بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

بازی‌های ایکس باکس به پلی استیشن 5 می‌آیند؟

مایکروسافت 4 بازی ایکس باکس را روی پلتفرم پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ در دسترس گیمرها قرار داده. آیا تمام بازی‌های ایکس باکس به پلی استیشن 5 می‌آیند؟


مایکروسافت در خلال سال‌های اخیر تفکر خود را نسبت به ایکس باکس تغییر داده است. این سازنده قصد دارد به گیمرهای بیشتری دسترسی پیدا کند و نمی‌خواهد در این مسیر تنها به کنسول‌های ایکس باکس محدود شود. مایکروسافت تمایل دارد روی گوشی‌های همراه و کامپیوترها هم به گیمرها دسترسی داشته باشد. به همین خاطر برنامه ریزی کرده است تا بازی‌های ایکس باکس را روی دستگاه‌های بیشتری در دسترس کاربران قرار دهد و در همین راستا، چهار بازی ایکس باکس حالا به پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ هم رسیده‌اند.

این تغییر استراتژیک مایکروسافت تصمیم بزرگی شمرده می‌شود؛ هرچند که کمپانی مذکور قصد ندارد درباره آن صحبت کند. یک خبرنگار معروف به نام تام وارن از خبرگزاری The Verge درباره همین موضوع با فیل اسپنسر، مدیر ارشد بازی مایکروسافت، مصاحبه کرده و از درباره آینده کنسول ایکس باکس سوالاتی پرسیده است.

ظاهرا امکان استفاده از بازی‌های ایکس باکس روی سایر دستگاه‌ها یکی از مراحل برنامه بزرگ مایکروسافت است. این اقدام همچنین می‌تواند به میزان فروش ایکس باکس صدمه جدی وارد کند و از این نظر تصمیم پر خطری به شمار می‌رود. میزان فروش کنسول‌های ایکس باکس در نگهداری و ادامه خدماتی چون Xbox Game Pass و به طور کلی سیستم ایکس باکس اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر همه چیز به خوبی پیش نرود، مایکروسافت مجبور می‌شود از تولید سخت افزار ایکس باکس دست بکشد و مانند Sega تنها روی تولید نرم افزار بازی تمرکز کند.

اسپنسر این خطرات را می‌شناسد؛ اما همچنین فرصت مناسبی در کسب درآمد بیشتر با ارائه امکان بازی ایکس باکس روی سایر دستگاه‌ها می‌بیند. این اقدام می‌تواند سرمایه گذاری در بخش توسعه بازی مایکروسافت را افزایش دهد و بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهد.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

مدیر ارشد بازی مایکروسافت علاوه بر افزایش امکان بازی‌های بیشتری از ایکس باکس روی پلی استیشن 5 و سوییچ، به احتمال معرفی نسل بعدی سخت افزار ایکس باکس هم اشاره کرده است. او در مصاحبه اخیرش درباره جنبه‌های مختلف موضوع صحبت کرده و به توضیحاتی درباره چالش‌های رگولاتوری پیش رو پرداخته است. از همه مهم‌تر آنکه اسپنسر به خوبی درباره نقش مهمی که ایکس باکس و بیزنس آن در حال حاضر در مایکروسافت ایفا می‌کند توضیحاتی ارائه داده.

در ادامه با گجت‌نیوز همراه شوید و مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه مهم را بخوانید. پرسش‌های این مکالمه از سوی خبرگزاری The Verge مطرح شده و فیل اسپنسر، مدیر ارشد گیمینگ مایکروسافت، پاسخ داده است.

بازی‌های ایکس باکس به پلتفرم‌های دیگر می‌آیند: این کار چطور موفقیت ایکس باکس را افزایش می‌دهد؟

احتمال محبوبیت و رشد بازی‌ها زیاد است. وقتی یک بازی روی کنسول ایکس باکس و کامپیوتر ما محبوب می‌شود، بیشتر درباره کمک به رشد این فرنچایز فکر می‌کنیم. با افزایش سرمایه گذاری در آن‌ها، می‌توانیم مشتریان بیشتری هم جذب کنیم. فراهم کردن بستر مناسب برای رشد در بخش نرم افزاری بازی معمولا آسان‌تر است. در این روند فقط باید به شیوه منتقل کردن بیت‌ها روی نمایشگر و مدل کسب و کار آن فکر کنیم.

برای ما، خدمات فروش هم زمان Game Pass همراه بازی اهمیت دارد. در حالی که تعداد زیادی بازی رایگان ایکس باکسی وجود دارد، داشتن مدل‌های گوناگون کسب و کار به مردم حق انتخاب بیشتری در ایجاد کتابخانه بازی می‌دهد. پلتفرم ما باید از این امکان حمایت کند. بازی‌ها به خودی خود می‌توانند به میلیاردها کاربر دسترسی پیدا کنند. برای مثال به عرضه اخیر بازی Palworld نگاه کنید. این بازی همچنان در روند به روز رسانی قرار دارد و توانسته است پایگاه عظیمی از گیمرها را روی ایکس باکس و کامپیوتر شخصی جذب کند. بازی‌ها دارای قابلیت رشد پیوسته هستند و ما هم می‌خواهیم بازی‌های ایکس باکسی بخش قدرتمندی از هویت و ماموریت ایکس باکس باشند.

همچنین بخوانید:
بزرگترین بازی انحصاری ایکس باکس به PS5 می‌آید!

هدف داشتن مخاطبان بیشتر در بازی‌ها است. چرا فقط چهار بازی را برای شروع این روند به کار گرفتید؟ شما به یادگیری از آن‌ها اشاره کردید. اگر این بازی‌ها گیمرهای بیشتری جذب کردند و موفق بودند، آیا بازی‌های بیشتری هم در ادامه وجود خواهد داشت؟
بله؛ اما هنوز این مشاهدات را نداشته‌ایم. با در نظر داشتن Activision Blizzard و Bethesda، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین منتشرکنندگان بازی برای پلی استیشن و نینتندو هستیم. ما در عرضه بازی روی Steam، پلی استیشن، نینتندو و ایکس باکس تجربه داریم.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

بازی‌هایی که حالا روی پلتفرم‌های دیگر عرضه می‌کنیم، اصالتا برای ایکس باکس طراحی شده بودند. آن‌ها بازی‌های برند ایکس باکس بودند و می‌خواهیم مشاهده کنیم که حالا چه پیش می‌آید. توسعه آن‌ها برای پلتفرم‌های دیگر، نیاز به تلاش بیشتری دارد و می‌خواهیم ابتدا اطمینان حاصل کنیم که این سرمایه گذاری ارزشش را دارد. باید اول متوجه شویم که مخاطبان روی این پلتفرم‌ها تمایل به تعامل با بازی‌های ایکس باکس دارند یا خیر.

همچنین بررسی می‌کنیم که در این مدت چه اتفاقی برای ایکس باکس و بیزنس آن رخ می‌دهد. امیدواریم که جامعه این بازی‌ها توسعه یابند، اما درباره‌اش مطمئن نیستیم. امکان استفاده از بازی‌های ایکس باکس روی سایر کنسول‌ها و پلتفرم‌های بسته، روند در حال آزمایش است. هنوز همه پاسخ‌ها را در دست نداریم.

قبلا هم چند بار این کار را انجام داده‌ایم. برای مثال، Ori پس از انتشار اولیه روی سوییچ هم در دسترس گیمرها قرار گرفت. ما بازی Psychonauts 2 را روی هر دو پلتفرم عرضه کردیم و به طور هم زمان Minecraft Dungeons و Minecraft Legends را در دسترس قرار دادیم. پس داده‌هایی درباره این موضوع در دست داریم و می‌خواهیم مطمئن شویم که با سلامت طولانی مدت ایکس باکس در یک راستا قرار می‌گیرد یا خیر.

شما اشاره کردید که برخلاف شایعه‌ها، Starfield و Indiana Jones در این چهار بازی آزمایشی جایی ندارند. لطفا درباره احتمال پیوستن این دو بازی محبوب به پروسه آزمایشی صحبت کنید.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

معتقدم که صنعت نباید منتظر ورود همه بازی‌ها به روند آزمایشی باشد. فعلا همه تمرکز ما روی چهار بازی اعلام شده معطوف شده است و می‌خواهیم تجربه آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

همچنین نمی‌خواهم انتظار بیجا میان گیمرها ایجاد کنم که این چهار بازی موج اول بوده و در ادامه سایر بازی‌ها هم در پلتفرم‌ها و کنسول‌های دیگر در دسترس قرار خواهند گرفت. این برنامه ما نیست. همچنین نمی‌خواهم اطلاعات گمراه کننده‌ای به مشتریان سایر پلتفرم‌ها بدهم. ما درباره انتشار همین چهار بازی ایکس باکس روی سایر کنسول‌ها هیجان زده هستیم و بیش از این را فقط زمان و نتایج مطالعات مشخص می‌کند.

حتما متوجه نگرانی کاربران فعلی ایکس باکس درباره کتابخانه بازی‌های آن‌ها شده‌اید. چه برنامه‌ای برای نگهداشت کاربران فعلی و رشد اکوسیستم ایکس باکس در پیش دارید؟

من همیشه بازخوردهای طرفداران و کاربران خودمان را جدی می‌گیرم. ما اخیرا متوجه سطح بالای درگیری میان کاربران با ایکس باکس شدیم که میزانش در دسامبر گذشته بیش از هر زمان دیگری شده بود. شاید برخی تصور کنند که ارائه یک بازی منحصر به کنسول ایکس باکس منجر به افزایش فروش این سخت افزار می‌شود؛ اما واقعیت این است که صنعت بازی امروزه دستخوش تغییرات زیادی شده.

ما به محترم شمردن کتابخانه دیجیتالی فعلی کاربران ایکس باکس متعهد می‌مانیم. شیوه سازگاری عقبرو (Backward Compatibility) و برنامه‌های Xbox Play Anywhere نمود واضح همین تعهد ما هستند. به آینده که نگاه می‌کنیم، سازگاری و پشتیبانی از کتابخانه ایکس باکس از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌روند که در تمام مسیر و برنامه ریزی سخت افزاری پیش رو در نظر می‌گیریم. ما کاملا وقف این رویکرد هستیم.

این شکل از تعهد به سازگاری عقبرو و پشتیبانی کتابخانه دیجیتالی، ما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. ما تضمین می‌کنیم هر بازی که امروز بخرید، در آینده هم قابل اجرا باقی می‌ماند و امکاناتی مانند FPS Boost و Auto HDR حتی می‌توانند تجربه بازی کردن را بیش از حد انتظار بهبود ببخشند. تعهد ما به این موضوع، هسته اصلی برند ایکس باکس را تشکیل می‌دهد.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

شما قبلا گفتید گسترش دسترسی به بازی ایکس باکس روی پلتفرم پلی استیشن باعث می‌شود کمپانی سونی بتواند 30 درصد از درآمد کسب شده از این تراکنش‌ها را استفاده کند و احتمالاً به ایکس باکس آسیب برساند. با این وجود چرا همچنان پروژه را ادامه می‌دهید؟

شاید به همین خاطر است که پروژه گسترش بازی را تنها با چهار عنوان آغاز کرده‌ایم. ما می‌خواهیم بهتر به شرایط و عواقب این همکاری توجه کنیم. یادگیری از این تجربه کمک می‌کند تا از بازی‌هایی که به پلتفرم‌های دیگر می‌بریم، بیشتر بهره بگیریم و این برای ما مزیت محسوب می‌شود. اگر بتوانیم در پلتفرم‌های دیگر به کاربرانی دسترسی پیدا کنیم که تمایلی به کار کردن با ایکس باکس و کامپیوتر ندارند، این موضوع می‌تواند به رشد کسب و کار ما هم کمک کند. البته اگر نتیجه نهایی برای پلتفرم ایکس باکس خسارت آور باشد و رشد ما را تضعیف کند، باید به ادامه پشتیبانی از آن پلتفرم‌ها انتقادی‌تر نگاه کنیم.

مایکروسافت در گذشته به موفقیت ایکس باکس انتقادی‌تر می‌نگریست یا حداقل جبران عملیاتی به Game Pass وابسته بود. این برنامه سپس به درآمد محتوا و خدمات تغییر کرد. می‌توانید درباره این تغییرات توضیح دهید و بگویید چگونه بر نحوه سنجش موفقیت ایکس باکس توسط مایکروسافت تاثیر می‌گذارد؟

تغییر به سمت درآمدهای محتوا و خدمات، چگونگی سنجش موفقیت را تغییر نمی‌دهد. درآمدهای حاصل از سایر پلتفرم‌ها همچنان بخشی از درآمدهای محتوا و خدمات باقی می‌مانند؛ همان طور که ماین کرفت روی پلی استیشن هنوز درآمد محتوا و خدمات ما شناخته می‌شود. این تغییر زمانی رخ داد که در حال معرفی خدمات Game Pass بودیم و بر آزمودن چیز جدیدی تاکید داشتیم.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

همچنین بخوانید:
بهترین بازی های ایکس باکس سری ایکس و سری اس که شاید اسمشان را هم نشنیده باشید! ۵ بازی جذاب ایکس باکس ۳۶۰ که هنوز هم ارزش بازی کردن دارند

برخلاف اعتقاد عمومی که به وجود آمده، تلاش نمی‌کنیم همه کاربران به عضو Game Pass تبدیل شوند. قبلا هم اشاره کردم که تنها 10 تا 15 درصد از درآمد محتوا و خدمات ما از اعضا کسب می‌شود. Game Pass بخش موفقی شناخته می‌شود؛ اما هیچ برنامه‌ای برای اصرار به عضویت همه کاربران در Game Pass نداریم. اگر کسی می‌خواهد بازی رایگان انجام دهد یا کتابخانه خود را با عضویت تنظیم کند، هر دو مورد حمایت ما هستند.

حرکت به سمت محتوا و خدمات، در واقع بازتابی از رسیدن بیزنس Game Pass به وضعیت پایدار و سودآور برای ما است. ما نیاز نداریم بر Game Pass تمرکز انحصاری داشته باشیم. می‌توانیم سلامت کلی بیزنس ایکس باکس را در نظر بگیریم.

منظورتان را درست متوجه شدم که ترجیح می‌دهید یک Minecraft یا Palworld داشته باشید تا تعداد اعضای Game Pass افزایش پیدا کنند؟ موفقیت یک بازی مولتی پلتفرم همان طور که از درآمد Minecraft هم مشخص شده، نتیجه مدنظرتان است؟

صادقانه بگوییم وقتی پای زنده نگه داشتن کسب و کار به میان می‌آید، داشتن مدل‌های کسب و کاری گوناگون اهمیت زیادی دارد. درباره درآمد از اعضای Game Pass هم یکی از مزایای آن ثبات است. درآمد ما در این بخش، روند رشد پایداری دارد و می‌توانیم عملکردش را در ماه‌های آینده هم به خوبی پیش بینی کنیم.

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

در صنعتی که موفقیت در آن گاهی غیر قابل پیش بینی می‌شود، داشتن ترکیبی از بازی‌های محبوب مانند Palworld و سایر عناوین که شاید عملکرد جالبی نداشته باشند در کنار هم مفید است. ما قدردان موفقیت عناوین بزرگی مثل Hogwarts Legacy، Palworld یا Elden Ring هستیم؛ اما همچنین متنوع بودن را در مدل‌های کسب و کارمان می‌پسندیم. موفقیت ما منحصرا به فروش سخت افزار یا بازی‌های ساخته خودمان محدود نمی‌شود؛ بلکه ترکیبی از مدل‌های مختلف است که باعث به ثمر نشستن اهداف کلی کسب و کارمان می‌شود. این تنوع نشان دهنده مسیری است که در سال‌های اخیر برای موفقیت در پیش گرفته‌ایم.

اگر به سخت افزار نگاه کنیم، شما گفتید که سخت افزار و کنترلرهای جدید تا آخر امسال معرفی می‌شوند. آیا منظورتان همان مدل‌های افشا شده در اسناد FTC است که در واقع مدل‌های رفرش شده هستند؟

متوجه منظورتان نشدم و نمی‌دانم به کدام مدل‌ها اشاره می‌کنید (خنده).

همان طور که اشاره کردید، این‌ها به برنامه‌های قدیمی مربوط می‌شوند. حالا چه برنامه‌ای دارید؟

بله؛ ما بر توسعه محصولات آینده تمرکز کرده‌ایم. من به تلاش تیم سخت افزارمان برای آنچه در امسال و آینده توسعه می‌دهند، افتخار می‌کنم. ما به دنبال طراحی سخت افزاری هستیم که مورد پسند کاربران باشد و از امکانات منحصر به فردی هم پشتیبانی کند. این هدف باعث می‌شود پتانسیل تیم سخت افزار ما به خوبی به فعل برسد.

من متوجه شدم که اخیرا توییت‌های زیادی درباره سخت افزارهای جیبی و دستی را لایک می‌کنید. آیا توسعه سخت افزاری محصول بعدی در همین راستا قرار می‌گیرد؟

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

من واقعا طرفدار دستگاه‌های دستی هستم؛ اما الان چیزی برای تایید ندارم. وقتی درباره میزان موفقیت ایکس باکس صحبت می‌کنیم، من به تعداد بازی کنندگان و ساعاتی که بازی کرده‌اند توجه دارم. ساعات کلی بازی شده در مقیاس ماهانه روی ایکس باکس، کلاود، کامپیوتر و کنسول نشانه مناسبی برای سنجش عملکرد ما است.

چه چیزی باعث کاهش ساعات بازی گیمرها می‌شود؟ خواب، دانشگاه، مدرسه و زندگی عادی را در نظر بگیرید؛ اما دسترسی به بازی هم نقش اساسی ایفا می‌کند. ما از عملکرد نینتندو با سوییچ در سال‌های اخیر هم یاد می‌گیریم. به نظر من دستگاه‌هایی مانند Steam Deck، ROG و Legion Go واقعا فوق العاده هستند.

اما موضوع اساسی پشت این دستگاه‌ها وجود دارد و مهم‌ترین چالش Legion Go و ROG احتمالا ویندوز است. چگونگی عملکرد ویندوز روی دستگاه 8 یا 7 اینچی با آن نوع DPI نکته مهمی در طراحی دارد. تیم پلتفرم ما با ویندوز در حال همکاری است تا تجربه بهتری ارائه کنیم.

شما درباره Xbox Mobile Store و استعدادهای آن هم صحبت کرده‌اید. درباره این موضوع چه حرفی برای گفتن دارید؟ آیا امسال شاهد عرضه آن خواهیم بود؟

بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

سه نکته مهم در این باره وجود دارد و اولین آن‌ها، کسب اجازه برای افزودن بازار ما به اندروید و آیفون است. این پروژه همچنان فعال است و با Digital Markets Act برای این منظور همکاری می‌کنیم. مورد دوم، ما در زمینه ایجاد بازار موبایلی خودمان تجربه داریم و می‌دانیم برای راه اندازی باید چکار کنیم.

مورد سوم اینکه در حال مشاوره با همکاران درباره این فرصت بیزنسی هستیم. افراد زیادی درباره داشتن بازارهای متفاوت روی موبایل‌ها هیجان زده هستند. این بازارها می‌توانند برای گیمرها مناسب‌تر باشند و پیشنهادهای بهتری در اختیارشان بگذارند. ما در حال برنامه ریزی برای ایجاد بازار ایکس باکس روی موبایل‌ها هستیم و بازی‌های بزرگی مانند Candy Crush و Call of Duty را در نظر گرفته‌ایم. این بازی‌ها کمک می‌کنند افراد بیشتری وارد بازار ما شوند.

اشاره کردید که برخی کارهای رگولاتوری هنوز به پایان نرسیده است. اپل هم تغییراتی در DMA خود ایجاد کرده. آیا احتمال دارد Xbox Cloud Gaming به iOS بیاید؟

فضای زیادی برای ما مهیا نیست تا از Xbox Cloud Gaming روی iOS کسب درآمد کنیم. من با نظر سارا بوند موافقم که پیشنهاد اپل چندان مناسب نیست تا فضای رقابتی درخوری را روی بزرگ‌ترین پلتفرم گیمینگ جهان ایجاد کند. درواقع ممکن است حتی نتیجه آن کاملا برعکس باشد. ما به همکاری با رگولاتوری‌ها و اپل و گوگل ادامه می‌دهیم تا جا برای سایر بازارها باز شود.

من واقعا از ویندوز خوشم می‌آید. شما در ویندوز Microsoft Store، Steam، Epic Games Store و GOG را دارید. اینکه راه‌های زیادی برای خرید در دسترس مشتریان وجود داشته باشد، به نفع مصرف کنندگان و سازندگان است. من معتقدم موبایل که بزرگترین پلتفرم کاربران هم شناخته می‌شود، باید همین میزان انتخاب را در خود داشته باشد.بازی ایکس باکس روی پلی استیشن

 

آخرین سوال: از آنجا که بازی‌های بیشتری از ایکس باکس به پلی استیشن 5 و سوییچ می‌آیند، جایگاه ایکس باکس در مایکروسافت چه می‌شود؟

ایکس باکس اصلی‌ترین پلتفرم بازی و بیزنس محتوای ما است و همچنین مهم‌ترین بیزنس مصرف کنندگان در مایکروسافت شناخته می‌شود. با نگاهی به درآمد کسب شده در سه ماهه گذشته، ما الان سومین بیزنس بزرگ در کمپانی هستیم. بازی، کسب و کاری اساسی و مبتنی بر تکنولوژی و خلاقیت است. ما با برخی از بهترین سازندگان بازی در دنیا همکاری می‌کنیم و پشتیبانی کمپانی از ما در خلال 6 سال اخیر فوق العاده بوده است.

من نسبت به فرصت‌های پیش رو واقعا هیجان زده هستم. تیم‌های بازی، بازی‌های موجود در بازار، رشد در کامپیوتر و کلاود و همچنین برنامه‌های سخت افزاری همه بخشی از این موقعیت پر شور و هیجان ایکس باکس هستند. من می‌خواهیم ایکس باکس نقشی کلیدی در توسعه صنعت بازی ایفا و بازی کنندگان و سازندگان تازه را به خود جذب کند. در حالی که تلاش می‌کنیم در این کسب و کار در حال رشد موفق بمانیم، به عنوان یک صنعت باید بر چگونگی گسترش و بهبود بخش بازی هم تمرکز کنیم.

جمع بندی

در حالی که توسعه امکان بازی ایکس باکس روی سایر پلتفرم‌ها مانند پلی استیشن حرکت جسورانه‌ای از سوی مایکروسافت دیده می‌شود، این کمپانی معتقد است که می‌تواند موفقیت ایکس باکس را با دسترسی به کاربران بیشتر و ایجاد تنوع در مدل‌های کسب و کاری افزایش دهد. مایکروسافت همچنان به بازی کنندگان خود متعهد باقی می‌ماند و در مقابل توسعه سخت افزاری آینده خود هم هیجان زده است. آینده ایکس باکس به توانایی‌اش در دسترسی، سازگاری با پلتفرم‌های دیگر و کمک کردن به رشد صنعت بازی بستگی دارد.

مطالب مرتبط:
مقایسه جامع پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری اس؛ کدام کنسول بازی را بخریم؟ پی اس ۵ پرو تا آخر سال راهی بازار می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*