خرید و فروش کدملی

خرید و فروش کدملی برای واردات خودرو با مبالغ بیش از یک میلیارد تومان!

با اعطای مجوز واردات خودرو در کشور، خرید و فروش کدملی افراد برای واردات خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز افزایش یافته است.

طبق آخرین اخبار خودرو، اوضاع واردات خودرو حال و روز چندان مطلوبی ندارد و عده‌ای از متقاضیان خرید خودرو با استفاده از کد ملی سایر افراد اقدام به خرید خودرو، البته به‌صورت غیرقانونی می‌کنند.

واردات خودرو با کدملی سایر افراد

خرید و فروش کدملی

با آزاد شدن واردات خودرو پس از چند سال، اما یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها روش‌های توزیع خودروهای وارداتی در کشور بوده است. با توجه به نبود نظارت بر عرضه خودروها، این روزها خرید و فروش کدملی در بازار خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی و مونتاژی رونق گرفته است و اکثر افراد، کدملی خود را در قبال دریافت مبالغ متفاوت در اختیار خریداران قرار می‌دهند. ایجاد محدودیت‌های متفاوتی برای متقاضیان خرید خودرو مانند داشتن گواهینامه رانندگی، نداشتن پلاک فعال و عدم خرید محصولات داخلی طی ۴۸ ماه، جامعه خودرو را به سه گروه تقسیم کرده است.

گروه اول افرادی هستند که که از توانایی مالی خرید خودرو و سایر شرایط ثبت نام برخوردار هستند و اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می‌کنند. گروه دوم افرادی هستند که از شرایط ثبت نام و تخصیص خودرو برخوردارند، اما به‌دلیل عدم تمکن مالی لازم، قادر به خرید خودرو نیستند و با این حال توسط فروش حواله خودرو خود به دلالان یا دیگر مشتریان از این راه کسب درآمد می‌کنند. این مورد شامل افرادی که در طرح جوانی جمعیت یا جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت نام می‌کنند نیز می‌شود. در نهایت نیز گروه سوم افرادی هستند که شرایط ثبت نام خودرو را ندارند، اما از بودجه کافی برای خرید یک اتومبیل برخوردارند و به ناچار با مراجعه به بازار خرید و فروش کدملی، حواله دیگران را خریداری می‌کنند تا خودرو مورد نظر را از شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده تحویل بگیرند. در ادامه، جدول خرید و فروش کدملی بر اساس مدل خودرو و ارزش حواله را مشاهده می‌کنید:

جدول خرید و فروش کدملی در بازار خودرو – اسفند 1402

مدل خودروارزش کدملی و حواله
چانگان CS35‌ پلاس150 میلیون تومان
هیوندای کرتا600 میلیون تومان
هایما 8S250 میلیون تومان
فیدلیتی پرایم300 میلیون تومان
دیگنیتی پرایم300 میلیون تومان
ریسپکت پرایم200 میلیون تومان
کی ام سی X5150 میلیون تومان
دنا پلاس150 میلیون تومان
تارا120 میلیون تومان
کوییک GX30 میلیون تومان
کوییک S200 میلیون تومان
ساینا S40 میلیون تومان
خودروهای 25 هزار یورویی جانبازان 50 درصد700 میلیون الی یک میلیارد تومان
خودروهای 30 هزار یورویی جانبازان 60 درصدیک میلیارد الی 1.5 میلیارد تومان
خودروهای 35 هزار یورویی جانبازان 70 درصد1.5 میلیارد الی 3 میلیارد تومان

در واقع خرید و فروش کدملی شامل گروه های دوم و سوم ذکر شده در بالا می‌شود. دلیل این موضوع نیز پایین‌تر بودن هزینه خرید کد ملی و حواله یک خریدار به‌همراه قیمت نمایندگی آن خودرو به نسبت بازار آزاد است. پس وقتی چنین روشی برای تهیه خودرو با قیمت کمتر وجود داشته باشد و علاوه بر آن، گروهی دیگر که توانایی خرید خودرو ندارند بتوانند با این شیوه اقدام به کسب درآمد بکنند، بنابراین کاملا منطقی است که شاهد استقبال از این روش باشیم.

خرید و فروش حواله خودرو غیرقانونی است؛ بنابراین دلالان برای ایجاد اطمینان مشتریان، اقدام به صدور وکالت‌نامه و اقرارنامه می‌کنند تا خریدار و فروشنده اطمینان بیشتری برای مبادله داشته باشند. وزارت صنعت همواره بر غیرقانونی بودن این موضوع تأکید داشته است. با این حال تا زمانی که روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به‌شکل طبیعی بازنگردد، روش‌هایی از قبیل خرید و فروش حواله خودرو یا کدملی ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید:
قوانین و شرایط واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد مشخصات فنی و قیمت فولکس واگن اطلس، شاسی بلند وارداتی جدید بازار ایران