ویژگی خودروهای قدیمی

5 آپشن و ویژگی جالب در خودروهای قدیمی، که برای همیشه فراموش شدند

برخی ویژگی خودروهای قدیمی نتوانستند با رشد صنعت و تکنولوژی همراه باشند و اکنون دیگر هیچ اثری از آن‌ها نیست. ما 5 مورد از این آپشن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی خودروهای قدیمی که امروزه بی‌ارزش محسوب می‌شوند، زمانی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مقایسه با یکدیگر شناخته می‌شدند. این آپشن ها به‌دلایل خاصی دیگر در نسل‌های بعدی به کار نرفتند و رشد تکنولوژی و پدید آمدن فناوری‌های جدید یکی از اصلی‌ترین عامل‌های این فراموشی محسوب می‌شوند. همان‌طور که در اخبار خودرو شنیده می‌شود، تکنولوژی‌های به‌کار رفته در خودروها روزبه‌روز توسعه می‌یابند و در طرف دیگر هم خصوصیات ماشین های قدیمی به فراموشی سپرده می‌شوند. در ادامه شما را با 5 مورد از بهترین ویژگی خودروهای قدیمی که فراموش شده‌اند را بررسی خواهیم کرد.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله:

5 ویژگی فراموش شده خودروهای قدیمی

با توجه به سرعت سرسام‌آور تکنولوژی در هر زمینه‌ای، دور از انتظار نیست روزی برسد که خودروهای خودران و برقی همانند شیشه‌ بالابرهای دستی گذشته، قدیمی به نظر خواهند رسید.

چراغ‌های جلو پاپ آپ

ویژگی چراغ پاپ آپ در خودروهای قدیمی

در سال‌های اولیه تولید خودرو، چراغ‌های جلو یکی از چالش برانگیزترین مراحل طراحی ماشین به‌شمار می‌رفت. چراکه آن‌ها از لامپ‌های شیشه‌ای و پلمپ شده ساخته شده و طبق قوانین کشورها بایستی حتما اندازه بزرگی داشتند.

یکی از راه حل‌هایی که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی نیز از آن استقبال کردند، مربوط به قابلیت پنهان شدن چراغ‌ها در زیر کاپوت ماشین است. این باعث می‌شد تا حالت آیرودینامیکی خودرو حفظ شود و هم با طراحی‌های متنوع به زیبایی بصری خاصی برسند. چراغ‌های جلو پاپ آپ در شرکت‌های بزرگی مثل هیوندا و لامبورگینی به خوبی مورد استفاده قرار گرفته بود.

حرکت جالب آن‌ها و رفتن به داخل با شیوه خاص موردی است که شاید همچنان برای بسیاری تازگی دارد و خاطراتشان را بازسازی می‌کند. اما با گذشته زمان و تغییر قوانین در این خصوص تمایل مردم به استفاده از خودروهایی با چنین چراغ‌هایی کاهش یافت.

ناگفته نماند که آخرین خودروهای تولید انبوهی که از چراغ‌های جلو پاپ آپ استفاده کرده‌اند لوتوس اسپریت و شورولت C5 کوروت بودند.

لاستیک زاپاس با سایز کامل

لاستیک زاپاس سایز کامل در خودروهای قدیمی

تایر زاپاس با سایز کوچک‌تر

یکی از چالش برانگیزترین مواردی که ممکن است سراغ هر راننده‌ای بیاید، پنچر شدن لاستیک خودرو است. در چنین مواقعی است که ارزش وجود لاستیک زاپاس حس می‌شود.

تا قبل از سال 1970 شرکت‌های خودروساز، لاستیک زاپاس را با سایز کامل در جلو یا عقب ماشین قرار می‌دادند. این سایز کامل لاستیک باعث می‌شد تا فضای بیشتری را اشغال کند و حتی در طراحی نیز دچار مشکل می‌شدند. بعد از سال 1970 شرکت‌های خودروساز به فکر لاستیک‌هایی با سایز کوچک‌تر افتادند که فضا و حجم کمتری را اشغال می‌کرد. چنین لاستیک‌هایی طراحی شده بودند تا بتوان خودرو را به نزدیک‌ترین مرکز تعمیر رساند و از آن‌جایی که از لحاظ سایز کوچک‌تر از دیگر تایرهای خودرو است نمی‌توان با سرعت زیاد رانندگی کرد و محدودیت سرعت آن‌ها بر روی رینگ نوشته شده است.

همچنین یکی از عللی که در خودروهای شاسی بلند از این گونه لاستیک‌ها استفاده می‌شود، مرتبط با وزن زیاد تایر این خودروهاست که بدون تجهیزات شاید قرار دادن آن‌ها غیرممکن باشد و به همین خاطر از زاپاس‌هایی با سایز کوچک‌تر استفاده شده است.

شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و و تسلا به دلیل اعطای فضای بار بیشتر به راننده، به‌طور کلی تایر زاپاس را قرار نداده‌اند و برای مراحل رساندن خودرو به تعمیرگاه یک کیف حاوی تعدادی درپوش و یک کمپرسور کوچک هوا برای باد کردن مجدد لاستیک بسنده کرده‌اند.

البته داشتن فضای کافی برای تایر زاپاس فول سایز باعث می‌شود تا حتی در هنگام پنچر شدن بتوانید با یک تعویض ساده به سفر خود با همان سرعت پیشین ادامه دهید.

سقف تارگا (تی تاپ)

سقف تارگا در خودروهای قدیمی

لذت رانندگی در هوای آزاد با خودروی بدون سقف بسیار لذت بخش است که برای این کار گزینه‌هایی مانند خودروهایی با سقف پارچه‌ای و یا استحکامات بسیار عجیب و سنگین وجود دارند. اما برای آسانی کار مجموعه‌ای از سقف‌های تارگا یا همان تی تاپ هستند که با طراحی ظاهری خاص، زیبایی بیشتری به خودرو می‌بخشد.

اغلب اختراع سقف تی تاپ را به شرکت جنرال موتورز نسبت می‌دهند اما در واقع یک نمونه اولیه آن در خودرویی از شرکت آمریکایی اسپورت «TASCO» مشاهده شد. در اواخر دهه 1970 با ظهور این چنین سقف‌هایی حتی در فیلم‌ها باعث شد تا دوران اوج محبوبیت‌ سقف‌های تارگا شناخته شود. بعدها که استفاده از این سقف در بیشتر خودروسازان عادت شده بود، به استفاده از سقف شیشه‌ای روی آوردند تا حتی در حالت بسته سقف نیز آسمان قابل مشاهده باشد.

موردی که باعث شد تا تی تاپ ها در دهه‌های بعدی حذف شوند، مربوط به نکات ایمنی آن بود که سرنشینان را در معرض خطرات مختلفی قرار می‌داد.

پخش‌کننده نوار کاست و سی دی

پخش کننده سی دی و کاست در خودروهای قدیمی

امروزه با ظهور فلش‌ها و مموری‌هایی که می‌توانند هزاران موسیقی را در خود ذخیره کنند، دیگر کسی به طرف نوار کاست که تنها قابلیت ذخیره‌سازی تعداد کمی موسیقی را داشت نمی‌رود.

در دوران استفاده از پخش‌کننده نوار کاست و سی دی سرقت یک مسئله مهم بود که بعدها با ظهور پخش‌کننده‌هایی که قابلیت جداسازی و حمل داشتند، برطرف شد. البته در آن زمان نیز این‌گونه پخش‌کننده‌ها قیمت بالایی داشتند و تنها در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گرفت.غ

در واقع علت اصلی فراموشی این دستگاه خاطره‌انگیز پیشرفت تکنولوژی حتی در این زمینه است. امروزه ما پنل‌های لمسی با اسپیکرهای بسیار با کیفیت را داریم که در آن زمان هیچ کدام وجود نداشتند.

زیور آلات روی کاپوت

زیورآلات در خودروهای قدیمی

رادیاتور خودروهای اولیه در خارج از محفظه کاپوت نصب می‌شدند و خودروسازان نیز از این فرصت استفاده کرده تا درپوش تزئینی برای دستگیره آن طراحی کنند. در برخی از این تزئینات حتی یک دماسنج قابل از مشاده از داخل کابین نیز وجود داشت که راننده به راحتی می‌توانست دمای مایع خنک کننده را بررسی کند.

با گذشت زمان طراحی محفظه رادیاتور تغییر یافته و به کاملا به زیر کاپوت منتقل شد. اما خودروسازان همچنان از تزئینات خود روی خودرو استفاده می‌کردند. از تزئینات معروف می‌توان به گربه جهنده جگوار، ستاره سه‌پر مرسدس بنز و زن بالدار رولزرویس اشاره کرد. امروزه تنها تعداد کمی از برندهای لوکس از این تزئینات استفاده می‌کنند. چراکه با سرقت آن مالک خودرو در معرض ضرر قرار گرفته و حتی با تاثیر بر حالت آیرودینامیکی خودرو می‌تواند مصرف سوخت را نیز افزایش دهد.

در این مطلب به بررسی ویژگی های فراموش شده خودروهای قدیمی پرداختیم. اگر ویژگی را نیز می‌شناسید که ما بررسی نکردیم، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
اینها بدترین خودروهای قرن ۲۱ هستند ۷ ویژگی که فولکس واگن قورباغه‌ای را به خودرویی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کردند ۵ دلیل برای اینکه شاسی بلندهای قدیمی بهتر از اس یو وی های جدید برای آفرود هستند ۵ خودروی قدیمی که از آخرالزمان جان سالم به در خواهند برد این پیکاپ قدیمی و فراموش شده، پدربزرگ تسلا سایبرتراک است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*