سلاح لیزری جدید ناتو

تماشا کنید: عملکرد خیره کننده سلاح لیزری ناتو

انگلستان به‌عنوان یکی از اعضای ناتو از سلاح لیزری جدید خود پرده‌برداری کرده است که می‌تواند با دقتی بسیار بالا اهداف مختلف را نابود کند. این سلاح قادر است چشم‌انداز جنگ ها را در آینده تغییر دهد.

کاملا مشخص است که عصر جدیدی از سلاح های نظامی را پیش رو داریم. از طرفی شاهد استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌های مختلف از مسلسل گرفته تا پهپاد و جنگنده هستیم و از طرفی دیگر ربات‌ها در آینده وارد میدان جنگ خواهند شد. حالا نیز خبر رسیده است که انگلستان توانسته سلاح لیزری جدید خود را با موفقیت آزمایش کند. این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که روسیه نیز در حال تجهیز و به‌روزرسانی سلاح‌های هسته ای خود است.

دولت بریتانیا ویدیو جدیدی را از عملکرد یک سلاح لیزری منتشر کرده است. سلاح لیزری جدید نیروهای ناتو می‌تواند می‌تواند نیروهای متخاصم را با سرعت نور هدف قرار دهد. در ویدیو نیز اینگونه به‌نظر می‌رسد که یک هدفی هوایی توسط انرژی لیزر نصف می‌شود. بریتانیا سلاح جدید خود را که سال‌ها در دست توسعه بوده است، آتش اژدها می‌نامد.

سلاح لیزری جدید ناتو می‌تواند آینده میدان نبرد را تغییر دهد

سلاح لیزری جدید ناتو

یکی از اهداف اصلی توسعه سلاح‌ های لیزری به هزینه ساخت و استفاده از آنها مربوط می‌شود. در حال‌حاضر برخی کشورها موفق شده‌اند با ساخت پهپادهای ارزان‌قیمت هزینه سنگینی را به‌طرف مقابل تحمیل کنند. موشک‌های مورد استفاده در سامانه‌های دفاع هوایی میلیون‌ها دلار قیمت دارند؛ اما یک پهپاد ممکن است با تنها چندصد دلار ساخته شود.

روسیه نیز در طول سه‌سال جنگ با اوکراین به‌طور مرتب از پهپادهای شاهد استفاده کرده است. مقامات اوکراینی تایید کرده‌اند که روسیه می‌خواهد با استفاده از این پهپادها منابع محدود و گران‌قیمت موشک‌های دفاع هوایی این کشور را تمام کرده و سپس حمله‌ای گسترده را انجام دهد. اینجاست که سلاح لیزری ناتو می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کم پهپادها را سرنگون کند.

مقامات بریتانیا گفته‌اند که برای هر شلیک لیزر تنها ۱۰ پوند مورد نیاز است که فوق‌العاده به‌صرفه به‌حساب می‌آید. متاسفانه هنوز اخباری در رابطه با برد دقیق این سلاح منتشر نشده است؛ اما ظاهرا می‌تواند با هر هدف قابل مشاهده‌ای درگیر شود. وزارت دفاع بریتانیا برای به‌رخ کشیدن میزان دقت سلاح لیزری جدید ناتو نیز گفت که آتش اژدها می‌تواند یک سکه ۱ پوندی را از فاصله یک کیلومتری هدف قرار دهد.

ویدیو منتشر شده مربوط به آزمایش DragonFire در شمال غربی اسکاتلند است و توانسته توجه سایر نیروها را به‌خود جلب کند. چراکه ظاهرا نیروهای زمینی و دریایی بریتانیا در حال بررسی استفاده از این فناوری در سامانه‌های دفاع هوایی خود هستند. سلاح های لیزری نه‌تنها مي‌توانند وابستگی به‌موشک‌های گران‌قیمت را کاهش دهند، بلکه در رابطه با کاهش آسیب‌های جانبی نیز تاثیرگذار خواهند بود.

فقط تصور کنید که یک موشک پدافند هوایی پس از شلیک با مشکل مواجه شده و در منطقه‌ای مسکونی فرود آید. این اتفاق می‌تواند حتی جان فردی بی‌گناه را بگیرد. هرچند که سلاح لیزری جدید ناتو چنین مشکلی را ندارد. حتی در صورت عدم اصابت به‌هدف نیز آنقدر لیزر پیش می‌رود که در نهایت توسط اتمسفر جذب شود.

مقامات نظامی بریتانیا تاکید کردند که هربار شلیک ۱۰ ثانیه‌ای آتش اژدها تنها به‌اندازه یک ساعت فعالیت یک بخاری انرژی مصرف می‌کند. این میزان را با سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای مقایسه کنید که میلیون‌ها دلار هزینه دارند. البته این تنها انگلستان نیست که می‌خواهد به‌زودی از سلاح لیزری خود استفاده کند.

سلاح لیزری جدید ناتو

اسرائیل نیز چندی پیش اعلام کرد که در حال توسعه سلاح لیزری پرتو آهنین است. این سلاح به‌صورت اختصاصی برای برطرف‌کردن خطر پهپادها طراحی شده است و در آينده ارتباط تنگاتنگی با سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین این کشور خواهد داشت. پرتو آهنین نیز در مقایسه دیگر سامانه‌های دفاعی اسرائیل به‌‌صرفه‌تر است. ظاهرا پرتاب هر موشک دفاعی برای اسرائیل تا ۵۰ هزار دلار هزینه دارد؛ اما سامانه پرتو آهنین فقط به انرژی مورد نیاز یک لیزر ۱۰۰ کیلوواتی احتیاج دارد.

ارتش آمریکا نیز چندی پیش در بیانیه‌ای از سفارش ۴ سلاح لیزری ۵۰ کیلووات خبر داده بود. این سلاح‌ها قرار است روی نفربرهای زرهی استریکر نصب شده و در خاورمیانه مورد ارزیابی قرار گیرند. البته سلاح لیزری جدید آمریکا به‌عنوان یک عضو ناتو هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز نهایی نشده است. امیر آشتیانی، وزیر دفاع ایران نیز به توسعه سلاح های لیزری توسط کشورهای مختلف واکنش نشان داد. وی گفت که شاید ایران در این زمینه از بسیاری کشورها جلوتر باشد. اما هنوز زمان مناسب برای رونمایی از آنها نیست.

با وجود اینکه سلاح لیزری جدید ناتو هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد؛ اما مقامات اوکراینی درخواست استفاده از آن را کرده‌اند. اوکراینی‌ها فوق‌العاده نگران قطع‌شدن کمک‌های آمریکا هستند و از طرفی پهپادهای شاهد حسابی موشک‌های پدافند هوایی آنها را محدود کرده است. به‌همین‌خاطر از بریتانیا درخواست کرده‌اند که آزمایش‌های میدانی این سلاح را در خاک این کشور انجام دهد.

کشورهای مختلف امیدوارند که در آینده سلاح‌ های لیزری را به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای توسعه دهند. به‌صورتی که در نهایت حتی جنگنده‌ها، ناوهای جنگی و موشک‌های مافوق‌صوت نیز به اهداف عادی لیزر تبدیل شوند. البته کارشناسان مشکلاتی را نیز در زمینه توسعه این‌ نوع سلاح‌ها می‌بینند. به‌عنوان مثال لیزر باید برای کارایی مناسب چند ثانیه روی هدف متمرکز شود. چنین چیزی برای اهداف متحرک نسبتا سخت است. همچنین ثابت‌نگه‌داشتن لیزر روی یک سکوی متحرک همچون کشتی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:
نگاهی به موتور جت F-35؛ پیشرفته‌ترین جت جنگنده جهان پای یوفو به جنگ روسیه و اوکراین باز شد + ویدیو جنگنده‌ای که در پایگاه‌های اطراف ایران است، به بمب هسته‌ ای مجهز شد