هیوندای ولستر

نگاهی به نقاط قوت و ضعف هیوندای ولستر

در این مطلب به بررسی کامل ویژگی‌های یکی از موفق‌ترین خودروهای اسپرت بازار ایران یعنی هیوندای ولستر و نقاط قوت و ضعف آن می‌پردازیم.

محصولات کره‌ای در بازار ایران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. نگاه ویژه‌ مردم به این محصولات پس از دوره ممنوعیت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کرد و شاهد بازار دست دوم پر رونق این محصولات خصوصا از برند هیوندای تا به امروز بوده‌ایم. در این میان خودروهای کوپه و اسپرت این برند با استقبال زیادی از سوی خریداران مواجه شد و یکی از این محصولات پرطرفدار را می‌توان هیوندای ولستر دانست. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی و بررسی مزایا و معایب این خودرو می‌پردازیم.

تاریخچه عرضه هیوندای ولستر به بازار

هیوندای ولستر

نیمه اول سال 2011 خودرو هیوندای ولستر با طراحی اسپرت، اقتصادی و امکانات مناسب به بازار جهانی عرضه شد. اما نکته جالب و هنجارشکن در طراحی این خودرو، درهای آن است. به‌طور معمول خودروهای عرضه شده به بازار دارای درهای متقارن در دو سمت خودرو هستند؛ به این معنی که ممکن است خودرو چهار در باشد یا در طراحی یک خودرو از دو درب در دو سمت خودرو استفاده شده باشد؛ اما خودرو هیوندای ولستر اولین خودرویی است که در سمت راست دو در و در سمت چپ خودرو نیز یک در دارد. همین نکته در طراحی خودرو باعث جلب توجه بسیاری از مشتریان، منتقدان و صاحب‌نظران طراحی خودرو شده‌ است. مدل 2013 این خودرو توسط شرکت آسان موتور برای اولین بار به کشور وارد شد و با ظاهر جدید و خاص خود مشتریان جوان‌پسند را به خود مجذوب کرد. در سال 95 شمسی واردات این خودرو به بازار داخلی محدود و پس از مدتی متوقف شد.

مزایای هیوندای ولستر

از مهم‌ترین مزایای این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استانداردهای ایمنی بالا

این اطلاعات از موسسه ایمنی آمریکا یعنی IIHC منتشر شده است. این موسسه مستقل بزرگ‌ترین موسسه ایمنی برای بزرگراه‌هاست که سطح کیفیت و ایمنی خودرو‌های جهان را ارزیابی می‌کند و در حال حاضر تبدیل به یک موسسه خیلی معتبر آموزشی و تحقیقاتی نیز شده‌ است. خوشبختانه هیوندای ولستر با عملکرد خود و آزمایش‌هایی که پس داده توانسته به درجه ایمنی بالا یا Top Safety Pick برسد که دست یافتن به آن دشوار است. البته سیستم روشنایی نه‌چندان مطلوب این خودرو هنوز از چالش‌های ولستر است و این موسسه هنوز هم روی سیستم روشنایی آن نقد دارد؛ زیرا بحث روشنایی نیز از اهمیت بالایی در امنیت یک خودرو برخوردار است. با وجود این موضوع، هیوندای ولستر با استانداردهای اروپایی نیز تاییدیه‌های بسیار عالی و بالای 4 ستاره دارد. IIHC به‌طور کلی 10 تست اصلی روی خودرو‌ها انجام می‌دهد و آنها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از:

آزمایش تصادف از جلو با سطح اصطکاک متوسط

در این تست که روی هیوندای ولستر انجام شده، این خودرو با سرعت 64.37 کیلومتر بر ساعت به یک مانع منعطف برخورد می‌کند. معمولا مانع ساخته شده از جنس آلومینیوم و با ارتفاع بیش از 2 فوت است.

آزمایش برخورد از جلو با اصطکاک کم

این موسسه از سال 2012 این آزمایش را روی خودروها انجام می‌دهد. هدف از این آزمایش نقد و بررسی طراحی و مهم‌تر از آن، عملکرد صحیح کمربند و کیسه‌های هوای هیوندای ولستر بوده است.

تست تصادف از کنار

همان‌طور که از نام این تست مشخص است، یک جسم متحرک با وزن بیش از 1496 کیلوگرم به سمت راننده خودرو برخورد می‌کند.

تست استحکام سقف

برای این تست از یک صفحه فلزی هوشمند استفاده شده است که به‌صورت مایل در یک طرف خودرو قرار می‌گیرد و این صفحه به‌آرامی به سمت پایین حرکت می‌کند. چیزی که در این آزمایش با این صفحه فلزی روی هیوندای انجام می‌شود میزان تغییر شکل سقف و نسبت نیروی وارد شده توسط صفحه به وزن خودرو است که تمام این موارد با کامپیوتر محاسبه می‌شود.

تقویم و بررسی پیوستگی صندلی کودک به خودرو

بررسی وضعیت صندلی کودک

آزمایش تصادف از جلو از سمت راست با اصطکاک کم

تست سیستم‌های ایمنی فعال پیشگیری تصادف از جلو

ارزیابی عملکرد چراغ‌های جلو

تست صندلی و پشت‌سری

2. وضعیت فنی مناسب

هیوندای ولستر دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی با 16 سوپاپ و با حجم 1591 سی‌سی است که توان تولید قدرت 138 اسب بخار را در 6300 دور در دقیقه دارد.‌ در این خودرو شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ثانیه را تجربه خواهید کرد.

همچنین هیوندای ولستر دارای جعبه دنده بسیار مطلوب 6 دنده به‌صورت دستی و اتوماتیک است. یکی از مزایای رقابتی ولستر که به آن پرداخته نشده، کیفیت تعویض دنده در این خودرو کوپه است که توانسته در حد خودروهای گران‌قیمتی مانند آئودی و فولکس واگن عمل کند.

در ادامه جدول مشخصات فنی این خودرو را مشاهده نمایید:

اطلاعات فنی مشخصات
پیشرانه4 سیلندر بنزینی 16 سوپاپه
حجم پیشرانه1591 سی سی تنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت138 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور167 نیوتن‌متر در 4850 دور در دقیقه
وزن (کیلوگرم)1210
طول (میلی‌متر)4219
فاصله بین محورها (میلی‌متر)2649

3. امکانات رفاهی معقول ولستر 

نمای داخل هیوندای ولستر

یکی از دلایلی که مشتری را برای خرید هیوندای ولستر ترغیب می‌کند، امکانات رفاهی است که در این خودرو جوان‌پسند تعبیه شده است. از امکانات رفاهی داخلی آن می‌توان به صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم صوتی پیشرفته به‌همراه ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر با قابلیت پشتیبانی از خروجی‌های متداول و قابلیت نویگیشن اشاره کرد. هیوندای ولستر دارای کروز کنترل، آینه‌های تاشو برقی به‌همراه گرم‌کن‌، سقف پانورما، تریم صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم پیشرفته Smart Key، کلاستر سوپر ویژن و دوربین دنده عقب است. در این خودرو علاوه ترمز ABS از ترمز EBD نیز استفاده شده است که به نسبت سال ساخت، ویژگی مهمی محسوب می‌شود. این استاندارد ترمز، امروزه در اکثر خودروها وجود دارد.

معایب هیوندای ولستر

از مهم‌ترین معایب این خودرو نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ناسازگاری طراحی با مشخصات فنی

در نگاه اول هیوندای ولستر یک خودرو اسپرت با شتاب بالا و بسیار جذاب به‌خصوص برای نسل جوان و خانم‌ها محسوب می‌شود. طراحی قدرتمند و جذاب جلوپنجره‌ها و چراغ‌های جلو، باعث جذابیت و فروش بسیار بالا این خودرو در کشور شده‌ است. قلب تپنده این هاچ‌بک کوچک یک موتور 4 سیلندر MPI با حجم 1.6 لیتر است.

همه‌چیز تا پیش از استارت زدن و شروع حرکت با خودرو بسیار پرهیجان خواهد بود؛ ولی کافی است خودرو را روشن کرده و شروع به حرکت در جاده‌ها کنید؛ آن‌وقت متوجه خواهید شد که پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو در بهترین حالت می‌تواند در مدت زمان 11.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای یک خودرو اسپرت مناسب به‌نظر نمی‌رسد. اگرچه تغییرات در مدل 2016 این خودرو در موتور و جعبه دنده دو کلاچه این خودرو توانسته است کارکرد بهتری را برای خودرو رقم بزند؛ اما همچنان با شرایط مطلوبی در شتاب‌گیری خودرو روبه‌رو نخواهید بود.

اگر با حجم موتور پایین به مصرف سوخت پایین نیز دل‌خوش کرده باشید متوجه خواهید شد که این پارامتر نیز نمی‌تواند شما را راضی نگه دارد؛ چرا که هیوندای ولستر با مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر چندان هم کم‌مصرف نیست. ظرفیت باک سوخت این خودرو 50 لیتر است.

یکی دیگر از معایبی که برای هیوندای ولستر می‌تواند محدود کننده باشد، حداکثر سرعت این خودرو است. در نگاه اول طراحی اسپرت و همچنین طراحی آیرودینامیک هیوندای ولستر این حس را به شما القا خواهد کرد که با خودرویی پرسرعت و با شتاب مناسب روبه‌رو هستید؛ اما در رانندگی با این خودرو متوجه خواهید شد که تا حدودی اشتباه فکر می‌کنید. این مسئله در حداکثر سرعت نیز به‌خوبی به‌چشم می‌خورد و با ورود به جاده‌های برون‌شهری متوجه خواهید شد که نهایت سرعتی که می‌توانید با هیوندای ولستر طی کنید، 190 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

البته شاید بتوان گفت که این سرعت در جاده‌های ایران با استانداردهای جاده‌سازی و همچنین قوانین پلیس راهنمایی رانندگی سرعت بالایی به‌نظر می‌رسد؛ ولی جدا از بحث قوانین و استانداردها، انتظارات ما از یک خودروی اسپرت با ظاهری کاملا آیرودینامیک چیزی بیشتر از این است. در کل می‌توان گفت خودروی ولستر با بهره‌گیری از جعبه‌دنده دو کلاچه مناسب، شرایط فنی چندان دل‌چسبی در مقایسه با ظاهر و طراحی زیبایش ندارد.

2. طراحی خارجی غیر خلاقانه

در بخش طراحی خارجی خودرو هیوندای ولستر، جزئیات قابل توجه و زیبایی نظیر خروجی اگزوز در وسط سپر و خطوط منحنی روی درهای کناری می‌تواند برای قشر جوان جذاب و هیجان‌انگیز به‌نظر برسد؛ اما به این نکته نیز باید اشاره کرد که طراحی زیبا و به‌روز این خودرو تنها در بدنه و طراحی بیرونی آن خلاصه می‌شود و فضای کابین این خودرو برای یک هاچ‌بک اسپرت و جوان‌پسند چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد.

کمپانی هیوندای سعی داشته‌ تا در طراحی درون کابین ولستر از المان‌های جذاب و جدید بهره ببرد؛ اما حس تکراری بودن و قدیمی بودن اجزای تشکیل‌دهنده کابین می‌تواند تا حدودی آزاردهنده باشد. در یک حرکت جالب هیوندای دکمه استارت خودروی هیوندای ولستر را در قسمت میانی داشبورد تعبیه کرده است که بسیار زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد.

3. فضای داخلی و صندوق کم‌جا

نمای صندوق هیوندای ولستر

از دیگر معایب هیوندای ولستر می‌توان به طراحی فضای داخلی اشاره کرد. باز هم اینجا طراحی بیرونی خودرو کار دست هیوندای داده است و شما با دیدن ظاهر بزرگ خودرو انتظار هاچ بکی جادار با فضای مناسب را خواهید داشت؛ ولی به‌محض نشستن در هیوندای ولستر متوجه می‌شوید که فضای داخلی خودرو نسبت به جثه بیرونی آن بسیار کوچک‌تر است. این موضوع در فضای پا و سر سرنشینان عقب هیوندای ولستر بسیار مشهود است و در مسیرهای طولانی برای سرنشینان مشکل ایجاد خواهد کرد.

اگرچه هیوندای ولستر از سوی شرکت خودروسازی هیوندای به‌عنوان یک خودروی ۴ نفر معرفی شده است؛ ولی باید بدانید که به‌علت سقف خمیده آن و طراحی اسپرت در قسمت عقب خودرو، تنها افرادی با قد کوتاه یا کودکان فضای مناسبی خواهند داشت. در یک کلام می‌توان گفت روی صندلی‌های عقب این خودرو خیلی حساب باز نکنید.

صندوق عقب با فضایی معادل 320 لیتر مناسب به‌حساب می‌آید که با جمع‌کردن صندلی‌های خودرو به 435 لیتر نیز افزایش خواهد یافت. نکته قابل توجه در قسمت صندوق عقب این است که اگرچه شما فضایی 320 لیتری خواهید داشت، اما به‌دلیل ارتفاع کوتاه سقف، عملا در جای دادن وسایل و چمدان‌ها فضای بدون استفاده بسیاری خواهید داشت.

سخن پایانی

نمای عقب هیوندای ولستر

در این مطلب سعی کردیم تا یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت هیوندای که همچنان پس از گذشت سال‌ها از واردات آن در بازار ایران از محبوبیت خوبی برخوردار است را مورد بررسی قرار دهیم. شاید با آغاز مجدد واردات خودرو به ایران، نام هیوندای ولستر آن‌چنان که باید مطرح نیست؛ اما هنوز هم به‌عنوان یکی از کم‌خرج‌ترین خودروهای اسپرت بازار ایران شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید:
هیوندای i30 فیس لیفت معرفی شد؛ خواستنی‌تر از قبل با طراحی و امکانات جدید هیوندای کونا ۲۰۲۴ توسط کرمان خودرو به کشور وارد شد + مشخصات فنی و تصاویر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*