تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

پس از ۱۴ سال، اپل با طراحی مثلثی‌شکل معروف مک بوک ایر خداحافظی کرد

آماده خداحافظی با طراحی گوه‌ای (مثلثی) محبوب مک بوک ایر هستید؟ این طراحی در مدل M3 جدید با لبه‌های مربعی جایگزین شده است.

در سال ۱۹۹۱، اپل با یک تصمیم کلیدی در طراحی که تمام رقبا تا ابد از آن الگوبرداری کردند، کل صنعت لپ تاپ را تحت تاثیر قرار داد. آن تصمیم، جابجا کردن صفحه کلید از جلوی لپ‌تاپ به کمی عقب‌تر و تبدیل فضای بلااستفاده به یک زیر دستی راحت بود. این تغییر ارگونومیک، هرچند الان ساده و حتی بدیهی به نظر می‌رسد، اما همچنان به‌عنوان بهترین تغییر طراحی در لپ تاپ‌ها شناخته می‌شود.

تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

اما اپل تغییر مهم دیگری را هم در لپ تاپ‌ها به‌وجود آورده است. حدود ۱۷ سال بعد، در سال ۲۰۰۸، اپل طراحی گوه‌ای شکل را که از آن زمان تا به حال دوست داشته‌ایم، معرفی کرد.

اپل اولین نبود، ولی بهترین لپ تاپ مثلث را طراحی کرد

اما مثل همیشه، اولین شرکتی نبود که از طراحی گوه‌ای شکل در لپ‌تاپ‌ها استفاده کرد، جایی که جلوی دستگاه از پشت آن پایین‌تر بوده و ظاهری شیب‌دار به کل وسیله می‌داده است. حتی زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۰۸ مک‌بوک ایر را معرفی کرد، با مقایسه‌ای نشان داد که ضخامت پشت یک لپ‌تاپ سونی ۱.۲۰ اینچ و ضخامت جلوی آن ۰.۸ اینچ است.

جابز بلافاصله با نشان دادن مک‌بوک ایر، آن را با لپ‌تاپ سونی مقایسه کرد. در میان تشویق‌های حیرت‌زده‌ حضار، ضخامت قسمت پشتی مک‌بوک ایر ۰.۷۶ اینچ و قسمت جلویی آن که به گفته‌ی جابز «ضخامتی بی‌سابقه‌ی ۰.۱۶ اینچ» داشت. او سپس ادامه داد: «حالا می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم. ضخیم‌ترین قسمت مک‌بوک ایر همچنان از باریک‌ترین قسمت سری TZ سونی (نام یک لپ‌تاپ سونی) باریک‌تر است».

تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

جابز در حرکتی که شاید پیش‌زمینه‌ای هوشمندانه به‌نظر می‌رسید، همچنین از لپ‌تاپ‌های گوه‌ای شکل موجود به دلیل عملکرد کندشان انتقاد کرده بود. او دلیل این موضوع را چیزی می‌دانست که «پوشش حرارتی» می‌نامید، یعنی شکلی که باعث می‌شد این لپ‌تاپ‌ها نتوانند پردازنده‌ای را که با سرعت کامل کار می‌کند، خنک نگه دارند.

در طول عمر مک‌بوک ایر، به‌خصوص در ابتدای عرضه، برای طراحی آن که موجب کاهش تهویه و کند شدن پردازنده می‌شد، انتقاداتی وجود داشت. او مک‌بوک ایر را با بیرون کشیدن از یک «پاکت نامه اداری» معرفی کرد تا ابعاد و ضخامتش را به‌رخ بکشد. امروزه استفاده از این پاکت نامه‌ها تقریبا منسوخ شده است، اما در آن زمان مرسوم بودند.

تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

ضخامت اولین نسل‌های مک بوک ایر حتی برای دنیای پیشرفته امروزی هم تحسین‌برانگیز به‌نظر می‌رسید. هرچند مشخصات فنی آن برای استفاده امروزه دیگر خیلی کارآمد نیست. مک بوک ایر ۲۰۰۸ با ۲ گیگابایت رم و ۸۰ گیگابایت حافظه داخلی و همینطور یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسلی عرضه شد. در مقایسه با مدل جدید، مک بوک ایر M3 به ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۶۴ پیکسلی مجهز است.

تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

اولین نسل Macbook Air با قیمت ۱۷۹۹ دلار فروخته می‌شد که با احتساب تورم، معادل ۲۵۷۷ دلار امروز است. این درحالیست که جدیدترین نسل آن با قیمت ۱۰۹۹ دلاری فروخته می‌شود. اپل نخستین مک بوک ایر خودش را کمتر از یک سال پس از عرضه اولین آیفون معرفی کرد؛ تا آن زمان اپل موفق شده بود ۴ میلیون آیفون را بفروشد و محبوبیت زیادی را بین عموم مردم کسب کرده بود.

شکل گوه‌ای مک بوک ایر چه مزایایی داشت؟

طراحی ساده گوه‌ای شکل Macbook Air باعث می‌شد تایپ کردن واقعا آسان‌تر و راحت‌تر شود. این به این معنی بود که کاربران مجبور نبودند مچ دست خود را برای رسیدن به کلیدها بلند کنند و در نتیجه کف دستشان کاملا روی سطح قرار می‌گرفت. اما این طراحی همچنین به‌معنای فضای فیزیکی کمتر برای گردش هوای خنک‌کننده بود.

این به نوبه خود، همانطور که جابز در مورد رقبای ایر گفت، به معنای مصالحه در عملکرد بود. مک‌بوک ایر سریع‌تر و سریع‌تر می‌شد، اما همچنان به دلیل محدودیت‌های خنک‌کننده، عملکرد ضعیفی داشت. تغییر از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های سیلیکونی اپل در اواخر سال ۲۰۲۰ به مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی کمک کرد. اما این بازطراحی در سال ۲۰۲۲ بود که همه چیز را تغییر داد و طراحی گوه‌ای را حذف کرد.

تغییر طراحی مک بوک ایر بعد از ۱۴ سال با Macbook Air M3

مقایسه طراحی مک بوک ایر ۲۰۰۸ با مک بوک ایر M3

با روی آوردن به طراحی خطوط صاف‌تر شبیه مک‌بوک پرو، تهویه دستگاه افزایش پیدا کرد و این امر باعث شد تا دستگاه بتواند سریع‌تر و برای مدت طولانی‌تری کار کند. همچنین به تغییر طراحی می‌تواند انتخاب بین مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو دشوارتر کند؛ اما در عین حال این تغییر به‌معنای حذف طراحی گوه‌ای شکل متمایز و مورد علاقه نیز هست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*