واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد

قوانین و شرایط واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد

طبق آخرین مصوبه هیئت دولت، واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد تجاری به سرزمین‌های اصلی با قوانین خاصی آغاز شده است.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو داخلی و طبق مفاد مصوبه اخیر هیئت دولت، اعلام شد که امکان ثبت سفارش و ورود خودروهای مستعمل وارد شده به مناطق آزاد تجاری از ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ بر طبق یک سری قوانین خاص به سرزمین اصلی آغاز شده است.

واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

واردات خودروهای کارکرده

طبق مصوبه اخیر و با استناد به بند ث تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ضوابط واردات خودرو کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی به شرح زیر خواهد بود:

طبق مصوبه اخیر دولت، واردکنندگان تا تاریخ 19 دی 1402 مهلت داشته‌اند تا با مراجعه به سامانه جامع تجارت، نسبت به ثبت سفارش خودروهای مستعمل مناطق آزاد وارداتی اقدام کنند. شایان ذکر است که این امکان صرفا شامل خودروهایی با کد تعرفه 8 رقمی مشمول گروه‌های 8701، 8702، 8703 و 8704 می‌شود.

همچنین برای استفاده از این مجوز واردات، واردکنندگان باید در بخش محل تأمین ارز سفارش خود، گزینه «از محل بند 9 ماده 38 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات – بند ث تبصره 7 ماده واحده قانون بودجه 1402» را انتخاب کرده باشند. علاوه بر این، اخذ تأییدیه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی با این وضعیت الزامی است. از سوی دیگر، خودروهای آمریکایی و خودروهای با برند لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی، از شمول این مصوبه خارج شده‌اند و امکان واردات آنها از منطقه آزاد میسر نخواهد بود. معاینه فنی و پرداخت عوارض خودروهای وارداتی با این روش، منوط به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری است.

لازم به ذکر است که تا اطلاع ثانوی، تنها واردکنندگان یا اشخاص حقیقی دارای کارت بازرگانی معتبر می‌توانند از این طریق نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

با توجه به تسهیل روند واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد پیش‌بینی می‌شود تا در ادامه شاهد روند رو به رشد حجم معاملات خودروهای وارداتی، کاهش و تثبیت قیمت خودروها به داخل کشور باشیم. البته این نکته را نیز متذکر می‌شویم که با ورود دلالان به این قضیه نباید انتظار کاهش قیمت فاحش خودرو را در داخل کشور داشته باشیم.

همچنین بخوانید:
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز فقط ۸ هزار خودرو وارداتی ترخیص شده است مصوبه واردات خودروهای برقی بدون محدودیت قیمت ابلاغ شد؛ منتظر تسلا نباشید