اولین تروجان آیفون کشف شد

بالاخره اولین تروجان آیفون هم کشف شد؛ iOS دیگر امن‌ترین پلتفرم دنیا نیست

یک موسسه تحقیقاتی از کشف اولین تروجان آیفون خبر داده است. این درحالیست که اپل همیشه به برتری امنیت آیفون نسبت به اندروید می‌نازید!

یکی از دلایلی که مردم آیفون‌ها را به اندروید ترجیح می‌دهند، امنیت بهتر آن‌ها است. اگر نگاه دقیق‌تری به گزارش‌های امنیتی بیندازید، متوجه خواهید شد که تاکنون هزاران بدافزار و ویروس اندرویدی شناسایی شده و باعث آسیب رساندن به کاربران شده‌اند؛ درحالیست که چنین گزارشی برای دستگاه‌های مجهز به iOS وجود نداشت. اما ظاهرا همه چیز در حال تغییر است، زیرا گزارش جدیدی منتشر شده که از کشف اولین تروجان آیفون خبر می‌دهد.

مطالب مرتبط:
دولت چین: گوشی های آیفون ضعف امنیتی دارند

این گزارش از سوی شرکت امنیت سایبری سنگاپوری Group-IB منتشر شده که در شناسایی و پیشگیری از حملات سایبری تخصص دارد. این گزارش مدعی شده که تروجان معروف اندروید به‌نام GoldDigger، روی دستگاه‌های آی او اسی هم تأثیر گذاشته است. این تروجان که GoldPickaxe نام دارد، برای نخستین بار در اکتبر سال گذشته ظاهر شد و حالا قابلیت‌های جدیدی را دریافت کرده که به‌لطف آن‌ها هم به اندروید و هم به آی او اس حمله می‌کند.

در مورد اولین تروجان آیفون، GoldPickaxe چه می‌دانید؟

اولین تروجان آیفون کشف شد

GoldPickaxe یک تروجان مخرب است که آیفون‌ها را هدف قرار می‌دهد. این تروجان اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ توسط Palo Alto Networks کشف شد. این تروجان از طریق اپلیکیشن‌های آلوده در اپ استور، پخش می‌شود. این اپ‌ها عمدتا بازی‌ها یا ابزارهای کاربردی هستند که به نظر بی‌خطر می‌رسند. ولی تاکنون، GoldPickaxe هزاران دستگاه آیفون را در سراسر جهان آلوده کرده است.

پس از نصب، GoldPickaxe اقدامات مخرب زیر را انجام می‌دهد:

  • جمع‌آوری اطلاعات شخصی مانند نام کاربری، رمز عبور، اطلاعات بانکی و مکان
  • جاسوسی از فعالیت‌های کاربر مانند تاریخچه مرور وب، پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی
  • نصب بدافزارهای دیگر
  • کنترل از راه دور دستگاه

فرم جدید تروجان GoldDigger، قابلیت‌های جدیدی برای آسیب رساندن به قربانیان دارد. زمانی که این تروجان وارد یک دستگاه آی او اسی شود، می‌تواند داده‌های تشخیص چهره را جمع‌آوری کند. علاوه بر این، بدافزار GoldPickaxe توانایی رهگیری پیام‌های متنی و شناسایی اسناد را هم دارد. همه این‌ها باعث می‌شود که مهاجم راحت‌تر بتواند از اپلیکیشن‌های بانکی و اپلیکیشن‌های مالی مختلف شما پول برداشت کند.

در حال حاضر اولین تروجان آیفون توانسته فقط کاربران تایلند و ویتنام را هدف قرار دهد. این برنامه توانایی تقلید بیش از ۵۰ اپلیکیشن مالی و بانکی مختلف را دارد. اما حتی اگر ساکن این دو منطقه نیستید هم باید نسبت به این تروجان آیفون هوشیار باشید.

برای محافظت از آیفون در برابر تروجان GoldPickaxe چه باید کرد؟

اولین تروجان آیفون کشف شد

کارشناسان توصیه می‌کنند برای محافظت از آیفون خود در برابر این بدافزار مخرب، اپلیکیشن‌ها را فقط از طریق App Store رسمی خود اپل دانلود کنید و پیش از نصب، نظرات دیگر کاربران را بخوانید. از نصب اپلیکیشن‌های نامعتبر از منابع ناشناس خودداری کنید. سیستم عامل iOS گوشی خود را بروز نگه دارید. اپل مرتبا پچ‌های امنیتی را برای رفع آسیب‌پذیری‌های پلتفرمش منتشر می‌کند. همچنین از یک آنتی‌ویروس معتبر برای اسکن آیفون خود در برابر بدافزارها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:
چطور متوجه شویم آیفون ما در حال ردیابی شدن است؟

اگر تصور می‌کنید که آیفون شما به این بدافزار آلوده شده، اپلیکیشن مشکوک را حذف کنید، رمزعبور خود را تغییر دهید و از پسورد قوی و منحصربه‌فردی برای اکانت‌ها استفاده کنید و دستگاه‌تان را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*