درمان تومور مغزی

درمان تومور مغزی در تنها چند روز ممکن شد!

دانشمندان توانسته‌اند درمان بسیار امیدوار‌کننده‌ای برای تومور مغزی بیابند. با این درمان بیماران مبتلا به سرطان مغزی می‌توانند در تنها چند روز بهبود یابند.

گلیوبلاستوما نام یک تومور مغزی فوق‌العاده بدخیم است که می‌تواند اکثر افراد درگیر را از پا در آورد. یک پیرمرد ۷۲ ساله نیز درگیر این نوع سرطان شده بود؛ اما تصمیم گرفت یک درمان نوآورانه را امتحان کند. جالب اینجاست که نتایج اسکن مغز بیمار از کوچک‌شدن قابل‌توجه اندازه تومور تنها چند روز پس از دریافت درمان خبر می‌دهد.

لنفوست تی کلید درمان تومور مغزی خواهد بود

این نوع از سرطان از سلول‌های پشتیبان حاضر در سیستم عصبی مرکزی بدن ایجاد می‌شود و فورا می‌تواند خود را به توده‌ای بدخیم تبدیل کند. در واقع گلیوبلاستوما کشنده‌ترین نوع سرطان است و می‌تواند تا ۹۵ درصد بیماران خود را در ۵ سال اول ابتلا بکشد. البته دو بیمار دیگر نیز در آزمایش درمان جدید تومور مغزی شرکت داشتند، اما متاسفانه نتایج به‌دست آمده از آن دو نفر چندان مثبت نبود. هرچند نباید ناامید شد، چراکه می‌توان از نتایج مثبت بیمار ۷۲ ساله به درمان نهایی یک بیماری غیرقابل‌ درمان رسید.

درمان تومور مغزی

تاکنون پژوهشگران کشورهای مختلف روش‌های مختلفی را برای درمان سرطان امتحان کرده‌اند. اگرچه تاکنون هیچ درمانی برای تمامی انواع سرطان ارائه نشده است، اما برخی از درمان‌ها توانسته‌اند در درمان گونه‌های مختلفی از این بیماری کشنده موفق باشند. همین نیز سبب شد که پژوهشگران مرکز عمومی سرطان آمریکا به‌روشی مبتنی بر سیستم ایمنی بدن برای درمان تومور مغزی رو بیاورند.

این روش CAR T-cell نام دارد و پیشتر توانسته سرطان خون را درمان کند. دانشمندان امیدوار بودند که این روش در درمان تومور مغزی نیز کارایی داشته باشد. شیوه کار به‌این ترتیب است که دانشمندان لنفوسیت‌های تی (T-cell) بیمار را جمع‌آوری کرده و طوری تغییر می‌دهند که بتوانند سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند. آنها سپس لنفوسیت‌های تی را مجدد وارد بدن می‌کنند.

گویی که شما تصویر یک خلافکار را به یک کارآگاه شخصی داده‌اید و سپس از او خواسته‌اید از طریق مسیرهای مخفی به‌مجرم برسد. یکی از نشانه‌های سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوما سویه‌ای تغییر یافته از یک پروتئین به‌نام EGFR در لایه بیرونی آنها است. شناسایی این پروتئین به‌معنی شناسایی سلول سرطانی خواهد بود. متاسفانه مشکل اینجاست که سلول‌های این تومور مغزی از پوشش‌های مختلف برای پنهان‌کردن خود بهره می‌برند. به‌همین‌خاطر فرآیند شناساندن آنها به لنفوست‌های تی واقعا چالش‌برانگیز است.

درمان تومور مغزی

خوشبختانه پژوهشگران راهی برای برطرف‌کردن این چالش یافته‌اند. آنها لنفوست‌های تی را به تولید آنتی‌بادی‌هایی ترغیب می‌کنند که سویه‌های عادی EGFR را نیز هدف قرار می‌دهند. جالب اینجاست که سلول‌های مغز معمولا این پروتئین را تولید نمی‌کنند و EGFR بیشتر در سلول‌های سرطانی دیده می‌شود. همین می‌تواند یک نشانه دیگر برای پیدا کردن سلول‌های سرطانی باشد.

بررسی این روش در آزمایشگاه نشان داد که لنفوست‌های تی می‌توانند دقیقا با تومور مغزی درگیر شده و حتی دیگر لنفوست‌های تی را به‌مبارزه فرا بخوانند. همین باعث شد که فاز اول آزمایش‌های بالینی این روش درمان توموز مغزی آغاز شود. پژوهشگران می‌خواستند مطمئن شوند که این کار در درجه اول آسیبی به‌بیمار نمی‌زند و در درجه دوم توانایی کنترل سرطان را دارد.

به‌همین‌خاطر سه بیمار که به گلیوبلاستوما مبتدا بودند برای آزمایش روش جدید انتخاب شدند. اولین بیمار یک مرد ۷۴ ساله بود که پیشتر برای درمان تومور مغزی خود از داروهای رایج و پرتودرمانی استفاده کرده بود. هرچند که یکسال پس از درمان دوباره سرطان برگشته بود. دانشمندان یک روز پس از تزریق درمان جدید، مغز بیمار را اسکن کردند. خوشبختانه تغییر چشمگیری در اندازه تومور دیده می‌شود.

درمان تومور مغزی

هرچند چند ماه بعد بیمار مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که سرطان دوباره پیشرفت کرده است. این ماجرا برای یک زن ۵۷ ساله نیز پیش آمد. یک تومور بسیار بزرگ در نیم‌کره چپ مغز این بیمار وجود داشت. تنها پنج روز پس از امتحان کردن درمان جدید، تومور مغزی وی به‌شدت کاهش یافت. هرچند که متاسفانه پس از گذشت یک ماه، نشانه‌هایی از بازگشت سرطان دیده شد.

بهترین نتیجه در بیمار سوم به‌دست آمد. در این بیمار ۷۲ ساله هیچ نشانه‌ای از بازگشت سرطان دیده نشد و تنها عوارض درمان نیز به تب و غذه‌هایی کوچک و موقت در ریه محدود شدند. دانشمندان بسیار خوشبین هستند که با بررسی بیشتر این روش می‌توان در نهایت به درمان قطعی تومور مغزی رسید. هرچند این روش باید در ابتدا مراحل مختلف آزمایشی خود را طی کند و پس از آن می‌توان از امیدی تازه برای بیماران صحبت کرد.

مطالب مرتبط:
محققان با یک روش خلاقانه موفق به نابودی ۹۹ درصد سلول های سرطانی شدند بشر در مسیر نامیرا شدن؛ تنها ۷ سال با واکسن سرطان و بیماری‌های قلبی فاصله داریم سازمان غذا و دارو آمریکا، احتمال سرطان زا بودن شیرین کننده نوشابه های رژیمی را رد کرد