قابلیت ویندوز خداحافظی

با این 7 قابلیت ویندوز در سال 2024 خداحافظی کنید

کاربران سیستم عامل ویندوز باید خود را برای خداحافظی با 7 قابلیت آن آماده کنند. اینجا ضمن اشاره به این قابلیت‌ها جایگزین‌هایی را برای هریک معرفی خواهیم کرد.

از زمان انتشار ویندوز 11 توسط مایکروسافت، این کمپانی به روش‌های مختلف در حال تلاش برای بهبود این سیستم عامل است.‌ ردموندی‌های البته در این کار موفق هم بوده‌اند و هم از طریق رفع نقایص کاربری و امنیتی و هم افزودن قابلیت‌های جدید ویندوز 11 را به سیستم عامل بسیار بهتری تبدیل کرده‌اند.

در عین حال، ارتقای یک سیستم عامل همواره از طریق افزودن قابلیت‌های جدید امکان‌پذیر نیست و گاهی اوقات برای بهبود، لازم است برخی قابلیت‌های کم‌کاربرد سیستم عامل به کلی حذف شوند! این مساله همیشه منتقدین خود را داشته؛ چراکه بسیاری کاربران از حذف قابلیت‌هایی که پیش‌تر در اختیارشان قرار داشته هرگز خوشحال نمی‌شوند. با این وجود، حذف قابلیت‌های مختلف ویندوز سال‌هاست که در جریان بوده و همچنان نیز در حال انجام است!

در ادامه سعی داریم به معرفی 7 قابلیت ویندوز بپردازیم که باید تا پایان سال 2024 با آن‌ها خداحافظی کنیم. این قابلیت‌ها طبیعتا اکثر کم‌کاربرد بوده و برخی، با دیگر سرویس‌ها و نرم افزارهای مایکروسافت تداخل دارند. با این وجود اگر از هریک از این سرویس‌ها در کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی خود استفاده می‌کنید، شاید زمان آن رسیده که نحوه استفاده خود از آن‌ها را تغییر داده و برای وداع با هریک آماده شوید.

ورد پد

از زمانی که یادمان می‌آید نرم افزار ابتدایی ویرایش متون WordPad در ویندوز حضور داشته است. با این وجود به نظر می‌رسد این سرویس کهنه‌کار بالاخره در سال 2024 بازنشسته خواهد شد. البته حذف این سرویس کمتر کسی را ناراحت خواهد کرد؛ چراکه با وجود این همه برنامه‌های مختلف نگارش و ویرایش متون، کاربران بسیار اندکی هنوز از ورد پد استفاده می‌کنند!

ورد پد

از سوی دیگر، WordPad همچنین مدتی طولانی است که توسط مایکروسافت آپدیت نشده است. این مساله را نیز می‌توان نشانه‌ای دیگر در نظر گرفت که تا پایان سال 2024 باید با این قابلیت ویندوز خداحافظی کنیم.

البته اگر شما هنوز جزو معدود کاربرانی هستید که از ورد پد استفاده می‌کنید می‌توانید از گزینه‌های رایگان و تحت وب مثل Microsoft Word یا Google Docs استفاده کنید. علاوه بر این، گزینه‌هایی مثل LibreOffice یا OpenOffice نیز به‌خوبی قادرند کاربری ورد پد را با قابلیت‌های فوق‌العاده بیشتر در اختیارتان قرار دهند.

قابلیت Problem Logging

یکی از قابلیت‌های ناشناس و کم‌استفاده نسخه‌های اخیر ویندوز که در سال 2024 شاهد حذف آن خواهیم بود، Problem Logging نام دارد که با هدف ثبت اسکرین شات‌های مرحله به مرحله از فرآیندهای مختلف در این سیستم عامل طراحی شده است. این سرویس می‌تواند حین تهیه سند یا یک فایل ارائه و یا هنگام بررسی بیشتر جزئیات یک خطای ویندوز و ارائه آن‌ها به بخش پشتیبانی مایکروسافت کاربرد داشته باشد.

قابلیت ویندوز خداحافظی

شاید بسیار از شما حتی از وجود چنین قابلیتی در ویندوز 11 خبر نداشته باشید! با این وجود در صورتی که جزو افرادی هستید که از وجود Problem Logging باخبر بودید و یا حتی از آن استفاده می‌کردید، به‌زودی باید با آن خداحافظی کنید! البته به‌طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی در سال 2024 شاهد حذف Problem Logging خواهیم بود! در عین حال این اتفاق قطعا طی یک سال آینده اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین از هم‌اکنون باید به فکر پیدا کردن جایگزین برای این قابلیت باشید.

تمامی کاربری این سرویس البته از طریق نرم افزار Windows Snipping Tools که به‌طور پیش‌فرض روی ویندوز نصب است قابل انجام خواهد بود. البته فرآیند کار در این نرم افزار به‌صورت دستی انجام می‌شود؛ اما به‌طور کلی می‌توان به عنوان یک جایگزین مطمئن برای Problem Logging به آن نگاه کرد.

کورتانا

کورتانا، دستیار معروف مستر چیف در سری هیلو، هرگز نتوانست در ویندوز موفقیت فرنچایز ایکس باکس را تکرار کند! به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفت در سال 2024 با این قابلیت ویندوز حداحافظی کرده و «کوپایلوت» را جایگزین آن کند. البته بخش بزرگی از قابلیت‌های دستیار Cortana همچنان در دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی Copilot قابل دسترسی خواهد بود. در عین حال کوپایلوت مجموعه‌ای استثنایی و بسیار گسترده از کاربری‌های جدیدتر را نیز پیش روی کاربران ویندوز 11 قرار می‌دهد تا جای خالی کورتانا اصلا احساس نشود!

کورتانا

در عین حال اگر همچنان برای انجام برخی امورتان در ویندوز از کورتانا استفاده می‌کنید لازم است خود را به استفاده از کوپایلوت عادت دهید؛ چرا که دیر یا زود اپلیکیشن کورتانا از ویندوز حذف خواهد شد. البته انتقال از کورتانا به کوپایلوت کار چندان سختی نخواهد بود؛ چراکه مایکروسافت تمامی ملزومات انتقال بی‌دردسر بین این دو را فراهم کرده است. با این حال با گذر از دستیار سابق مایکروسافت و تجربه کوپایلوت دنیای تازه و فوق‌العاده جذابی پیش روی‌تان قرار خواهد گرفت.

ویندوز میل و اوتلوک اکسپرس

دیگر قابلیت های ویندوز که باید تا پایان سال 2024 با آن‌ها خداحافظی کنیم، سرویس‌های ایمیل مایکروسافت هستند. همانند کورتانا، جایگزینی Windows Mail و Outlook Express نیز با هدف یکپارچه‌سازی سرویس‌ها و خدمات ویندوز انجام خواهند شد. بنابراین به جای ارائه سه سرویس Windows Mail، Outlook Express و Outlook مایکروسافت امسال تنها یک سرویس Outlook را به کاربران و مشتریانش ارائه خواهد کرد.

ویندوز میل

البته این مساله نگرانی‌های امنیتی خاص خود را نیز در پی خواهد داشت. با استفاده از اوتلوک، تمام ایمیل‌ها دریافتی کاربران فارغ از دامنه و سرویس‌دهنده، در سرورهای مایکروسافت مورد پردازش قرار خواهند گرفت. البته مایکروسافت ابزارهای امنیتی فراوانی را برای جلوگیری از آلوده شدن، هک یا لو رفتن اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار می‌دهد؛ اما همچنان گذر از یک سرور جدید خطرات امنیتی را افزایش خواهد داد!

با این وجود چاره‌ای نیست! اگر جزو کاربران Windows Mail یا Outlook Express هستید، بد نیست نگاهی به سرویس مدیریت ایمیل موزیلا، Mozilla Thunderbird بیندازید! این سرویس قابلیت‌های اضافی فراوان را در اختیار شما قرار داده و از آن مهم‌تر، ایمیل‌هایتان را از هیچ سرور اضافی عبور نخواهد داد. بنابراین ممکن است این تغییر ویندوز در نهایت منجر به استفاده دائمی شما از تاندربرد شود!

قابلیت Windows-to-Go

Windows-to-Go هم یکی دیگر از قابلیت‌های کوچک و کاربردی ویندوز است که شاید برخی از شما از آن استفاده کرده باشید. به کمک این ابزار، کاربران می‌توانند تمامی داده‌های مربوط به ویندوز خود را روی یک هارد دیسک خارجی کپی کرده و روی دستگاهی دیگر اجرا کنند.

قابلیت ویندوز خداحافظی

متاسفانه مایکروسافت مدتی است که پشتیبانی خود از این قابلیت را متوقف کرده و به همین دلیل احتمالا در آینده نزدیک شاهد حذف آن از ویندوز خواهیم بود.

البته روش‌های دیگری برای نصب ویندوز روی حافظه خارجی وجود دارند؛ با این حال هیچ‌یک از آن‌ها به اندازه Windows-to-Go ساده و سرراست نیستند. به‌عنوان مثال، استفاده از VMWare یکی از روش‌های قدیمی اجرای ویندوز روی دستگاه‌های مختلف به شمار می‌رود. با این وجود VMWare به جای اجرای همان نسخه ویندوز، سیستم عامل را مجددا روی دستگاه جدید نصب کرده و در نتیجه استفاده از آن کندتر و زمان‌برتر از Windows-to-Go خواهد بود. در عین حال با حذف قابلیت کاربردی Windows-to-Go احتمالا چاره‌ای جز استفاده از VMWare و ابزارهای مشابه برای کاربران وجود نخواهد داشت.

HomeGroup

سرویس HomeGroup روشی ساده برای کاربران ویندوز به شمار می‌رفت تا بتوانند از طریق آن فایل‌ها، پوشه‌ها، اسناد، پرینترها و دیگر اجزای کامپیوتر خود را با سایر اعضای یک شبکه به اشتراک بگذارند. این سرویس توانست به محبوبیتی نسبی در میان کاربران سیستم عامل مایکروسافت دست پیدا کند؛ با این حال کاربران این قابلیت ویندوز باید برای خداحافظی قریب‌الوقوع با آن آماده باشند.

قابلیت HomeGroups

البته مایکروسافت در این خصوص وعده داده که با حذف HomeGroup، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران دست‌نخورده باقی خواهد ماند و صرفا اشتراک گذاری داده‌های جدید غیرممکن خواهد شد. در عوض کاربران باید داده‌هایشان را از طریق گروه‌های کاری (workgroups) یا دامنه‌های دایرکتوری فعال (AD domains) با سایرین به اشتراک بگذارند. این روش البته به اندازه HomeGroups ساده و سرراست نیست؛ اما همچنان می‌تواند اشتراک‌گذاری داده‌ها را به‌خوبی انجام دهد.

WebDAV

مایکروسافت همچنین در آپدیت آینده ویندوز WebDAV را نیز حذف خواهد کرد. این مساله البته تنها بخش کوچکی از کاربران ویندوز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این وجود از آن‌جا که حذف آن ارتباط نزدیکی با کنار گذاشتن WebClient دارد، اشاره به آن خالی از لطف نیست. بنابراین هرکس که از این پروتکل برای اتصال درایوهای شبکه توسط WebDAV استفاده می‌کند باید روش دیگری برای انجام این کار پیدا کند.

قابلیت ویندوز خداحافظی

یکی از کاربری‌های اصلی WebDAV ادغام فضای ابری با ویندوز به‌عنوان یک درایو بود. با این جود مایکروسافت تصمیم به توقف این فرآیند گرفته و در نتیجه، گام بعدی، کنار گذاشتن WebDAV از ویندوز خواهد بود. این اتفاق احتمالا طی چند ماه آینده و شاید پیش از ارائه آپدیت بعدی ویندوز (Windows 11 24H2) انجام شود.

جمع‌بندی؛ با کدام قابلیت های ویندوز باید به‌زودی خداحافظی کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد، قابلیت‌هایی که در آینده نزدیک از سیستم عامل ویندوز حذف می‌شوند، هیچ‌یک چندان کلیدی و مهم به شمار نمی‌روند. با این وجود اگر کاربر هریک از آن‌ها هستید، توصیه می‌کنیم از همین الان دنبال جایگزینی برای هریک باشید. در این مطلب سعی شد به مناسب‌ترین ابزارها، نرم افزارها و سرویس‌های جایگزین برای هریک از این قابلیت‌ها اشاره شود. با این وجود انتخاب گزینه مناسب برای جایگزینی هریک از آن‌ها تنها به خود شما بستگی خواهد داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۱ قابلیت ویندوز ۱۱ که عملکرد کامپیوتر شما را دگرگون می‌کنند ۵ قابلیت که با ویندوز ۹۵ معرفی شد اما همچنان از آنها استفاده می‌کنیم ویندوز ۱۲؛ قابلیت های جدید، تاریخ عرضه و هرآنچه که می‌دانیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*