ارزش خرید خودروهای چینی

نگاهی به نقاط ضعف و قوت خودروهای چینی؛ آیا ماشین های چینی ارزش خرید دارند؟

آیا خودروهای مونتاژ شده چینی موجود در بازار ارزش خرید دارند؟ با بررسی مزایا و معایب این محصولات همراه ما باشید.

حدودا دو دهه می‌شود که پای خودروهای چینی به بازار داخلی کشور باز شده است؛ محصولاتی که در ابتدا به‌عنوان خودروهای پایه برای قشر کارمند جامعه شناخته می‌شدند و از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبودند و در سایر نقاط جهان حتی به‌عنوان خودرویی استاندارد شناخته نمی‌شدند. رفته‌رفته با سرمایه‌گذاری کلان دولت و شرکت‌های خصوصی چینی روی صنعت خودرو چین، این صنعت پیشرفت خود را آغاز کرد؛ به‌گونه‌ای که اکنون محصولات برخی از برندهای معروف چینی به بخش جدایی‌ناپذیر بازارهای معروف اروپایی و آفریقایی تبدیل شده‌اند و حتی به مرور در حال ورود به بازارهای کشورهای آمریکایی هستند.

محدودیت واردات خودرو، دریافت مجوز مونتاژ محصولات چینی و عدم هم‌ترازی کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا با برندهای چینی سبب شد تا محصولات چینی به بازیگر اصلی بازارهای داخلی ایران تبدیل شوند.

ارزش خرید خودروهای چینی

با وجود این‌که خودروهای چینی توانسته‌اند محبوبیت خود را در بازار داخلی به دست بیاورند، اما هنوز عده‌ای از افراد نسبت به کیفیت این محصولات تردید دارند. افرادی که پیش‌تر از محصولات کره‌ای و ژاپنی استفاده می‌کردند، اکنون برای به‌دست آوردن امکانات جدید و نو کردن خودروی خود چاره‌ای جز انتخاب خودروهای چینی مونتاژ شده در بازار داخلی ندارند. همین موضوع سبب تردید این افراد به کیفیت خودروهای چینی شده و از سوی دیگر متقاضیان خودروهای باکیفیت‌تر به نسبت محصولات داخلی بین انتخاب محصولات چینی و محصولات کارکرده کره‌ای و ژاپنی بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

در ادامه این مطلب از اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز به بررسی ارزش خرید خودروهای چینی موجود در بازار ایران می‌پردازیم تا با نقاط ضعف و قوت محصولات چینی آشنا شویم.

برسی ارزش خرید خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران

خودروهای چینی چه مزایا و معایبی دارند؟ برای آشنایی بیشتر با این محصولات همراه ما باشید.

طراحی ظاهری محصولات چینی

محصولات کپی به به‌روزترین خودروهای جهان تبدیل شده‌اند؛ این بهترین توصیف برای تغییر جلوه ظاهری محصولات چینی در طی سه دهه اخیر است. چینی‌‌ها ابتدا با کپی کردن، کار خود را در صنعت خودرو شروع کردند و در ادامه با استخدام طراحان و مهندسان مطرح جهان توانستند در زمینه طراحی به‌طرز چشمگیری پیشرفت کنند. اکنون محصولات چینی نه‌تنها در بازار ایران رقیبی ندارند، بلکه در سراسر جهان با وجود برترین برندهای دنیا از لحاظ طراحی کم و کاستی ندارند، ضمن آن‌که چینی‌ها هر ساله طراحی محصولات جدید خود را با ترندهای روز دنیا هماهنگ می‌کنند و برای محصولات قدیمی خود طرح فیس لیفت را در نظر می‌گیرند.

ارزش خرید خودروهای چینی

بنابراین بدون هیچ تعصبی باید خودروهای چینی را محصولاتی جذاب و زیبا بدانیم.

سطح بالای امکانات رفاهی و آپشن ها

هنگام بررسی مشخصات خودروهای چینی، این آپشن‌ها و امکانات خودرو هستند که بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کنند. چینی‌ها تمام امکانات به‌روز دنیا را در محصولات خود جای می‌دهند و حتی در بعضی زمینه‌ها از برند‌های معروف آلمانی هم عملکرد بهتری دارند.

در دوره محدودیت واردات خودروهای روز خارجی به کشور، این محصولات چینی بودند که مردم ایران را با آپشن‌های به‌روز دنیا آشنا کردند.

ارزش خرید خودروهای چینی

علاوه بر این موارد، وجود چنین خودروهایی در بازار سبب شد تا خودروسازان داخلی بکوشند تا اختلاف محصولات خود را با خودروهای چینی کاهش دهند که نتیجه این موضوع، تولید محصولات همچون ایران خودرو ریرا است که به‌نظر می‌رسد سطح بالاتری از آپشن‌ها را به نسبت خودروهای داخلی دارد.

اگر به دنبال آپشن و امکانات رفاهی هستید، ارزش خرید خودروهای چینی در این زمینه بسیار بالا است.

قیمت رقابتی خودروهای چینی

از آنجایی که خودروهای چینی موجود در بازار در داخل کشور تولید می‌شوند، این محصولات توانسته‌اند به نسبت کیفیت و سطح امکانات قیمت معقولی داشته باشند. اگرچه نوسانات قیمت ارز در طول چند سال اخیر امکان خرید این خودروها را توسط مردم کم کرده است، اما همچنان تنها انتخاب موجود در بازار برای کسانی هستند که به‌دنبال خودروهای نو و آپشنال هستند.

از سوی دیگر اکثر عرضه‌کنندگان این محصولات به بازار تسهیلات ویژه‌ای برای این خودروها در نظر گرفته‌اند. شرایط اقساطی و گارانتی محصولات سبب شده تا متقاضیان توجه بیشتری به خرید این محصولات داشته باشند.

در ادامه مطلب به معایب خودروهای چینی مونتاژ شده در داخل کشور می‌پردازیم تا تمامی جوانب ارزش خرید آن‌ها را در نظر گرفته باشیم.

سرویس‌های دوره‌ای و قطعات یدکی گران قیمت

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رضایت خریداران محصولات چینی، هزینه بالای تعویض قطعات است. حتی با وجود مونتاژی بودن این محصولات در داخل کشور، اگر قطعه‌ای از بدنه خودرو نیاز به تعویض داشته باشد، در نمایندگی‌ها فرآیند تعویض به‌صورت سفارش‌گیری انجام می‌شود و شما مجبورید مدت زمان زیادی را برای رسیدن قطعات صبر کنید. علاوه بر زمان، هزینه قطعات یدک این خودروها بسیار بالاست.

ارزش خرید خودروهای چینی

هزینه سرویس‌های دوره‌ای و بنزین بی‌کیفیت داخلی هم از دیگر مشکلات این خودروها هستند. پیشرانه اکثر خودروهای چینی دارای سیستم توربوشارژ است که سبب حساسیت موتور به نوع بنزین مصرفی شده است. در نتیجه با توجه به کیفیت بنزین ایران، مجبور به تهیه محلول‌های افزایش‌دهنده عدد اکتان هستید تا از ناک زدن موتور جلوگیری کنید.

افت شدید قیمت محصولات کارکرده در بازار

یکی دیگر از معایب خودروهای چینی، افت قیمت شدید نسخه‌های کارکرده این محصولات در بازار ایران است که ارزش خرید خودروهای چینی را کاهش می‌دهد. این موضوع به‌حدی چشم‌گیر است که شاهد افت قیمت چند صد میلیونی حتی برای خودروهای مدل بالا و کم‌کارکرد هستیم.

در واقع هنوز مردم، کیفیت خودروهای چینی را باور ندارند و طول عمر چندانی برای این محصولات در نظر نمی‌گیرند. از سوی دیگر تسهیلات خرید اقساطی نسخه‌های صفر هم سبب شده تا متقاضیان تمایل بیشتری به خرید نسخه‌های صفر داشته باشند. مواردی نظیر فیس لیفت و ورود سریع نسخه‌های به‌روز هم سبب شده تا خودروهای چینی به‌سرعت قدیمی شده و افت قیمتی زیادی متحمل شوند.

کیفیت ساخت خودروهای چینی

کیفیت ساخت خودروهای چینی در طول چند سال اخیر به‌قدری پیشرفت کرده که دیگر نمی‌توانیم به این خودروها لقب بی‌کیفیت را بدهیم. البته تجربه چند ساله استفاده از این محصولات توسط مالکان نشان می‌دهد که از لحاظ دوام، همچنان محصولات کره‌ای و ژاپنی حرف اول را می‌زنند.

بسیاری از قطعات خودروهای چینی زودتر از حد انتظار مستهلک می‌شوند و همین موضوع سبب شده ارزش خرید خودروهای چینی کاهش یابد.

به‌طور کلی کیفیت خودروهای چینی مابین محصولات تولید داخل و خودروهای کره‌ای و ژاپنی قرار می‌گیرد و می‌توان برای استفاده چند ساله بدون دردسر روی آن‌ها حساب کرد.

جمع بندی؛ خودرو چینی بخریم یا نخریم؟

مزایا و معایب خودروهای چینی را ارزیابی کردیم. دیگر نمی‌توان خودروهای چینی که در یکی دو سال اخیر وارد بازار شده‌اند را بی‌کیفیت دانست. با وجود محدودیت‌های بازار تا چندی پیش، تنها انتخاب خودروهای خارجی به همین موارد محدود می‌شد. در صورت محقق شدن واردات خودرو و ترخیص خودروهای موجود در گمرک کشور می‌توان آن محصولات را برتر از خودروهای چینی دانست.

پس اگر می‌توانید حواله خودروهای وارداتی دریافت کنید، آن را در اولویت قرار دهید. در غیر این صورت خودروهای چینی هم گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

همچنین بخوانید:
اتو اکسپو تهران یا نمایشگاه ماشین چین؛ صنعت خودرو ایران در انحصار چینی ها بی وای دی با این سدان قدرتمند، خودروهای آلمانی را به چالش می‌کشد ماشین چینی های وارداتی خریدار ندارند