طوفان خورشیدی آدم خوار

ابر طوفان خورشیدی آدم خوار در راه زمین!

دانشمندان اعلام کردند که در پی یک انفجار بزرگ روی سطح خورشید، احتمال وقوع یک ابر طوفان خورشیدی موسوم به آدم خوار وجود خواهد داشت.

طبق آخرین اخبار هوافضا و نجوم، دانشمندان یک پدیده را پیش‌بینی می‌کنند که از طوفان‌های متعدد خورشیدی از جمله یک فوران تاریک غافلگیر کننده به‌وجود آمده است و می‌تواند یک طوفان ژئو مغناطیسی قابل توجه در سیاره ما ایجاد کند و ممکن است در زمین نیز تاثیراتی ایجاد کند. دانشمندان این پدیده را طوفان خورشیدی آدم خوار نامیده‌اند.

احتمال وقوع پدیده طوفان خورشیدی آدم خوار

طوفان خورشیدی آدم خوار

پرتاب جرم تاجی (Coronal Mass Ejections) که با نام طوفان خورشیدی نیز شناخته می‌شود، ابرهای بزرگ و سریع متحرکی از پلاسمای مغناطیسی و تابش خورشیدی هستند که گه‌گاه در کنار شعله های خورشیدی به فضا پرتاب می‌شوند. این انفجارهای قدرتمند خورشیدی وقتی ایجاد می‌شوند که حلقه‌های پلاسمای نعل اسبی در نزدیکی لکه‌های خورشیدی قرار دارند. اگر طوفان خورشیدی به زمین برخورد کند می‌تواند طوفان‌های ژئو مغناطیسی ایجاد کند. این پدیده می‌تواند خاموشی رادیویی جزئی و نمایش شفق‌های قطبی پر جنب و جوشی را بسیار دورتر از حد معمول قطب‌های مغناطیسی زمین ایجاد کند.

طوفان خورشیدی آدم خوار زمانی ایجاد می‌شود که یک طوفان اولیه ایجاد شود و طوفان دوم نیز پس از ایجاد، خود را به طوفان خورشیدی اول می‌رساند و آن را در خود غرق می‌کند و یک موج واحد و عظیم از پلاسما ایجاد می‌کند.

در تاریخ ۱۴ جولای سال ۲۰۲۳ میلادی یک طوفان خورشیدی در کنار یک فوران تاریک به فضا پرتاب شد که مانند یک شعله خورشیدی حاوی پلاسمای سرد، در مقایسه با بقیه سطح خورشید شبیه یک موج تاریک بود. طبق شبیه‌سازی مرکز پیش‌بینی هوای سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، ممکن است یک طوفان خورشیدی دوم با اولین پرتاب جسم تاجی (CME) برخورد کند و یک ابر آدم خوار را تشکیل دهد.

سابقه برخورد طوفان های خورشیدی به زمین

طوفان خورشیدی آدم خوار

طوفان های خورشیدی آدم خوار بسیار نادر هستند؛ زیرا به CMEهای متوالی نیاز دارند که به‌صورت کامل در یک راستا قرار گرفته‌اند و با سرعت خاصی حرکت می‌کنند. اما در چند سال اخیر چندین مورد نیز از آنها وجود داشته است. به‌طور مثال در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی یک طوفان خورشیدی آدم خوار به زمین برخورد کرد و یکی از اولین طوفان‌های ژئومغناطیسی بزرگ چرخه خورشیدی کنونی را ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۲ نیز دو طوفان خورشیدی دیگر در ماه مارس و دیگری در ماه آگوست به سیاره ما برخورد کردند. هر دو این پدیده‌ها تنها باعث ایجاد طوفان جزئی در سطح زمین شدند.

طوفان های خورشیدی آدم خوار در طول ۱۱ سال اخیر و همزمان با آشفتگی چرخه خورشید، شدت بیشتری گرفته‌اند. در طول این مدت، تعداد لکه‌های خورشیدی به‌شدت افزایش می‌یابد، زیرا میدان مغناطیسی خورشید به‌طور فزاینده‌ای ناپایدار می‌شود.

در ابتدا دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند که طوفان خورشیدی بعدی در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و در مقایسه با چرخه‌های خورشیدی گذشته ضعیف‌تر خواهد بود؛ اما طبق گزارش‌های اخیر، اوج انفجاری بعدی خورشید می‌تواند زودتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده است رخ دهد.

طوفان خورشیدی آدم خوار

کره زمین در طول یک سال اخیر مورد اصابت ۵ طوفان ژئو مغناطیسی قرار گرفته است؛ از جمله قدرتمندترین طوفان در طول ۶ سال گذشته که ترموسفر (دومین لایه مرتفع جو زمین) را به بالاترین درجه حرارت ۲۰ سال گذشته رسانده است.

از دست ندهید:
۱۱ راز بزرگ جهان هستی که هنوز پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد کشف آب در سیاره ای که احتمالا میزبان حیات هم باشد دانشمندان بالاخره مکان تقریبی برای پیدا کردن حیات بیگانه را نشان دادند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*