اف 35 بمب هسته ای

جنگنده‌ای که در پایگاه‌های اطراف ایران است، به بمب هسته‌ ای مجهز شد

با احتمال رخ دادن جنگ جهانی سوم آمریکا جنگنده اف 35 را به بمب هسته ای مجهز کرده است.  این در حالی است که جنگنده بی‌نظیر F35 در پایگاه‌های اطراف ایران نیز حضور دارد.

در روزهای ابتدایی جنگ روسیه و اوکراین کمتر کسی گمان می‌کرد که مشکل فوق‌العاده گسترده شود. پس از گذشت سه‌سال هنوز بخش‌هایی از خاک اوکراین در اشغال روسیه قرار دارد. از طرفی روس‌ها قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارند و از طرف دیگر کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که اجازه پیروزی را به‌روسیه نخواهند داد.

جنگنده اف 35 آمریکا به بمب هسته ای مجهز شده است

اف 35 بمب هسته ای

اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای این کشور برای جنگ هسته ای کاملا آماده هستند. وی همچنین از برنامه آمریکا برای نوسازی سلاح‌های هسته ای خود خبر داد. جالب اینجاست که در فاصله کوتاهی از این مصاحبه خبر مجهز شدن مدل A جنگنده نسل پنجم اف 35 به بمب هسته ای منتشر می‌شود.

برخلاف جنگنده F-22، آمریکا اف 35 را به‌تعداد زیادی از متحدان خود از جمله کشورهای عضو ناتو فروخته است. در واقع شرکت لاکهید مارتین موفق شده تاکنون بیش از ۱۰۰۰ فروند از این جنگنده رادارگریز را تولید کند. این در حالی است که روسیه تنها ۲۲ فروند جنگنده نسل پنجم سوخو 57 را به‌عنوان رقیب F35 در اختیار دارد. همین نیز سبب می‌شود که نیروهای ناتو تاحدودی از برتری هوایی بهره‌مند باشند.

اف 35 بمب هسته ای

اما ظاهرا تهدید هسته ای روسیه سبب شده که آمریکا برای مجهز کردن اف 35 به بمب هسته ای احساس نیاز کند. سال گذشته میلادی جنگنده‌ های F35A نیروی هوایی هلند توانسته بودند تاییدیه اولیه برای حمل بمب هسته ای را دریافت کنند. حالا نیز تاییدیه رسمی حمل بمب هیدروژنی B61-12 برای بهترین جنگنده جهان صادر شده است.

همچنین بخوانید:
پیشگویی پایان جهان توسط ایزاک نیوتن؛ ۳۶ سال دیگر!

کارشناسان نظامی بر این باورند که این اتفاق می‌تواند جلوی آغاز یک جنگ هسته ای از سوی روسیه را بگیرد. مخصوصا که این هواپیما می‌تواند از خطوط دفاعی آسمان روسیه گذشته و تا رسیدن به‌هدف از خود دفاع کند. روسیه پیش‌از این هرگز با چنین مشکلی مواجه نبوده است. البته جنگنده F-117 نیز می‌توانست حملات هسته ای را انجام دهد. اما چنین کاری هدف اولیه این جنگنده نبود. همچنین آمریکا تقریبا تا اواخر جنگ سرد اف 117 را به‌عنوان یک سلاح سری پنهان نگه داست.

اف 35 بمب هسته ای

بمب هسته ای b61-12 (قرمز رنگ) در محفظه داخلی اف 35

توانایی‌های پیشرفته جنگنده اف 35 در درگیری‌های هوایی و وجود بمب هسته ای سبب می‌شود که مسکو در رابطه با استراتژی‌های دفاعی خود تجدیدنظر کند. البته قابلیت جدید F35A فقط در روسیه کاربرد ندارد و می‌توان از آن در شبه‌جزیره کره و منطقه اقیانوس آرام نیز استفاده کرد. با وجود این، در حال حاضر تنش‌ها در جبهه اوکراین بیشتر  از بقیه قسمت‌ها به‌سمت جنگی فراگیر پیش می‌روند.

سخنگوی برنامه مشترک F35 تاکید کرد که آنها انتظار داشتند این تاییدیه کمی دیرتر آماده شود؛ اما ظاهرا برنامه‌ها به‌دلایلی زودتر پیش رفته‌اند. مدل A جنگنده اف 35 تنها هواپیما نظامی نسل پنجم جهان است که می‌تواند از بمب هسته ای استفاده کند. از اوایل دهه ۱۹۹۰ به‌این سمت نیز هیچ جنگنده یا بمب‌افکنی برای چنین هدفی توسعه نیافته بود.

نقشه اتمی اروپا

نقشه میزبانان کنونی و پیشین بمب هسته ای b61 – کشورهای دارای زیرساخت‌های لازم به‌رنگ خاکستری هستند و کشورهای قرمز دارای بمب b-61 می‌باشند.

تاییدیه حمل سلاح هسته ای توسط F35 نتیجه تلاش‌های ده ساله تیمی متشکل از ۱۶ کشور مختلف است. مهم‌تر از همه اینکه F-35A برای حمل بمب اتمی نیازی به به‌روزرسانی Block 4 ندارد. اهمیت موضوع به‌این باز می‌گردد که شاهد تاخیرهای مکرر در به‌روزرسانی Block 4 بوده‌ایم و لاکهید مارتین به‌مشکلاتی در این‌زمینه برخورد کرده است.

نیروی هوایی آمریکا نیز اعلام کرد که می‌خواهد در آینده تمامی جنگنده های اف 35 خود را به‌توانایی حمل بمب هسته ای مجهز کند. البته قرار نیست تمامی خلبان‌های این جنگنده برای انجام چنین ماموریتی آموزش ببینند. در واقع اسکادران‌های مشخصی صلاحیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای انجام عملیات‌های اتمی را خواهند داشت و بمب‌ها نیز در اختیار همین یگان‌ها قرار می‌گیرند.

بی 2 اسپیریت

بمب هسته ای b61-12 در حال انتقال به بمب‌افکن B2A- Spirit

یکی از یگان‌های دارای دسترسی به بمب هسته ای، بال چهل‌و‌هشتم (هر بال شامل ۳ گردان هوایی) نیروی هوایی آمریکا خواهد بود. جنگنده های اف 35 این یگان در پایگاه Lakenheath انگلستان قرار دارند. آخرین بار در سال ۲۰۰۸ بود که آمریکا بمب های اتمی تاکتیکی خود را از انگلستان منتقل کرد. هرچند که ظاهرا تهدیدهای جدید سبب شده این کشور در استراتژی‌های نظامی خود تجدیدنظر کند.

متاسفانه به‌دلیل مسائل امنیتی جزئیات زیادی در رابطه با بمب‌های هیدروژنی B61-12 منتشر نشده است. در سال ۲۰۲۳ گزارشی توسط سازمان فدرال دانشمندان آمریکایی منتشر شد که عنوان می‌کرد حدود ۱۰۰ بمب اتمی نسبتا قدیمی B61-3 و B61-4 در اروپا وجود دارند. این بمب‌ها می‌توانند در اختیار نیروی هوایی آمریکا و سایر نیروهای ناتو قرار گیرند. هرچند که جزئیاتی در رابطه با تعداد بمب های هسته ای جدید جنگنده اف 35 منتشر نشده است.

اف 35 بمب هسته ای

به‌نظر می‌رسد که کشورهای هلند، بلژیک، آلمان و ایتالیا در آینده نزدیک نسخه‌های جدید اف 35 را دریافت خواهند کرد. حتی گفته می‌شود که مقامات آلمانی صرفا اف 35 را به‌خاطر توانایی حمل بمب هسته ای به‌عنوان جنگنده جدید خود انتخاب کرده‌اند. در پایان بد نیست به‌این موضوع اشاره کنیم که بمب b61-12 حدود ۸۲۵ پوند وزن دارد و از سیستم‌های هدایتی هوشمند بهره می‌برد. قدرت انفجار این بمب به ۵۰ کیلوتن می‌رسد که یعنی ۳.۳ برابر بمب استفاده‌شده در هیروشیما است.

بیشتر بخوانید:
نگاهی به انواع مدل های جنگنده اف 35 (F-35) سلطان بلامنازع آسمان مقایسه 2 جنگنده F22 رپتور و F35 لایتنینگ؛ سلاطین بلامنازع نبردهای هوایی مقایسه جنگنده نسل پنجم ترکیه و اف ۲۲ آمریکایی آیا پوتین می‌خواهد دکمه جنگ هسته ای را فشار دهد؟