قاتل سلول های سرطانی کشف شد

دانشمندان قاتل سلول های سرطانی را کشف کردند

دانشمندان با مهندسی گلبول‌های سفید خون، موفق شده‌اند از گیرنده مرگ Fas برای انفجار سلول های سرطانی استفاده کنند. آیا درمان قطعی انواع سرطان‌ها پیدا شد؟

محققان راهی را برای منفجر کردن درب منتهی به تومورهای سرطانی کشف کرده‌اند که دست آن‌ها را کاملا برای درمان‌های دارویی باز می‌گذارد. روشی که آن‌ها برای از بین بردن سلول های سرطانی کشف کرده‌اند، دقیقا مثل این میماند که روی سلول‌هایی که در خطوط رگ‌های خونی مرتبط با تومور قرار دارند، بمب ساعتی کار بگذارند.

قاتل سلول های سرطانی مثل یک بمب ساعتی کار می‌کند

این عروق دسترسی به بافت تومور را کنترل می‌کنند و تا زمانی که باز نشوند، سلول‌های ایمنی مهندسی‌شده نمی‌توانند به راحتی به سلول‌های سرطانی نفوذ کرده و با آن‌ها مبارزه کنند. بمب ساعتی این سلول‌ها در واقع یک گیرنده مرگ به‌نام Fas یا CD95 است. این گیرنده هنگام فعالسازی از طریق آنتی بادی‌های مناسب، باعث مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌های سرطانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بشر در یک قدمی رسیدن به واکسن سرطان

محققانی از دانشگاه کالیفنیا، دانشگاه دیویس و ایندیانا ادعا می‌کنند که تا با به امروز به گیرنده مرگ Fas در ایمونوتراپی سرطانی اهمیت داده نشده است. تا به امروز آنتی بادی Fas هیچگاه به آزمایش‌های بالینی راه پیدا نکرده است. اما محققان در آزمایش‌های جدید خود که در آن از موش‌ها و خطوط سلولی انسانی استفاده شده، آنتی بادی‌های خاصی را شناسایی کرده‌اند که وقتی به گیرنده‌های Fas متصل می‌شوند، بمب ساعتی سلول‌های آسیب دیده را فعال می‌کنند.

قاتل سلول های سرطانی کشف شد

قاتل سلول های سرطانی کشف شد

Jogender Tushir-Singh، ایمونولوژیست و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید که تلاش‌های پیشین برای هدف گرفتن این گیرنده ناموفق بوده است. اما حالا آن‌ها در آزمایش جدید خود اپی توپی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند با هدف قرار دادن Fas، روند درمانی تومورها را جلو ببرد. در واقع کلید انفجار در دست آنتی بادی است که به این اپی توپ (بخش خاصی از گیرنده مرگ) متصل می‌شود. وقتی این انفجار صورت بگیرد، از آنجا که اهداف معمولا در کنار همدیگر جمع می‌شوند و درون تومور پنهان می‌شوند، درب‌ها برای سایر روش‌های درمانی باز می‌شود و می‌تواند از روش‌هایی مثل روش درمانی CAR-T برای مقابله با آن‌ها استفاده کرد.

در روش درمانی CAR-T، از گلبول‌های سفید خون سفارشی‌شده فرد که «سلول‌های T» نام دارند، برای اتصال به انواع خاصی از سلول های سرطانی و حمله به آن‌ها استفاده شود. با این حال، این سلول‌های سفارشی‌شده نمی‌توانند به‌طور عادی از سلول‌های ناظری عبور کنند که فاقد آنتی‌ژن‌های قابل تشخیصی هستند که برای هدف قرار دادن سلول‌های تومور استفاده می‌شوند. در نتیجه روش درمانی CAR-T فقط برای درمان سرطان خون یا لوسمی تأیید شده است و در برابر تومورهای جامد موفق عمل نمی‌کند.

قاتل سلول های سرطانی کشف شد

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

این‌ها تومورهای سرد نامیده می‌شوند، زیرا سلول‌های ایمنی به‌سادگی نمی‌توانند به ریز محیط‌ها نفوذ کنند و اثر درمانی داشته باشند. اگر آن‌ها نتوانند به سلول‌های تومور نزدیک شوند، پس در نتیجه سفارشی کردن آنتی بادی‌های فعال‌کننده گیرنده ایمنی و سلول‌های T بی‌نتیجه خواهد بود. ما باید فضاهایی را ایجاد کنیم که سلول‌های T بتوانند نفوذ کنند.

محققان در آزمایش‌های اخیر خود دو آنتی بادی مهندسی شده را توسعه داده‌اند که به گفته آن‌ها در اتصال به گیرنده‌های Fas بسیار مؤثر بوده‌اند و باعث انفجار سلول های سرطانی اطراف خود شده‌اند. این موضوع در درمان مدل‌های سرطانی مربوط به تخمدان و بسیاری از دیگر رده‌های سلولی تومور که در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته هم صدق می‌کند.

پیوند Fas که توسط محققان توسعه پیدا کرده، توانسته دو بخش مهم گیرنده Fas را درگیر کند که باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند. این قطعات پتانسیلش را دارند که در آینده به‌عنوان اهداف دارویی مورد استفاده قرار بگیرند. اگر روزی بتوان سلول‌های CAR-T را به‌گونه‌ای مهندسی کرد که بخش‌های گیرنده سلول‌های اطراف را هم درگیر کند، درمان تومورها بسیار مؤثرتر هم خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*