن مطالب کشف کنیم. دوم این که تلاش کنیم با نظریه‌های جدید، رفتار یک جسم یا یک پدیده و اتفاق را توضیح دهیم. با کمی فکر به این نتیجه می‌رسیم که قسمت سخت این ماجرا، دستیابی به فرضیه صحیح است.

جالب است که بدانید پژوهشگران قبل از این‌ که هوش مصنوعی تلاشی برای آموزش در زمینه فیزیک داشته باشند، از خود علم فیزیک برای درک بهتر چگونگی نحوه کار هوش مصنوعی استفاده می‌کردند. یک پژوهشگر آلمانی به‌نام کلودیا مرجر از موسسه یولیش (Jülich)، از یک شبکه وسیع عصبی برای رسم کردن دقیق رفتار پیچیده در قالب یک سیستم ساده‌تر استفاده کرد. هوش مصنوعی کار این پژوهشگر را با ساده کردن تمامی کارهای پیچیده، بین اجزای سیستم انجام داد.

با گذشت زمان، تیم تحقیقاتی، سیستم ساده شده را برای درست کردن یک نقشه برعکس با هوش مصنوعی آموزش دیده توسط دانشمندان استفاده کرد. این سیستم با تبدیل شدن اجزای ساده به اجرای پیچیده، نظریه جدیدی را بیان کرد. این کار شبیه کار دست و بدون ایرادی است که یک فیزیکدان احتمال دارد آن را انجام دهد. تنها تفاوت موجود بین این هوش مصنوعی و یک فیزیکدان واقعی این بود که مولفه‌های استفاده از هوش مصنوعی قابلیت دسترسی و خواندن در هر لحظه را داشت. پژوهشگران این پروژه را «هوش مصنوعی فیزیکدان» نام‌گذاری کرده‌اند.

تفاوت این مدل با سایر مدل‌ها

هوش مصنوعی اینشتین

دانشمندان یولیش برای نمایش چگونگی تفکر این مدل هوش مصنوعی به بررسی داده‌های اعداد دست‌نویس پرداخته‌اند. آن‌ها نشان داده‌اند که تعامل پیکسل‌ها چگونه باعث شکل‌گیری زیرساختارهایی کوچک، مانند لبه‌های اعداد می‌شود. پژوهشگران با کمک هوش مصنوعی به این نظریه رسیدند که گروه‌های پیکسل‌های روشن‌تر در شکل عدد دست‌نویس نقش دارند.

بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند، مانند مدل ChatGPT، هوش‌هایی توضیح‌ناپذیر هستند؛ به این معنی که آن‌ها از داده‌هایی که برای آموزش استفاده می‌شود یک نظریه داده استخراج می‌کنند، اما این نظریه‌ها را نمی‌توان تفسیر کرد، زیرا به‌طور ضمنی در پارامترهای مدل آموزش‌دیده مخفی می‌شود. با تمامی این مطالبی که مطرح کرده و برایتان روشن ساختیم، شاید متوجه مفید بودن هوش مصنوعی شده باشید؛ زیرا زمینه مطالعه همزمان تعداد زیادی از تعاملات را به‌صورت جامع امکان‌پذیر می‌سازد.

از دیگر پژوهشگران ارشد اهل کشور آلمان، مورتیز هلیاس، در مورد مطالعه‌ای که در اعلامیه‌ روزنامه‌ها و مجلات ارائه شده گفت:

از این هوش مصنوعی می‌توانیم برای ایجاد کردن ارتباطی بین عملکرد پیچیده هوش مصنوعی و فرضیه‌های قابل درک برای انسان استفاده کنیم.

این مطالب از پژوهش‌ها و تحقیقات در مجله Physical Review X جمع‌آوری شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*