حالت کامپیوتر دسکتاپی اندروید ۱۵

گوگل با اندروید ۱۵ گوشی شما را به یک کامپیوتر همراه تبدیل می‌کند

گوگل ظاهراً می‌خواهد با اندروید ۱۵، حالت کامپیوتر دسکتاپی را به گوشی‌ها بیاورد. چیزی مثل قابلیت DeX که روی گوشی های سامسونگ ارائه می‌شوند.

بسیاری تصور می‌کنند که حالت دسکتاپ در اندروید تنها منحصر به پلتفرم‌هایی مانند سامسونگ DeX یا موتورولا Ready For است. این دو مورد، در واقع از پیشرفته‌ترین نمونه‌های شخصی‌سازی‌شده موجود هستند؛ اما نکته‌ای که کمتر کسی از آن مطلع است، وجود حالت دسکتاپ در AOSP گوگل است. این قابلیت برای اولین بار همراه با اندروید ۱۰ و با امکانات ابتدایی معرفی شد تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های خود را در حالت‌های چند نمایشگری آزمایش کنند.

حالت دسکتاپی DeX در گوشی‌های سامسونگ

حالت دسکتاپی DeX در گوشی‌های سامسونگ

با گذشت زمان حالت دسکتاپ به‌طور پیوسته، اگرچه به آرامی، در حال بهبود است و در حال حاضر به‌راحتی از حالت نمایش همزمان دو برنامه در کنار هم پشتیبانی می‌کند. باز کردن برنامه‌های بیشتر به‌صورت همزمان نیز از طریق تجربه چند پنجره‌ای شناور (freeform) امکان پذیر است، اما محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد.

به نظر می‌رسد گوگل در حال توسعه تجربه چند پنجره‌ای اندروید برای حالت دسکتاپ است و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه داشته است. وبسایت Android Authority با بررسی پرچم‌های توسعه‌دهنده در آخرین نسخه بتا Android 14 QPR3 2.1، به ویژگی‌های جالب توجهی دست یافته است.

عملکرد حالت کامپیوتر دسکتاپی اندروید ۱۵ را در ویدیوی زیر ببینید

در ویدیوی بالا می‌توانید حالت کامپیوتر دسکتاپ اندروید ۱۵ را مشاهده کنید. اما به‌طور خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهیم، اکنون یک نوار عنوان جدید با یک منوی کوچک وجود دارد که با ضربه زدن روی دستگیره کوچک بالای یک برنامه در حالت تمام صفحه ظاهر می‌شود. این منو شامل گزینه‌هایی برای حالت تمام صفحه، تقسیم صفحه یا شناور (freeform) است.

پس از ورود به حالت شناور می‌توان پنجره‌ها را به‌صورت آزادانه کشید و تغییر اندازه داد. ویژگی «چسبیدن به لبه» به شما امکان می‌دهد تا یک پنجره را به سمت چپ یا راست صفحه بچسبانید. حتی می‌توانید کل منو را نادیده بگیرید و مستقیماً از یک برنامه تمام صفحه، فقط با نگه داشتن و کشیدن دسته جدید روی یک برنامه تمام صفحه به یک پنجره شناور بروید. قابل ذکر است که هنوز هیچ قابلیت موقعیت‌یابی پنجره‌ای یا میانبرهای صفحه کلید برای پیست کردن وجود ندارد. همچنین یک لانچر دسکتاپ مناسب نیز دیده نمی‌شود. هرچند که ما به آینده امیدواریم.

این پیشرفت‌های اساسی در بهره‌وری به‌لطف حالت کامپیوتر دسکتاپی، به احتمال زیاد همزمان با اندروید ۱۵ عرضه خواهند شد. شاید گوگل حتی آنها را به‌عنوان بخشی از رابط کاربری گوشی پیکسل ۹ به بازار عرضه کند؛ زمانی که این گوشی‌های این خانواده در اواخر پاییز امسال عرضه شوند. از این گذشته، این غول فناوری اخیراً خروجی صفحه نمایش را در سری پیکسل ۸ فعال کرده است که به نظر می‌رسد نشان دهنده علاقه مجدد به این ویژگی است.