بارش شهابی شلیاقی 1403

بارش شهابی شلیاقی را دوم تا سوم اردیبهشت 1403 از دست ندهید

بارش شهابی شلیاقی به‌عنوان قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده در تاریخ را می‌توانید در نخستین روزهای اردیبهشت ماه 1403 رویت کنید.

بارش شهابی شلیاقی (Lyrid)، یکی از معروف‌ترین بارش‌های شهابی سالانه محسوب می‌شود که از اواسط تا اواخر آوریل، مقارن با اولین روزهای اردیبهشت رخ می‌دهد. بنا بر جدیدترین اخبار نجوم، امسال بهترین زمان برای مشاهده این بارش شهابی، از غروب 21 آوریل تا صبح 22 آوریل، مقارن با روزهای اول و دوم اردیبهشت خواهد بود.

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی شلیاقی 1403

بارش شهابی شلیاقی را به‌عنوان قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت‌شده در تاریخ می‌شناسند که هنوز نیز قابل رویت است. اولین اطلاعات از این بارش شهابی در سال 687 پیش‌ از میلاد ثبت شده است و هنوز می‌توان آن را از سراسر جهان مشاهده کرد.

در دوران فعالیت بارش شهابی شلیاقی، زمین از میدان بقایای دنباله‌دار C/۱۸۶۱ G۱ تاچر (C/۱۸۶۱ G۱ Thatcher) عبور می‌کند و سوختن این بقایا در جو زمین، رگه‌های درخشانی را که به نام شهاب می‌شناسیم ایجاد می‌کند.

بارش شهابی شلیاقی

به‌گفته محققان، در اوج فعالیت این بارش، معمولا در هر ساعت 10 تا 20 شهاب تولید می‌شود. با توجه به وضعیت امسال زمین، بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی شلیاقی از غروب روز 21 آوریل مقارن با دوم اردیبهشت تا سپیده‌دم 22 آوریل، یعنی سوم اردیبهشت خواهد بود. اخترشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اوج فعالیت این بارش در سال جاری، در ساعت 09:23 دقیقه روز 22 آوریل به وقت جهانی باشد؛ این یعنی ساعت 12:53 دقیقه ظهر روز سوم اردیبهشت در ایران. بازه کلی فعالیت بارش شهابی شلیاقی نیز از روز 15 تا 29 آوریل است.

به‌گفته منجمان، مدت زمان اوج بارش شلیاقی نسبت به دیگر بارش‌های شهابی معروف بسیار کوتاه است و مانند آن‌ها چند هفته تداوم ندارد. از طرفی، ممکن است بهترین زمان تماشای این بارش با زمان ظاهر شدن ماه کامل در آسمان مقارن باشد؛ چرا که ماه کامل در روز 23 آوریل و در ساعت 23:49 به وقت جهانی در آسمان ظاهر می‌شود.

گفتنی است که شهاب‌های بارش شهابی شلیاقی را می‌توان در سراسر آسمان رویت کرد. مسیر این شهاب‌ها را می‌توان به‌سادگی ردیابی کرد و در حالی که به‌نظر می‌رسد آن‌ها در صورت فلکی شلیاق (Lyra) و به‌طور خاص از ستاره آلفا شلیاق یا کرکس نشسته (Vega) ظاهر می‌شوند، واقعیت این است که این شهاب‌ها هیچ ربطی به این ستارگان دوردست ندارند.

جهتی که این شهاب‌ها ممکن است ظاهر شوند، تا حدی زیادی بستگی به خود آن‌ها و جهت حرکت زمین دارد؛ اما شهاب‌ها در نهایت همگی به موازات یکدیگر و مانند خطوط ترافیکی در بزرگراه ظاهر می‌شوند.

تماشای بارش شهابی شلیاقی

به‌گفته محققان، در بهترین حالت و در آسمان تاریک که در آن خبری از نور شدید ماه نباشد، می‌توان حدود 10 تا 15 شهاب را در هر ساعت رویت کرد. البته که پیش‌بینی می‌شود جهش‌های غیرمنتظره شهاب‌ها بتواند این نرخ را به رقم 100 شهاب در هر ساعت نیز برساند.

گفتنی است، بارش شهابی شلیاقی ممکن است برای افرادی که از نیم‌کره جنوبی زمین قصد تماشای آن را دارند چندان قابل مشاهده نباشد؛ چرا که نقطه تابشی اوج آن بر فراز بخش شمالی زمین قرار دارد.

محققان همچنین توصیه‌هایی برای مشاهده این رویداد نجومی دارند؛ از جمله این‌که اساسا بعید است یک شهاب در این رویداد بتواند به‌حدی درخشان ظاهر شود که از سیاره زهره، به‌عنوان درخشان‌ترین شی قابل رویت از زمین پیشی بگیرد. با این اوصاف، برای مشاهده بارش شهابی شلیاقی 1403، بهترین کار این است که به مناطقی بروید که حداقل آلودگی نوری ممکن را دارند. همچنین توصیه می‌شود به چشمان خود بین 20 تا 30 دقیقه برای عادت به تاریکی آسمان زمان بدهید.

حتما بخوانید:
کشف یک سیاه چاله غول پیکر در نزدیکی کره زمین اخترشناسان را شگفت‌زده کرد ناسا مریخ را بمباران کرد داستان عجیب ۶۰ کودک که همزمان ادعا می‌کردند با موجودات فضایی ملاقات کرده‌اند خورشید، قاتل منظومه شمسی است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*