اگزینوس گلکسی S25

خداحافظی با کوالکام؛ همه مدل های گلکسی S25 به تراشه اگزینوس مجهز خواهند شد

بر اساس شایعات موجود، ممکن است سامسونگ تصمیم بگیرد در تمام مدل‌های گلکسی S25 تراشه‌های اگزینوس خود را جایگزین چیپست‌های کوالکام کند.

اخبار جدیدی که از نسل بعدی پرچمداران سامسونگ، سری گلکسی اس 25، به گوش می‌رسد حاکی از آن است که احتمالا تمامی مدل‌های این خانواده پرچمدار به تراشه اگزینوس سامسونگ مجهز خواهند بود و در هیچ یک از آن‌ها خبری از نسل بعدی چیپست‌های کوالکام نخواهد بود.

بر اساس این اطلاعات جدید که توسط افشاگر شناخته‌شده حوزه دستگاه‌های اندرویدی، oreXda، منتشر شده، سامسونگ قصد دارد سال آینده استراتژی استفاده از دو تراشه متفاوت در مدل‌های مختلف سری گلکسی اس 25 را کنار بگذارد. آخرین باری که کره‌ای‌ها این کار را انجام دادند، سال 2023 و در سری Galaxy S23 بود؛ جایی‌که تمامی مدل‌های به تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام مجهز شده بودند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد اوضاع متفاوت خواهد بود و شاهد کنار گذاشته شدن کامل تراشه‌های کوالکام و استفاده از چیپست‌های اگزینوس در تمام مدل‌های اس 25 خواهیم بود!

علیرغم آن که این مساله از قبل قابل پیش‌بینی بوده و حتی رخ دادن آن در آینده اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، اما باور کردن آن هنوز اندکی دشوار است. بنابراین شاید برای تایید صحت این شایعه هنوز کمی زود باشد!

آیا سری گلکسی S25 به‌طور کامل به تراشه اگزینوس مجهز خواهند شد؟

نسل کنونی پرچمداران سامسونگ، سری گلکسی اس 24 در مدل‌های مختلف به دو تراشه اگزینوس یا کوالکام مجهز هستند. در این نسل شاهد استفاده از تراشه اگزینوس 2400 در مدل‌های معمولی و پلاس گلکسی S24 در خارج از آمریکا هستیم؛ درحالیکه نمونه‌های عرضه شده در کشور آمریکا تماما به جدیدترین تراشه کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهزند. البته کره‌ای‌ها روی پرفروش‌ترین پرچمدار خود، گلکسی اس 24 اولترا ریسک نکرده و آن را در تمامی نقاط دنیا با چیپست‌های کوالکام روانه بازار کرده‌اند!

در حال حاضر باور عمومی بر این است که تراشه‌های کوالکام چه در بخش پردازش و چه مصرف انرژی عملکرد بهتری نسبت به چیپست‌های اگزینوس دارند. علاوه بر این، برخی مدل‌های پیشین Exynos نیز با مشکلات متعددی اعم از داغ کردن یا مصرف بی‌رویه شارژ روبرو بوده‌اند.

تراشه Exynos

با این وجود به نظر می‌رسد اوضاع برای نسل اخیر تراشه‌های سامسونگ بسیار بهتر از قبل پیش می‌رود و گوشی‌های گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس مجهز به این تراشه عملکردی بهتر از انتظار بسیاری افراد داشته‌اند. چیپست‌های اگزینوس 2400 به کار رفته در این پرچمداران ضمن ارائه عملکرد فنی و مصرف انرژی بسیار بهتر در مقایسه با نسل قبل، توانسته‌اند از حیث مشخصات و کارآیی بسیار نزدیک‌تر به چیپست‌های کوالکام عمل کنند. بنابراین تفاوت میان این دو تراشه بسیار کمتر از چیزی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد.

در عین حال ریسک استفاده از تراشه‌های اگزینوس در تمامی مدل‌های گلکسی S25 همچنان برای سامسونگ بسیار بالاست و ممکن است در نهایت به ضرر این کمپانی تمام شود. البته غول کره‌ای بازار گوشی‌های موبایل مدت‌هاست که هدف بلندپروازانه کنار گذاشتن تراشه‌های کوالکام و استفاده از چیپست‌های اختصاصی خود در تمامی محصولاتش را در سر می‌پروراند که می‌تواند به استقلال بیشتر گوشی‌های گلکسی کمک بسیاری کند. در این خصوص البته ممکن است سامسونگ در نسل بعدی، تراشه‌هایش را به قابلیت‌های سخت افزاری اختصاصی مجهز کند که در نهایت توان انجام پردازش‌هایی خاص که تراشه‌های کوالکام قادر به انجامشان نیستند را به این تراشه‌ها بدهد. این مساله البته هنوز حتی توسط افشاگران هم تایید نشده است. بنابراین شاید نتوان چندان در خصوص آن مطمئن بود.

اگزینوس گلکسی S25

لازم به ذکر است که سری گلکسی S24 سامسونگ توانسته به محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان علاقمندان و کاربران برسد و صدرنشین لیست بهترین گوشی های پرچمدار برای بسیاری افراد باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید که سامسونگ برای نسل بعدی این پرچمداران چه برنامه‌ای دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم چیپست گلکسی S25 و S26 سامسونگ تأیید شد؛ کوالکام، اگزینوس یا هر دو؟ گوشی گلکسی S25 سامسونگ به سنسور دوربین جدیدی مجهز می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*