کفش مخصوص رانندگی

کفش مخصوص رانندگی چیست و آیا واقعا باید آن را تهیه کنیم؟

شاید نام کفش های مخصوص رانندگی به گوشتان خورده باشد. این کفش‌ها با طراحی و قابلیت‌های خاص خود باعث کاهش خستگی راننده و افزایش ایمنی می‌شوند. در اینجا با این کفش‌های جالب بیشتر آشنا خواهیم شد.

شاید تا کنون نام «کفش مخصوص کار» یا «کفش عایق الکتریسیته» به گوشتان خورده باشد؛ اما آیا تا به امروز در خصوص کفش مخصوص رانندگی چیزی شنیده‌اید؟ این کفش‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست باید هنگام رانندگی پوشیده شوند؛ بنابراین طراحی آن‌ها نیز به‌گونه‌ای انجام شده که نشانگر هدف تولیدشان باشد.‌ کفش های مخصوص رانندگی عموما سبک‌وزن بوده و از نواحی برجسته لاستیکی در قسمت پاشنه بهره می‌برند. هدف کلی طراحی این کفش‌ها ارائه حداکثر میزان کشش در حین رانندگی و راحتی استفاده برای تمامی شرایط آب وهوایی است.

شکی نیست که ایمنی مهم‌ترین مساله‌ای‌ست که حین رانندگی باید به آن توجه کرد.‌ بنابراین کفش راننده نیز از جمله مواردی‌ست که برای ارتقای ایمنی حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.‌ در برخی کشورهای دنیا مثل آمریکا رانندگی با صندل یا پای برهنه غیرقانونی است؛ چرا که در این شرایط خطر لیز خوردن پا روی پدال و رخ دادن اتفاقی وحشتناک به‌طور دائمی در کمین راننده خواهد بود. در همین زمینه، بنا به ادعای آژانس استاندارد رانندگی در انگلستان عدم به پا داشتن کفش حین رانندگی باعث کاهش عملکرد راننده در ترمزگیری خواهد شد.

برای غلبه بر مشکلات این چنینی، نیاز به کفش‌هایی‌ست که هم آن‌قدر سنگین باشند که فشردن پدال‌ها را به‌راحتی انجام دهند و هم این که بیش از اندازه ضخیم نباشند که مانع از انتقال پاسخ‌های حرکتی پدال به پای راننده شوند. کفش های مخصوص راحتی دقیقا چنین ویژگی داشته و برای استفاده پشت فرمان خودرو ایده‌آل به شمار می‌روند. به جز این مورد، دیگر استفاده کفش های مخصوص رانندگی وقتی است که مدت زیادی را بیرون از خودرو خود سپری کرده‌اید و کفش اصلی‌تان خیس یا کثیف شده است! در این شرایط قرار دادن یک جفت کفش مخصوص رانندگی درون خودرو می‌تواند فوق‌العاده کارآمد باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
چگونه نقاط کور ماشین خود را به حداقل برسانیم ۱۰ نوآوری جذاب صنعت خودرو که در آینده نزدیک آپشن ثابت ماشین ها می‌شوند دشکم چیست و چرا وجودش در هر خودرویی ضروری است؟

در ادامه سعی داریم به معرفی مختصر کفش های مخصوص رانندگی بپردازیم و پس از بررسی تاریخچه این محصولات، لزوم و ارزش خرید آن‌ها را بررسی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

نخستین کفش های مخصوص رانندگی چه زمانی استفاده شدند؟

نخستین ادوات رانندگی

کفش های رانندگی نخستین بار در سال 1963 توسط فردی ایتالیایی به نام «جیانی موستیله» ساخته شدند. در آن زمان این کفش‌ها از چندین جنبه حائز اهمیت به شمار می‌رفتند. این کفش‌ها در وهله اول باعث محافظت از کابین خودرو می‌شدند. علاوه بر این، رانندگی به کمک این کفش‌ها فوق‌العاده ساده‌تر انجام می‌شد و ثالثا به رانندگان تیپی متفاوت و جذاب می‌بخشیدند. این کفش‌ها البته برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت در اکثر شرایط محیطی مناسب نبوده و بهترین کارآیی خود را پشت فرمان خودرو ارائه می‌کردند.

یک کمپانی ایتالیایی این کفش های مخصوص رانندگی را تحت نام گومینو (Gommino) به بازارهای جهانی عرضه کرد. در ابتدا این دسته کفش‌ها محصولاتی گرانقیمت و لوکس به شمار می‌رفتند. با این وجود با گذر زمان، انواع مختلفی از آن‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت روانه بازار شده و قیمت عمومی آن‌ها نیز کاهش یافت. در حال حاضر مدل‌های مختلف کفش های رانندگی برند خوشنام پیلوتی (Piloti) قیمت‌هایی در محدوده 100 دلار تا حدود 250 دلار دارند. این کمپانی همچنین در ماه ژانویه 2024 از کفش‌های مدل Icona خود رونمایی کرد که از فناوری Roll Control 2.0 بهره برده و محصولی حرفه‌ای برای رانندگی به شمار می‌رود. در این کفش، طراحی پاشنه با انحنایی منحصربفرد همراه شده و زائده‌های لاستیکی نیز طراحی خاصی دارند تا عملکرد کفش حین رانندگی ارتقا پیدا کند.

کفش های مخصوص رانندگی از زمان معرفی توسط موستیله تا به امروز کاربری گسترده‌تر و تنوع بسیار بیشتری پیدا کرده است. این کفش‌ها امروزه در جنس‌ها و طرح‌های کاملا جدید و جذابی تولید می‌شوند که قادرند کیفیت رانندگی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده و ایمنی بسیار بالاتری را حتی در پرشتاب‌ترین و پرسرعت‌ترین رانندگی‌ها به شما هدیه دهند.

کفش های رانندگی برای چه کسانی مناسب است؟

کفش مخصوص رانندگی

رانندگی با کفش مخصوص این کار دقیقا مشابه با دویدن با کفش‌های رانینگ است! طبیعتا یک دونده قادر است با کفش‌های اداری یا حتی صندل و دمپایی هم دویده و حتی عملکرد بسیار خوبی هم داشته باشد؛ اما استفاده از کفش‌های مخصوص دویدن علاوه بر این که تجربه بهتری برایشان فراهم می‌کند، مانع آسیب دیدن آن‌ها خواهد شد. بر این اساس پاسخ دادن به این سوال که آیا کفش های رانندگی برای من مناسب هستند یا خیر به خود شما بستگی دارد! اگر به ارتقای عملکرد و ایمنی خود حین رانندگی اهمیت می‌دهید، بهتر است از این کفش‌ها استفاده کنید؛ اما در صورتی که به تیپ و ظاهر خود اهمیت بیشتری می‌دهید می‌توانید این کفش‌ها را یا اصلا تهیه نکرده یا فقط پشت فرمان به پا کنید.

در همین زمینه نیویورک تایمز با یک مثال به بررسی لزوم استفاده یا عدم استفاده از این کفش‌ها می‌پردازد. به گفته این مجله افرادی که عادت به پوشیدن کفش‌های ورزشی مخصوص با لایه‌های متعدد و طراحی خاص دارند، در صورتی که تصمیم به پوشیدن کفش‌های بندی ساده بگیرند، باید ماهیچه‌ها و تاندون‌های خود را برای این تغییرات آماده کنند؛ وگرنه دچار آسیب خواهند شد. دلیل این است که کفش‌های ورزشی حرفه‌ای به‌طور خاص برای انجام برخی فعالیت‌های سنگین طراحی شده و قابلیت‌هایی خاص دارند. به‌طور مشابه کفش های مخصوص رانندگی نیز با تمرکز روی ارائه بهترین عملکرد طراحی شده‌اند و بیشتر مناسب رانندگان حرفه‌ای هستند. بنابراین بیشترین استفاده از این کفش‌ها زمانی خواهد بود که قصد رانندگی طولانی‌مدت یا پرخطر را دارید. در سایر موارد احتمالا تفاوت این کفش‌ها با کفش‌های معمولی چندان محسوس نخواهد بود.

البته از سوی دیگر همچنین باید دقت کرد که کفش های رانندگی مدرن علاوه بر عملکرد بهینه پشت فرمان خودرو بسیار راحت‌تر از قبل طراحی شده و حتی با برخی تیپ‌ها و مدل‌های لباس نیز سازگاری دارند. بنابراین این دسته کفش‌ها حتی می‌تواند برای افرادی که قصد رانندگی ندارند هم جذاب بوده و گزینه‌ای مناسب تلقی شوند! البته پوشیدن کفش‌های رانندگی در بیرون خودرو احتمال کثیف شدن کف‌پوش آن را افزایش می‌دهد.

ممکن است کفش های مخصوص رانندگی مفهومی بیگانه برای بسیاری از شما باشد؛ به‌طوری که شاید حتی اسم آن را هم نشنیده باشید! با این وجود اگر مدت زمانی طولانی را پشت فرمان خودروی‌تان می‌گذرانید، این کفش‌ها گزینه‌هایی شگفت‌انگیز برای شما به شمار خواهند رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*