خودروی عجیب روسی

این خودروی عجیب روسی به جای چرخ، پیچ‌های غول پیکر دارد

این خودروی عجیب روسی که ZIL 2906 نام دارد، روی دو پیچ غول‌پیکر حرکت می‌کرد و طوری طراحی شده بود که فضانوردان فرود آمده در مناطق دور افتاده را پیدا کند و به پایگاه برساند.

در دورانی که بلندپروازی فضایی اتحاد جماهیر شوروی به اوج خود رسیده بود، یک خودروی عجیب روسی به نام ZIL 2906 متولد شد. فضانوردان روس هنگام بازگشت به زمین، درون کپسول‌هایی بودند که معمولا در مناطق دورافتاده فرود می‌آمدند؛ جاهایی که برای خودروهای معمولی، قابل تردد نبود.

اما این غول بی‌شاخ و دم 1.7 تنی که 4 متر طول داشت، به‌جای چرخ روی دو پیچ غول‌پیکر حرکت می‌کرد و می‌توانست از هر پستی و بلندی عبور کند و خود را به فضانوردان برساند؛ زمین‌های پر از آب، گل‌آلود یا پوشیده از برف!

طراحی خاص زیل 2906، آن را قادر می‌ساخت در همه جهات حرکت کند، چرخش‌های سریع داشته باشد و اگر نیاز شد دریف هم بزند. وجود دو پیچ غول‌پیکر آلومینیمی، تضمین ‌کننده تداوم کارایی ماشین حتی در صورت آسیب دیدن یک قسمت بود. دو روتور با مخزن سوخت جداگانه هم داشت تا اگر موتور اصلی از کار افتاد، به‌عنوان جایگزین آن وارد عمل شوند.

با چنین ساز و برگی، این خودروی عجیب نقشی محوری در نجات فضانوردان سرگردان روسی ایفا کرد. معمولا آن را سوار بر کامیون Blue Bird به نزدیکی محل فرود کپسول می‌بردند تا عملیات جستجو را آغاز کند و با یافتن فضانوردان، پروسه انتقال ایمن آن‌ها به نزدیک‌ترین پایگاه انجام شود. با وجود مشکلات اولیه و مصرف سوخت بالا، ZIL-2906 واقعا هم خوب از پس این کار برآمد.

خودروی عجیب روسی

با فروپاشی شوروی، عمر این خودرو هم به سر رسید؛ ولی میراث آن را در نمونه‌های مشابه و جدیدتری مانند Madmaster، ساخت کمپانی استرالیایی Residue Solutions می‌توان دید. در یک کلام باید گفت که زیل 2906 گواهی بر توانایی و نبوغ انسان برای گذر از موانع سخت بود.

اما اگر فکر می‌کنید که این متفاوت‌ترین ماشین ساخته شده در دنیاست، آن را با عجیب‌ترین خودرو دست ساز جهان مقایسه کنید.