قابلیت اندروید 15

این سه قابلیت اندروید 15 در امور روزمره کمک بزرگی به شما خواهند کرد

اندروید 15 – Android 15 قرار نیست قابلیت های چندان زیادی به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند. با این حال برخی کاربری‌های جدید آن قطعا ارزش امتحان کردن خواهند داشت! در ادامه با سه مورد از این ویژگی‌های کاربردی آشنا خواهیم شد.

اندروید 15 قرار است قابلیت های جدیدی را در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار داده و انجام برخی امور را برایشان ساده‌تر کند. از جمله این قابلیت‌های جدید و کاربردی می‌توان به صفحه محافظ جدید برای کنترل دستگاه‌های متصل به اکوسیستم گوگل، بازگشت ابزارک‌های لاک اسکرین برای تبلت‌ها و امکان تغییر کیف پول پیش‌فرض به جای Google Wallet اشاره کرد.

هر سه قابلیت مورد بحث در نسخه بتا این سیستم عامل که روز 11 آوریل منتشر شده و هم‌اکنون برای دستگاه‌های پیکسل گوگل قابل دریافت است تعبیه شده‌اند. تمامی این قابلیت‌های عملکردی بسیار مفید داشته و می‌توانند با استقبال گسترده مخاطبان همراه شوند. با این وجود احتمالا بهتر باشد تا معرفی نسخه نهایی Android 15 و تست کردن نهایی توانمندی‌های این سیستم عامل منتظر بمانیم. انتظار می‌رود نسخه کامل اندروید 15 پاییز سال جاری منتشر شود. با این وجود، جزئیات بیشتر در خصوص این سیستم عامل در رویداد Google I/O 2024 که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود منتشر خواهند شد.

در ادامه سعی داریم با این سه قابلیت جدید و بسیار کاربری اندروید 15 بیشتر آشنا شویم و جزئیات بیشتر هریک را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

بازگشت ابزارک (ویجت)ها

بر اساس آنچه در نسخه بتا اندروید 15 دیدیم احتمالا در این سیستم عامل شاهد بازگشت ابزارک‌های لاک اسکرین به رابط کاربری خواهیم بود. ویجت‌ها امکان دسترسی سریع به اطلاعات کلیدی اپلیکیشن‌های مختلف را بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن مربوطه فراهم می‌کنند. به این ترتیب می‌توان از طریق آن‌ها کارهایی نظیر چک کردن ایمیل‌ها، مشاهده یادداشت‌ها یا تنظیم برنامه روزانه تقویم را بسیار سریع‌تر به انجام رساند. این ابزارها البته در حال حاضر تنها در صفحه اصلی سیستم عامل اندروید قابل دسترسی هستند.

ابزارک‌های لاک اسکرین تا سال 2012 و اندروید 4.2 آبنبات ژله‌ای در این سیستم عامل قابل استفاده بودند. با این وجود از اندروید 5.0 به بعد استفاده از آن‌ها غیرممکن شد.‌

ویجت Android 15

در حال حاضر در صورتی که دستگاه اندرویدی شما در حالت قفل قرار داشته باشد، امکان دسترسی به سه اپلیکیشن را خواهید داشت: تقویم گوگل، ساعت گوگل و اپلیکیشن گوگل. با این وجود از اندروید 15 به بعد برای استفاده از ابزارک اپلیکیشن‌هایی مثل YouTube Music یا تصاویر، مخاطبین و سایر موارد نیازی به آنلاک کردن گوشی خود نخواهید داشت و می‌توانید به سرعت به محتوای این اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید.

طبق گزارشات قبلی، ابزارک‌ها در ابتدا قرار بوده به‌طور انحصاری در اختیار تبلت‌های پیکسل گوگل قرار داشته باشد. با این وجود تمامی تبلت‌های اندرویدی مجهز به Android 15 به بعد قادر به دسترسی به ابزارک‌ها خواهند بود.‌ نخستین اخبار در خصوص افزوده شدن قابلیت اضافه کردن ویجت ها به اندروید 15 توسط Android Authority و با بررسی کدهای نسخه بتای این سیستم عامل منتشر شد. این وبسایت در گزارش خود از وجود صفحه‌ای جدید در لاک اسکرین اندروید خبر داده بود که با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به داخل قابل دسترسی بوده و امکان افزودن ویجت اپلیکیشن‌های مختلف را به کاربران می‌داد. این ناحیه اگرچه دقیقا روی لاک اسکرین واقع نشده؛ اما همچنان به‌سادگی در دسترسی بوده و بسیار سریع‌تر از باز کردن اپلیکیشن‌ها عمل خواهد کرد.

کنترل خانه هوشمند از طریق بخش جدید «محافظ صفحه نمایش»

آپدیت اندروید 15 احتمالا بخش محافظ صفحه نمایش جدیدی تحت نام Home Controls را به این سیستم عامل اضافه خواهد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد خیلی سریع بتوانند کنترل ابزارهای متصل به هاب گوگل (Smart Home) را بر عهده بگیرند. به این ترتیب می‌توان بدون مراجعه به هیچ صفحه جدید و تنها از طریق صفحه نمایش دستگاه در حین شارژ برخی وسایل متصل به اکوسیستم نرم افزاری گوگل را کنترل کرد.

از جمله دستگاه‌هایی که از این طریق قابل کنترل هستند می‌توان به دستگاه‌های Google Nest مثل دوربین، دماسنج و زنگ هوشمند اشاره کرد. به این ترتیب از این به بعد در صورت فعال بودن محافظ صفحه نمایش (Screen Saver) می‌توانید آیتم‌های کنترل دستگاه‌های جدید را فعال کرده و کنترل آن‌ها را در دست بگیرید. البته ظاهرا این صفحه جدید کنترل در دستگاه‌های اندرویدی صرفا قادر به پشتیبانی از ابزارهای خانه هوشمند گوگل است. بنابراین توسعه‌دهندگان سایر اپلیکیشن‌های منزل هوشمند در اندروید برای بهره بردن از قابلیت کنترل هوشمند باید صفحه Home Controls اختصاصی خود را طراحی کنند.

قابلیت اندروید 15

صفحه محافظ (Screen Saver) از اندروید 9 تا کنون پای ثابت این سیستم عامل بوده و قابلیت مشاهده تصاویر گالری یا ساعت را در حین شارژ دستگاه به کاربران می‌دادند. با این وجود افزوده شدن قابلیت کنترل اجزای منزل هوشمند بدون شک به کاربری این صفحه خواهد افزود. اندروید 15 همچنین این قابلیت را هم روی گوشی‌ها و هم تبلت‌های اندرویدی قابل دسترسی می‌سازد. با این وجود قطعا تبلت‌ها قادر به استفاده کامل‌تری از آن خواهند بود.

در حال حاضر برای دسترسی به تنظیمات خانه هوشمند گوگل باید اپلیکیشن اختصاصی Google Home را باز کنید. این کار از طریق انتخاب اپلیکیشن از قفسه اپ‌ها، از طریق دستیار هوشمند گوگل، استفاده از میانبر لاک اسکرین یا میانبر آن در بخش تنظیمات سریع (Quick Settings) اندروید قابل دسترسی است. علیرغم این که هیچ‌یک از این روش‌ها چندان سخت نیست؛ اما افزوده شدن صفحه اختصاصی کنترل خانه هوشمند می‌تواند باعث صرفه‌جویی فراوان در وقت کاربران شود.

انتخاب سایر والت‌ها به‌عنوان کیف پول پیش‌فرض کاربر

در کنار قابلیت های بالا، اندروید 15 همچنین به کاربران اجازه تعیین اپلیکیشن کیف پول پیش‌فرض برای انجام پرداخت‌های اینترنتی و دخیره داده‌های پرداخت دیجیتال را نیز خواهد داد.

کیف پول دیجیتال علیرغم این که در کشور ما پدیده نسبتا نوپایی به شمار رفته و استفاده از آن چندان گسترده و محبوب نیست، اما در بسیاری نقاط دنیا مکانی امن برای نگهداری کارت‌های اعتباری، انجام خریدها، برخورداری از تخفیف‌های مختلف یا رزرو بلیط هواپیما و قطار است.

سیستم عامل اندروید از مدت‌ها پیش تا به امروز اجازه تعیین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض برای کاربری‌های مختلف از جمله گشت و گذار در اینترنت، مدیریت فایل‌ها، پخش محتوای صوتی تصویری یا تقویم‌ها را به کاربران می‌داده. با این وجود پرداخت از طریق NFC تا به امروز تنها از طریق اپلیکیشن گوگل والت امکان‌پذیر بوده است!

اندروید 15 قرار است این ویژگی را تغییر داده و امکان انتخاب کیف پول‌های دیجیتالی مختلف برای انجام پرداخت‌های دیجیتالی و ذخیره اطلاعات مربوط به پرداخت را در اختیار کاربران قرار دهد. این مساله کاملا در تضاد با رویکرد اپل در خصوص مجبور کردن کاربران به انتخاب تنها یک اپلیکیشن (Apple Wallet) قرار داده و مثل همیشه آزادی عمل بیشتری به کاربران اندروید می‌دهد.

در این زمینه 9to5Google گزارش می‌دهد که به جز کیف پول گوگل، امکان انتخاب یک کیف پول دیگر (اپلیکیشن Amex) برای کاربران اندروید فراهم است؛ هرچند که این اپلیکیشن در حال حاضر هنوز به‌عنوان کیف پول دیجیتال قابل استفاده نبوده و نیاز به توسعه بیشتر دارد. با این وجود افزوده شدن قابلیت انتخاب کیف پول‌های ثانویه به اندروید 15 این فرصت را به بانک‌ها و سرویس‌های اعتباری دیجیتالی می‌دهد که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اختصاصی خود را توسعه داده و مدیریت پرداخت‌های دیجیتالی کاربران را بر عهده بگیرند.

جمع‌بندی: آیا قابلیت های جدید اندروید 15 ارزش یک سال صبر کردن دارند یا خیر؟

در پایان بار دیگر به این نکته اشاره می‌کنیم که تمامی اطلاعات ارائه شده در این متن بر اساس اخبار موجود در خصوص اندروید 15 و با بررسی نسخه بتای این سیستم عامل گردآوری شده‌اند. به این ترتیب حضور هیچ‌یک از آن‌ها در نسخه نهایی اندروید 15 تضمین‌شده نیست و ممکن است در نسخه‌های بعدی اندروید شاهد حضورشان باشیم! حتی این امکان نیز وجود دارد که این قابلیت‌ها یا سایر ویژگی‌های آزمایشی نسخه‌های بتا به‌طور کلی از سیستم عامل اندروید حذف شوند.

گوشی پیکسل

در عین حال، چه قابلیت‌های جدید اندروید 15 برایتان جذاب باشند و چه نباشند، توصیه اکید ما نصب این سیستم عامل است! دقت کنید که قابلیت‌های جدید این سیستم عامل تنها یک بخش از مزیت‌های آن است و بخش دیگر به پیشرفت‌های زیربنایی حاصل شده در آن است که سرعت، پایداری و امنیت دستگاه‌های اندرویدی را افزایش خواهد داد. البته اگر در کار با گوشی‌های اندرویدی خبره نیستید، نصب نسخه‌های بتای اندروید را توصیه نمی‌کنیم! با این وجود اگر به آگاهی زودهنگام از قابلیت‌های Android علاقمندید، می‌توانید منتظر ارائه نسخه بتای این سیستم عامل برای گوشی‌تان بمانید.

در گجت نیوز بخوانید:
ویژگی حیرت انگیز اندروید ۱۵ گوشی‌ها را به شارژ بی سیم مجهز می‌کند اندروید ۱۵ این ۹ تغییر مهم را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد کدام گوشی های شیائومی، ردمی و پوکو آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند؟ قابلیت جدید اندروید ۱۵، مادربزرگ شما را عاشق گوشی اندرویدی می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*