افزایش تعداد افراد چاق در جهان تا 1 میلیارد نفر

فاجعه جهانی: تعداد افراد چاق از 1 میلیارد نفر هم بیشتر شد

تعداد افراد چاق در جهان زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی به 1 میلیارد نفر رسید. گسترش این‌چنینی اضافه وزن در دنیا زنگ خطری برای سلامت عمومی است.

چاقی یکی از معضلاتی است که انسان امروزی در زندگی روزمره خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند و با گسترش عادات غذایی ناسالم، کاهش تحرک، تغییر ماهیت صنعت غذا به سمت مصرف‌گرایی و عواملی از این دست، نگرانی‌ها نسبت به آن حتی بیش از پیش شده است. مطالعه‌ای جدید توسط سازمان جهانی بهداشت و گروهی از دانشمندان که در ژورنال پزشکی «لنست» (Lancet) منتشر شده نشان می‌دهد تعداد افراد چاق در سراسر جهان از مرز 1 میلیارد نفر گذشته است؛ خبری که باید آن را به‌عنوان زنگ خطری برای سلامت عمومی در نظر گرفت.

افزایش افسارگسیخته تعداد افراد چاق در جهان

افزایش تعداد افراد چاق در جهان تا 1 میلیارد نفر

بنا به مطالعه مذکور، تعداد افراد چاق از سال 1990 تاکنون چهار برابر شده و مرز 1 میلیاد نفر را رد کرده است. در واقع پدیده اضافه وزن بیشتر مناطق کم‌برخوردارتر از جمله خاورمیانه، آفریقای شمالی، کارائیب و کشورهای پلی‌نزی و میکرونزی را تحت تاثیر قرار داده و همچنین نرخ رشد در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان بوده است. دانشمندان با تحلیل وزن و قد بیش از 220 میلیون نفر در بیش از 190 کشور به این تخمین رسیده‌اند.

دانشمندان برآورد کرده‌اند که حدود 226 میلیون کودک، نوجوان و بزرگسال در سال 1990 با اضافه وزن درگیر بودند که این رقم در سال 2022 به 1038 میلیون رسید. به گفته «فرانچسکو برانکا» (Francesco Branca)، مدیر بخش تغذیه در سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد چاق «خیلی زودتر از حد انتظار» به 1 میلیارد نفر رسیده است. هرچند متخصصان می‌دانستند که اضافه وزن با سرعت بالایی رو به رشد است، در اصل پیش‌بینی می‌شد در سال 2030 تعداد افراد چاق از 1 میلیارد نفر عبور کند.

بر اساس برآوردهای دانشمندان، 374 میلیون مرد بزرگسال و 504 میلیون زن بزرگسال در سال 2022 در دسته افراد چاق قرار می‌گرفتند. از سال 1990 تا به اینجا نرخ چاقی برای مردان و زنان به ترتیب 14 و 18.5 درصد افزایش پیدا کرده؛ به عبارتی دیگر، چاقی در مردان تقریباً 3 برابر شده و رشدی بیش از 2 برابر بین زنان صورت گرفته است. این مطالعه همچنین حکایت از این دارد که با افزایش 31 میلیون نفری از سال 1991، حدود 159 میلیون کودک و نوجوان در سال 2022 اضافه وزن داشتند.

گسترش چاقی از آنجایی محل نگرانی است که می‌تواند به بیماری‌های دیگر منجر شود. مطالعات حتی از کاهش توانایی مغز در اثر چاقی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها حکایت می‌کنند. البته افزایش وزن طبیعی تا حدی مشخص می‌تواند حتی تاثیر مثبتی روی سلامتی افراد داشته باشد. همچنین افرادی که با مشکل اضافه وزن مواجه‌اند، باید بدانند که بهترین راه برای کاهش وزن از دید دانشمندان در پیش گرفتن رژیم‌های بلندمدت است و پیش‌تر در گجت نیوز بهترین رژیم های لاغری را معرفی کرده‌ایم.

همچنین بخوانید:
خبر بد برای افراد چاق: واکسن کرونا زودتر از بقیه در بدن شما محو می‌شود داروی دیابت این شرکت، کلید بیماری چاقی است؛ کاهش ۱۷ کیلو وزن در ۱۷ ماه در ساعت های پایانی شب غذا بخورید تا چاق شوید و دیابت بگیرید! ۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*