زیردریایی کلاس فاتح ایران

تصویر دیده نشده از زیردریایی مرموز ایران در نمایشگاه خارجی

ایران در نمایشگاه DIMDEX 2024 از مدل مقیاس زیردریایی کلاس فاتح رونمایی کرده است. در ادامه با این زیردریایی مرموز ایران بیشتر آشنا شوید.

وزارت دفاع ایران در نمایشگاه DIMDEX 2024 که از 4 تا 6 مارس 2024 در دوحه قطر برگزار شده بود، از ماکت زیردریایی کلاس فاتح که به سیستم‌های پیشرفته جدید مجهز شده، رونمایی کرده است. در ادامه این مطلب می‌توانید مشخصات این زیردریایی مرموز ایران را مطالعه کنید.

ماکت زیردریایی کلاس فاتح ایران در نمایشگاه قطر

نمایشگاه DIMDEX 2024 قطر با هدف نمایش قدرت‌ نظامی کشورهای مختلف برگزار شده بود و وزارت دفاع ایران نیز با انواع محصولات نظامی خود در آن حضور داشت. در بخشی از غرفه وزارت دفاع ایران، ماکتی از زیردریای کلاس فاتح به چشم می‌خورد که به فناوری‌های جدیدی از جمله سیستم AIP مجهز شده است. فناوری AIP یک پلاگین سیستم محرکه مستقل از هوا است که نیرویی دریایی ارتش قصد دارد تا باتری زیردریایی‌های کلاس فاتح را با این سیستم جدید جایگزین کند.

زیردریایی کلاس فاتح ایران

بنابه گزارشات منتشر شده، دانشگاه صنعتی مالک اشتر مدت‌هاست در تلاش است تا این سیستم پیشرفته جدید را در زیردریایی‌های کلاس فاتح ادغام کند. در این دانشگاه علاوه بر کار بر روی پروژه‌هایی دریایی مختلف، انواع سامانه‌های دریایی را نیز آزمایش می‌کنند.

طبق اعلام یک مقام رسمی، تا یک سال آینده نصب سیستم AIP بر روی اولین زیردریایی کلاس فاتح انجام خواهد شد. پس از ارزیابی نتایج اولیه این ادغام، در صورت موفق بودن پروژه، سیستم مذکور به دیگر قایق‌ها و شناورهایی نیرویی دریایی ارتش نیز اضافه خواهد شد. همچنین بنابه پیش‌ بینی‌های صورت گرفته، استفاده از سیستم AIP در شناورهای دریایی قابلیت و قدرت آن‌ها را بطور موثری افزایش می‌دهد. این سیستم می‌تواند با افزایش قابلیت استقامت در زیر آب را برای زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی که یک ویژگی کلیدی است را افزایش دهد.

ویژگی‌های دیگری از زیردریایی مرموز ایران

زیردریایی کلاس فاتح به‌عنوان یک پیشرفت قابل توجه در کشتی‌سازی ایران به‌شمار می‌رود که در مقایسه با نسل گذشته زیردریایی‌های ایرانی مثل کلاس غدیر، یک جهش کیفی را نشان می‌دهد. قدرت جابه‌جایی زیردریایی کلاس غدیر تنها در حدود 120 تن بوده در حالی که همین قدرت جابه‌جایی در کلاس فاتح به حدود 600 افزایش یافته است.

زیردریایی کلاس فاتح ایران

تسلیحات زیردریایی کلاس فاتح، در چهار لوله اژدر 533 میلی‌متری مستقر کرده که طبق اطلاعات اعلام شده این تسلیحات شامل مین، اژدر و موشک‌های ضد کشتی است. همچنین این زیردریایی قابلیت حرکت در عمق 200 متری آب را دارد که می‌تواند تا 5 هفته در زیر آب بماند و این بر ظرفیت عملیاتی پایدار آن تاکید دارد. به‌طور کلی زیردریایی کلاس فاتح نمونه‌ای توانایی‌های دریایی ایران شناخته می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
جایگاه قدرت نظامی ایران در سال ۲۰۲۴ از نگاه رسانه گلوبال فایرپاور نگاهی به بهترین موشک های کروز ساخت ایران رتبه بندی قدرتمندترین ارتش های جهان در پایان سال ۲۰۲۳؛ تغییر جایگاه اوکراین و ایران چند مکانی که احتمالا جنگ جهانی سوم در آنجا رخ خواهد داد؛ ایران هم در لیست است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*