واردات موتور سنگین

آزادسازی واردات موتور سنگین با چندین محدودیت ویژه

طبق صحبت‌های اخیر معاون استراتژیک شرکت کویر موتور، واردات موتور سنگین به داخل کشور با اعمال برخی محدودیت‌ها صورت خواهد گرفت.

طبق آخرین اخبار داخلی، مجید رضایی به‌عنوان سهام‌دار و معاون استراتژیک صنایع کویر موتور از مصوبه آزادسازی واردات موتور سیکلت سنگین به کشور، اما با ضوابط و محدودیت‌های خاص خبر داد.

آزادسازی واردات موتورسیکلت سنگین به کشور

واردات موتور سیکلت سنگین

طبق تبصره اول این مصوبه، تنها موتورسیکلت‌های اسکوتر حجیم و قدرتمند تا حجم موتور حداکثر ۵۵۰ سی‌سی مجوز ورود به بازار کشور و پلاک گذاری را خواهند داشت.

علاوه بر این در تبصره دوم به‌وضوح مسأله حداکثر توان خروجی به جرم موتور نیز بیان شده است. این شاخص در موتورهای وارداتی باید کمتر از ۰.۲ باشد. همچنین حداکثر قدرت پیشرانه موتورسیکلت‌های وارداتی باید کمتر از ۳۵ کیلووات (حدود ۴۷ اسب بخار) باشد. همان‌طور که ذکر کردیم واردات تنها محدود به موتورسیکلت‌های اسکوتر حجیم خواهد بود که البته در این موضوع جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ زیرا کمپانی‌های مطرح تولید موتورسیکلت مانند کاوازاکی، هوندا، سوزوکی، بی ام و و یاماها اسکوترهای قدرتمند و پرطرفداری را با حجم موتور حداکثر ۵۵۰ سی سی به بازار عرضه کرده‌اند.

علل محدودیت واردات موتور سنگین در طی این سال‌ها

طبق آمار، بیشترین عواملی که در طی سال‌های متمادی مانع از ورود این موتورهای جذاب به داخل کشور شده، مسئله مدیریت مصرف سوخت، آلودگی صوتی یا سوانح رانندگی ناشی از سرعت زیاد این دسته از وسایل نقلیه بوده است. در حالی که در صورت رعایت کامل ضوابط هیچ ایرادی به واردات موتورسیکلت‌های سنگین وارد نیست. به‌صورت کلی موتورسیکلت‌های دارای حجم پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی به بالا را در کشور ایران، سنگین می‌نامند و این در حالی است که در کشورهای دیگر موتورسیکلت دارای حجم پیشرانه تا ۶۰۰ سی‌سی نیز در دسته اسکوترها و موتورسیکلت‌های شهری قرار می‌گیرند.

تمایل بالای مردم به خرید موتورسیکلت در کشور

پس از افزایش بسیار بالای قیمت خودرو در کشور، بسیاری از مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قیمت به‌مراتب پایین‌تر این وسیله نقلیه به خرید موتورسیکلت روی آوردند و به همین دلیل در یک دهه اخیر، خرید و فروش این وسیله نقلیه برای مردم جذاب بوده و با رشد بی‌سابقه‌ای همراه بوده است.

علاوه بر همه این‌ها مصرف سوخت بسیار پایین‌تر موتورسیکلت و پایین آوردن حجم ترافیک شهری، یک عامل برد برد هم برای مردم و هم برای دولت در طول این سال‌ها بوده است و می‌تواند علاوه بر جذب رضایت مردم، موجب صرفه‌جویی در وقت، کاهش آلودگی و ترافیک‌های شهری شود. لذا بسیاری از شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ و پر ترافیک مانند تهران بر این عقیده هستند که این شهرها به یک پارکینگ بزرگ و شلوغ برای تردد خودروها تبدیل شده است و با موتورسیکلت تردد بسیار آسان‌تر صورت می‌پذیرد. علاوه بر این، اکثر اسکوترها به جعبه دنده اتوماتیک مجهز هستند که به همین دلیل رانندگی به‌مراتب راحت‌تری نیز دارند.

همچنین بخوانید:
موتور سیکلت برقی وکتور معرفی شد؛ تسلای دنیای موتور سیکلت‌ها با ظاهر فضایی موتور سیکلت برقی هوندا EM1 معرفی شد؛ بهترین گزینه برای رفت و آمد درون شهری!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*