متقاضیان پژو پارس

متقاضیان پژو پارس بخوانند

در وضعیت بلاتکلیف متقاضیان پژو پارس که حدود یک سال است در منگنه ایران خودرو و سازمان استاندارد قرار گرفته‌اند، خبر خوبی از سوی سخنگوی سازمان تعزیرات برای این افراد اعلام شده است.

در جدیدترین اخبار خودرو، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، با اعلام تولید مجدد خودرو پژو پارس با دستور رئیس جمهور، به بلاتکلیفی خریداران این خودرو که حالا به یک سال رسیده است پایان داد.

به‌گفته آقای اسفنانی، توقف تولید این خودرو به‌دلیل عدم رعایت استانداردها بوده، اما قرار است با رفع این مشکلات و با دستور شخص رئیس جمهور، تولید پژو پارس مجددا آغاز شود.

خبر خوش سازمان تعزیرات برای متقاضیان پژو پارس

پژو پارس که همیشه از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بود، در سال گذشته و همزمان با ثبت نام متقاضیان سامانه یکپارچه نیز طرفداران زیادی داشت. با توجه به اختلاف قیمت شدید کارخانه و بازار آزاد پارس، افراد زیادی، در حدود 100 هزار نفر برای دریافت این خودرو ثبت‌نام کردند.

ماجرای پژو پارس‌های سامانه یکپارچه اما از زمستان 1402 که به‌عنوان موعد تحویل پژو پارس اعلام شده بود پیچیده شد. به‌نحوی‌که با عدم ارسال پیامک یا انتشار فراخوان زمان تحویل، به‌تدریج موجبات نگرانی خریداران پژو پارس فراهم شد.

این مسئله از آن زمان تا امروز ادامه داشته و در نتیجه، متقاضیان پژو پارس نیز کوشیده‌اند تا به طرق گوناگون، از جمله برگزاری تجمعات اعتراضی در برابر ساختمان نهادهای مسئول از جمله وزارت صمت، صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین امر برسانند.

تولید پژو پارس

در همان دورانی که خبری از فراخوان زمان تحویل پارس نبود، این نکته نیز مشخص شد که دلیل این موضوع، احتمالا می‌تواند مربوط به عدم تطابق پژو پارس با استانداردهای 85 گانه باشد. در همین خصوص، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگویی با اشاره به هشدارهای مکرر به ایران خودرو درباره عدم تطابق پژو پارس با استانداردهای 85گانه، گفت متاسفانه ایران خودرو و وزارت صمت به‌جای بررسی و رفع مشکل، خودرویی که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را در سامانه یکپارچه برای فروش عرضه کردند.

با توجه به این مهم، یعنی عدم تطابق پژو پارس با استانداردهای 85گانه، ابتدا قرار شد که تولید آن تا نیمه اسفند 1402 انجام شود، اما بعد از آن و در نتیجه اعتراضات خریداران این خودرو و درخواست‌های متعدد، سازمان ملی استاندارد با تولید پارس تا پایان سال 1402 موافقت کرد. در ادامه این روند، مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که تولید این خودرو قرار است به‌طور مشروط در فروردین 1403 نیز ادامه پیدا کند. در واقع آقای اسلام‌پناه گفته بود که تولید پارس تا زمان مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، یعنی زمانی در فروردین 1403 ادامه پیدا خواهد کرد.

همزمان با این موضوع، ایران خودرو در تاریخ 12 اسفند 1402، با ارسال نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برای تداوم تولید پارس، این نهاد باید مشخصا مجوزی برای تولید این خودرو با استانداردهای پیشین صادر کند؛ چرا که پارس امکان دریافت استانداردهای 85 گانه را ندارد.

ایران خودرو در موازات این درخواست خود از سازمان استاندارد، فراخوانی را هم برای متقاضیان پژو پارس صادر کرد که بر اساس آن، این افراد می‌توانستند نسبت به تبدیل خودرو مد نظر خود به یکی از خودروهای سورن XU7P، پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای یا تارا دستی V1 اقدام کنند.

تولید پژو پارس

سازمان استاندارد اما در واکنش به درخواست ایران خودرو به این شرکت هشدار داد اگر به هر دلیلی که امکان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به متقاضیان ممکن نشود، مسئولیت‌ها به‌طور کامل با ایران خودرو خواهد بود. به‌تدریج، پای وزیر صمت نیز به ماجرا باز شد و عباس علی‌آبادی درباره تحویل پژو پارس‌های پیش‌فروش شده گفت اگرچه برخی از خودروها نمره قبولی را در آزمون‌های استاندارد دریافت نکرده‌اند، اما این نهاد خود را جهت تحویل خودرو افراد ثبت‌نام کرده مسئول می‌داند.

در نهایت نیز با اظهارنظر اخیر سخنگوی سازمان تعزیرات، مشخص شده که تولید پژو پارس با رفع مشکلات مد نظر استاندارد می‌تواند ادامه داشته باشد و در نتیجه، جای نگرانی برای متقاضیان این خودرو وجود ندارد.

در گجت نیوز بخوانید:
قیمت هوندا وزل برای عرضه در بازار ایران مشخص شد دعوتنامه تکمیل وجه برای متقاضیان اطلس G صادر شد شرایط فروش نیسان ترا برای اولین بار در ایران قانون جدید گواهینامه رانندگی؛ از حذف کارت پایان خدمت تا تغییر سن دریافت گواهینامه