پهپاد شاهد ارتش روسیه

آپدیت عجیب ارتش روسیه روی پهپاد شاهد، این پرنده را ترسناک‌تر کرده است

ارتش روسیه با آپدیت عجیب خود روی پهپاد ایرانی شاهد آن را به یکی از خطرناک‌ترین ابزارها تبدیل کرده است.

این می‌تواند موقعیت روسیه را عوض کند.پهپاد ایرانی شاهد 136 با حضور خود در روسیه توانسته کمک بسیاری به ارتش این کشور در جنگ با اوکراین داشته باشد. حالا ارتش روسیه هم با آپدیت های عجیب خود روی این پهپاد ایرانی و نصب تجهیزات پیشرفته آن را به یکی از ترسناک‌ترین پرنده های نظامی تبدیل کرده است. ارتش روسیه حالا می‌تواند با استفاده از این پهپاد بر مشکلات بوجود آمده غلبه کند. در این بخش از اخبار نظامی سایت گجت نیوز می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد آپدیت ارتش روسیه روی پهپاد شاهد 136 را بخوانید.

نسخه آپدیت شده پهپاد شاهد 136؛ دغدغه بزرگ ارتش اوکراینآپدیت ارتش روسیه روی پهپاد شاهد

طبق گزارشات منتشر شده جدیدترین پروژه توسعه محور روسیه در خصوص پهپاد های نظامی مربوط به نصب تجهیزات مختلف پیشرفته روی پهپاد شاهد 136 است. پهپاد شاهد 136 که یکی از جدیدترین پهپاد های نظامی ایران بوده، در جنگ روسیه با اوکراین توانست به ارتش روسیه کمک کند. همچنین ایران در حال توسعه نسخه شاهد 147 است که قطعا قابلیت‌های پیشرفته‌ای نسبت به نسخه 136 خواهد داشت.

در جدیدترین تصاویر منتشر شده، پهپاد شاهد 136 به دوربین‌های مختلفی مجهز شده که می‌تواند به ارتش روسیه در شناسایی استحکامات دفاعی دشمن و مناطق مهم اوکراین عملکرد مهمی داشته باشد. همچنین در تصاویر دیگری دیده می‌شود که ارتش روسیه، این پهپاد اصلاح شده را به شبکه‌های بی‌سیم اوکراینی مجهز کرده تا برای انتقال تصاویر و اطلاعات استفاده کند. این می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای ارتش روسیه باشد تا بتواند به مشکلات ارتباطی خود در این جنگ پایان بدهد. همچنین می‌تواند عواقب بسیار سنگینی برای ارتش اوکراین داشته باشد و حتی ممکن است حالا هم در این درگیری در حال استفاده شده باشد.

پهپاد شاهد مورد تحت کنترل ارتش روسیه زمانی بیشتر شناخته شد که ارتش از آن برای نابودی علیه شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی که از اکتبر 2022 ادامه دارد، استفاده کرد.

ناگفته نماند شبکه‌های ارتباطی اوکراینی نصب شده روی پهپاد شاهد 136 در واقع مودم‌های 4G و سیم‌کارت‌های شرکت مخابرات اوکراین است که این درز تجهیزات اوکراین به خارج از کشور، می‌تواند عواقب سنگینی را در پی داشته باشد. همچنین دارا شدن پهپاد شاهد 136 به انواع دوربین‌ها و تجهیزات مخابراتی می‌تواند آن را به یک ابزار بالقوه بصری برای شناسایی تبدیل کند. این مشخصات در کنار توانایی برد حرکتی بلند و نسبتا استقامتی، شاهد را به یک ابزار مفید در جنگ‌های واقعی تبدیل می‌کند.

نحوه کار نسخه آپدیت شده پهپاد شاهد 136 پهپاد شاهد ارتش روسیه

مناطق عملیاتی که شاهد 136 می‌تواند پرواز کند، مناطقی هستند که شبکه‌های ارتباطی اوکراین همچنان پابرجا هستند. چراکه این پهپاد برای ارسال اطلاعات خود نیاز به دکل‌های مخابراتی اوکراینی دارد. این برخلاف دیگر پهپادهای جاسوسی اوکراینی است چراکه برای ارسال اطلاعات تنها نیاز به دکل‌های ارتباطی روسیه ندارد و این کار را با شبکه‌های مخابراتی اوکراین هم می‌تواند انجام دهد.

البته لازم به ذکر است که افزودن چنین قابلیت‌هایی به پهپاد شاهد 136 با در نظر گرفتن این که چه‌قدر می‌تواند مفید باشد، از طرفی هم آسیب‌پذیری آن را بیشتر می‌کند. چراکه با این همه ارتباطات رادیویی، شناسایی آن توسط پدافندهای هوایی می‌تواند کل پروژه را با شکست مواجه کند. البته در طرح اولیه شاهد 136، پهپاد پس از پرتاب هیچ‌گونه امواج رادیویی را دریافت و یا ارسال نمی‌کند و برای رسیدن به مقصد، خلبان خودکار مسیر از پیش طرح‌ریزی شده را طی می‌کند. اما با این گونه تغییرات باعث می‌شود تا پیدا کردن شاهد 136 در رادارهای پدافندی آسان‌تر شود.

در واقع پدافندهای سایبری با جنگ الکترونیک، در کمین چنین پهپادهایی هستند تا با قطع ارتباط این پهپاد از مرکز کنترل آن، به ارتش دشمن آسیب برسانند. شاهد 136 نیز می‌تواند از چنین جنبه‌ای روسیه را در معرض خطر قرار دهد.

نسخه آزمایشی شاهد 136 در روسیهآپدیت ارتش روسیه روی پهپاد شاهد

روسیه ادوات مختلفی را که روی شاهد 136 نصب کرده در ساده‌ترین حالت قرار داده که این باعث شد تا روسیه مورد تمسخر بسیاری قرار بگیرد. اما از طرفی روسیه با این کار سرعت نصب و هزینه کلی آن را کاهش داده که می‌تواند یک تصمیم استراژیک باشد. البته نوع ارتباطی که در این پهپاد برای ارتباط با مرکز داده در نظر گرفته شده است، از نوع پوشش سلولی است که بهتر از ارتباطات ماهواره‌ای می‌تواند عمل کند.

البته نوع چیدمان و حتی ادوات نصب شده می‌تواند آزمایشی باشد و هدف از این تعداد محدود، بررسی عمکلرد و میزان ارتباط‌گیری دقیق پهپاد با مرکزهای مختلف مخابراتی باشد. بنابراین فهمیدن چگونگی کارکرد این پهپاد قبل از سرمایه‌گذاری کلان روی آن می‌تواند موثر باشد.

آینده شاهد های 136 در روسیهپهپاد شاهد ارتش روسیه

با موفق شدن پروژه توسعه پهپاد شاهد 136 احتمالا در آینده شاهد حضور انواع موشک‌های سبک روسیه روی این پهپاد نظامی خواهیم بود. این موشک‌ها می‌توانند در طول درگیری با ضربه به خطوط عقبی دشمن آن‌ها را غافل‌گیر کند. همچنین استقامت طولانی‌تر شاهد 136 به روسیه اجازه می‌دهد تا این پهپاد را به مناطق مختلف اوکراین فرستاده و اطلاعات جمع‌‌آوری کند. البته یکی دیگر از کارایی‌هایی که ارتش روسیه می‌تواند از شاهد 136 انجام دهد، در قربانی کردن آن در برابر موشک‌های کروز اوکراینی است. در واقع با رد شدن این موشک‌ها از سامانه‌های پدافندی روسیه، شاهد می‌تواند با موشک‌های دیگر و حتی قربانی کردن خود ضربه آن را دفع کرده تا صدمات بیشتری به ساختارهای روسیه وارد نشود.

احتمال دیگری که در مورد نسخه‌های جدید شاهد 136 در دست ارتش روسیه گفته می‌شود، مربوط به کلاهک انفجاری این پهپاد است. در واقع گفته می‌شود که احتمالا ارتش روسیه این کلاهک‌ها را به شاهد 136 باز خواهد گرداند تا با هزینه کمتر بتوان استحکامات و یا هر موقعیت نظامی دشمن را نابود کرد.

مشخصات کلی شاهد 136 در روسیهآپدیت ارتش روسیه روی پهپاد شاهد

نسخه پیشرفته و آپدیت شده پهپاد شاهد 136 در روسیه با نام Geran-2 (Geranium-2) شناخته می‌شود. نوآوری‌هایی که روسیه در این پهپاد به کار برده باعث شده تا این پهپاد به قابلیت‌های رادارگریز مجهز شده که می‌تواند از انواع پوشش‌های راداری بدون دیده شدن عبور کند. همچنین از دو نسخه با رنگ تیره و روشن استفاده می‌کند که باعث شده برای عملیات در روز یا شب بهینه شوند. روسیه در تلاش است تا یک سال آینده تمام قطعات ایرانی شاهد 136 را با قطعات بومی خودش جایگزین کند که باعث می‌شود تا ایران هیچ کنترلی روی پهپاد های صادراتی خود نداشته باشد.

همچنین احتمال می‌رود تا روسیه این پهپاد را به خودکنترلی‌های هوش مصنوعی نیز مجهز کند تا بتواند در شرایطی که کنترلی از سوی مرکز داده ندارد، بتواند حرکت خود در مسیر و دیگر جزئیات را مدیریت کند.

در این مطلب به بررسی آپدیت ارتش روسیه روی پهپاد شاهد 136 پرداختیم. اگر شما هم مواردی را می‌دانید که در این مقاله نوشته نشده، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در گجت نیوز بخوانید:
پهپاد شاهد ۲۳۸، سلاح جدید ایرانی قابلیت‌های خود را به رخ می‌کشد نخستین پهپاد شناسایی و نظارتی پاکستان معرفی شد این سلاح خطرناک با ظاهر جنگ ستارگان، هر پهپادی را نابود می‌کند سلاح لیزری جدید انگلیسی‌ها، کابوسی برای پهپادها است پهپاد مهاجر ۱۰ با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتر معرفی شد