درمان سرطان خارج از کره زمین

دانشمندان درمان سرطان را خارج از کره زمین پیدا کردند!

به اعتقاد دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، درمان سرطان در خارج از کره زمین است و به‌زودی با تکمیل تحقیقات به نتایج امیدوارکننده‌ای می‌رسیم.

درمان قطعی انواع سرطان، آرزوی دیرینه‌ای است که بشر برای محقق شدن آن تلاش زیادی کرده، اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است. هر ساله بیماران زیادی به‌علت سرطان جان خود را از دست می‌دهند و این توده خرچنگ‌وار آنها را به کام مرگ می‌کشاند. بارها در اخبار پزشکی و سلامت راجع به پیشرفت‌های دانشمندان در درمان سرطان صحبت کرده‌ایم و دستاوردهای محققان را به بحث گذاشته‌ایم.

درمان سرطان خارج از کره زمین است

صحبت از واکسن سرطان و گجت‌های مفیدی که برای کمک به بلع بیماران سرطانی ساخته شده، امیدواری نسبت به درمان این توده مرگبار را افزایش داده و موجی از خوش‌بینی پیرامون ریشه‌کنی آن به‌وجود آورده است. به‌تازگی گروهی از پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، سلول‌های سرطانی را به اعماق فضا فرستاده‌اند تا در خصوص جهش‌های آنها اطلاعات کاملی به‌دست آورند و آن‌طور که اعلام شده، نتایج حاصل از آن امیدوارکننده بوده است.

درمان سرطان خارج از کره زمین

در فضا گرانش زمین وجود ندارد و ذرات ریزگرانش باعث پیری زودرس سلول‌های انسان می‌شوند و به همین دلیل است که دانشمندان برای پیشرفت رشد این بیماری از روش‌های فرازمینی بهره می‌گیرند. سلول‌های سرطانی با پرواز فضایی آکسیوم 3 شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شدند تا گام مهمی در تکمیل اطلاعات محققان برداشته شود. حالا محققان معتقدند که راز درمان سرطان را در اعماق فضا پیدا کرده‌اند که دارویی آزمایشی به نام رابیکسینیب است.

درمانی جدید برای سرطان در فضا

اوایل سال 2024 میلادی بود که چهار فضانورد با مأموریت فضایی-تجاری آکسیوم 3 به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند تا آزمایش‌های علمی خود را تکمیل کنند. در یکی از این آزمایش‌ها گروهی از ارگانوئیدهای تومور مینیاتوری تولید شدند که از بیماران سرطانی گرفته شده بودند.

تیم دانشگاه کالیفرنیا پیش از این سلول‌ها را در محیط آزمایشگاه رشد داده بودند تا برای آزمایش‌های بعدی آماده شوند. هدف از این اقدامات، تست کردن دارویی بود که برای درمان بیماری تولید شده بود. البته سلول‌های سرطانی خیلی زودتر از محققان به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده بودند و محققان طی همین رفت و آمدها متوجه تغییراتی پیش از سرطان خون در سلول‌های بنیادی شدند که نمونه آن روی زمین دیده نشده بود.

درمان سرطان خارج از کره زمین

به‌عقیده دکتر کاتریونا جیمیسون، آزمایش سلول‌های بنیادی باعث شد تا تیم او به این فکر بیفتند که سلول‌های سرطانی چگونه در شرایط ریزگرانش رفتار می‌کنند. جیمیسون می‌گوید:

ما گفتیم صبر کن، اگر سرطان را به فضا بفرستیم چطور می‌شود؟ آیا سرطان بدتر می‌شود؟ پاسخ مثبت بود. در شرایط فشار ناشی از ریزگرانش این اتفاق افتاد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا می‌خواهند تا پایان سال جاری، سلسله آزمایش‌های بالینی خود را روی زمین تکمیل کنند. آنها در مأموریت‌های پیشین فضانوردان متوجه یک موضوع مهم شدند؛ یک ژن شبیه‌سازی شده به‌نام ADAR1 به سرعت در سلول‌های سرطانی در شرایط فضایی فعال می‌شود و تومورها را در عرض ده روز به سه برابر رشد می‌رساند.

درمان سرطان خارج از کره زمین

طی مأموریت‌های قبلی آکسیوم، گروه دکتر جیمیسون با ارسال تومورهای کوچک به فضا سعی می‌کردند دو داروی ضد سرطان که وظیفه مسدودسازی ژن ADAR1 را بر عهده داشتند، مورد آزمایش قرار دهند. در آخرین مأموریت آکسیوم موسوم به آکسیوم 3، دانشمندان داروی آزمایشی جدیدی را با نام رابیکسینیب به مدار ارسال کردند.

داروی فوق، جلوی تولید پروتئین‌های بدخیم را می‌گیرد و فعال‌سازی ژن ADAR1 را مسدود می‌کند. داروی جدید روی سلول‌های سرطان پستان با موفقیت آزمایش شدند. نتیجه‌ها بیانگر درمان سرطان بود و به‌گفته جیمیسون داروی جدید سلول‌های سرطانی را از شبیه‌سازی بازمی‌دارد و کلید کشنده درمان سرطان خواهد بود. دکتر کاتریونا جیمیسون می‌گوید:

ما سرعت خود را کاهش نمی‌دهیم. وقتی ما چنین داده‌هایی را می‌بینیم، فکر می‌کنیم این وظیفه ماست که آن را به مراکز درمانی برسانیم.

همچنین بخوانید:
بشر در یک قدمی رسیدن به واکسن سرطان محققان با یک روش خلاقانه موفق به نابودی ۹۹ درصد سلول های سرطانی شدند دانشمندان قاتل سلول های سرطانی را کشف کردند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*