اگر زمین به دور خورشید نچرخد

اگر زمین دیگر دور خورشید نچرخد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و زمین نیز همچون سایر سیاره‌ ها در مداری مشخص به دور آن می‌گردد. اما اگر روزی زمین به دور خورشید نچرخد، چه اتفاقی در انتظار ما خواهد بود؟

زمین با سرعت ۱۱۰ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است و از ستاره خود جدا نمی‌شود. همین نیز سبب شده که شرایط برای تکامل انواع گونه‌های جانوری فراهم شود. در واقع زمین در کمربند حیات ستاره خود قرار دارد و اگر به خورشید نزدیک یا دور شود، دیگر نمی‌تواند پذیرای موجودات زنده باشد. اما این سوال پیش می‌آید که اگر روزی به‌هر دلیل زمین به دور خورشید نچرخد چه اتفاقی رخ می‌دهد. طبیعتا در این حالت اتفاقات جذابی در انتظار شما نیست.

اگر زمین به دور خورشید نچرخد زمان کوتاهی برای زندگی خواهیم داشت

اگر زمین به‌صورت کاملا ناگهانی متوقف شود، شما نیز در لحظه خواهید مرد؛ زیرا به فضا پرتاب می‌شوید. این اتفاق را می‌توان همچون ترمز گرفتن ناگهانی خودرو در سرعت بسیار بالا دانست. با این تفاوت که حالا سرعت شما بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت است. شرایط زندگی در فضا نیز چندان مساعد نیست و در کمتر از یک دقیقه مرگی دردناک به سراغ شما می‌آید.

اگر زمین به دور خورشید نچرخد

هرچند اگر زمین چرخش خود به دور خورشید را به‌صورت تدریجی متوقف کند، شما فرصت بیشتری خواهید داشت. هرچند در این صورت نیز باید خود را برای مرگی دردناک آماده کنید؛ زیرا قرار است کره زمین فوق‌العاده داغ شود. به‌طورکلی نیروی گرانش فوق‌العاده قوی خورشید تمایل دارد که زمین را جذب خود کند؛ اما کره زمین تلاش می‌کند که به سمتی دیگر برود. در نتیجه رقابت این دو نیرو زمین در مداری ثابت به دور خورشید حرکت می‌کند.

اما اگر روزی زمین به دور خورشید نچرخد، نیروی گرانش خورشید پیروز می‌شود. در این حالت ما هر لحظه بیشتر به خورشید نزدیک می‌شویم. دانشمندان دانشگاه کلرادو چنین اتفاقی را شبیه‌سازی کرده‌اند. آنها در نهایت متوجه شدند که سفر مرگبار ما به سمت خورشید حدودا ۲ ماه طول می‌کشد. در طول هفته اول شما متوجه تغییر چندانی نخواهید شد. میانگین دمای کره زمین کمتر از یک درجه سلسیوس افزایش می‌یابد.

ساحل

در واقع میانگین دما از ۱۵.۶ درجه به حدود ۱۶ درجه سلسیوس می‌رسد. این شرایط تا هفته دوم نیز پابرجا می‌ماند. اما هرچه ما به خورشید نزدیک‌تر می‌شویم، نیروی گرانش ستاره حیات‌بخش منظومه شمسی بیشتر می‌شود. در این حالت زمین با سرعت بیشتری به سمت خورشید کشیده می‌شود. در واقع سرعت حرکت ما از ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت نیز فراتر خواهد رفت.

از این پس میانگین دمای کره زمین به‌صورت وحشتناکی بالا می‌رود. شما می‌توانید بگویید که اگر زمین به دور خورشید نچرخد، پس از ۲۱ روز میانگین دما به 35 درجه سلسیوس خواهد رسید. توجه داشته باشید که این عدد میانگین دما را نشان می‌دهد و بسیار بالا است. برای مقایسه بد نیست بدانید که میانگین دمای یک روز عادی در صحرای آفریقا به همین مقدار می‌رسد.

خشکسالی

طبیعتا وقتی دمای کره زمین تا این حد بالا برود، دیگر نمی‌توان انتظار یک سیاره سبز را داشت. گیاهان به‌سرعت از بین خواهند رفت و زنجیره غذایی با مشکل جدی مواجه می‌شود. همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده را در تمام کره زمین شاهد خواهیم بود. اما اگر زمین به دور خورشید نچرخد، اینها تنها مشکلات ما نیستند. در این هنگام میزان اشعه فرابنفش دریافتی فوق‌العاده افزایش می‌باید. به‌همین‌خاطر اگر تنها ۱۵ دقیقه بیرون از خانه باشید، به‌شدت دچار سوختگی خواهید شد.

در این فاصله از خورشید بدن انسان به مرز تحمل خود می‌رسد. بنابراین اگر کمی بیشتر بیرون از خانه باقی بمانید، ابتدا دچار سرگیجه و هذیان می‌شوید و در ادامه حتی کما در انتظار شما خواهد بود. هرچند این پایان راه نیست و شرایط باز هم بدتر خواهد شد. در روز سی‌و‌پنجم میانگین دمای کره زمین به ۴۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

اگر زمین به دور خورشید نچرخد

این میزان دقیقا برابر با یک روز عادی تابستانی در دره مرگ است. جایی که در زمره گرم‌ترین مناطق کره زمین قرار می‌گیرد. در این حالت اکثر حشره‌ها، پرندگان و حیوانات جان خود را از دست خواهند داد؛ زیرا پروتئین موجود در سلول‌های آنها عملا پخته می‌شود. بله حتی سوسک‌ها هم نمی‌توانند این شرایط جهنمی را تحمل کنند.

در این هنگام اگر بخواهیم زنده بمانیم، باید از خانه خارج نشده و کل روز را از کولرهای گازی استفاده کنیم. هرچند چنین چیزی ممکن نیست. زیرا شبکه‌های برق جهان تحمل چنین فشاری را ندارند. بنابراین اگر زمین به دور خورشید نچرخد، پس از ۳۵ روز مرگ انسان فرا می‌رسد. اما بیایید کمی بیشتر به این سفر خیالی ادامه دهیم. در روز چهل‌و‌یکم زمین از مدار سیاره جهنمی زهره نیز می‌گذرد. ما اکنون دومین سیاره نزدیک به خورشید هستیم و میانگین دما به ۶۶ درجه سلسیوس رسیده است.

اگر زمین به دور خورشید نچرخد

البته در این شرایط نیز برخی از موجودات زمین زنده می‌مانند. یکی از آنها یک باکتری گرمادوست به‌نام ترموس آکواتیکوس است. ایشان در حالت عادی نیز در چشمه‌های آب‌گرم زمین زندگی می‌کرد، بنابراین مشکلی با افزایش ۵۰ درجه‌ای دما ندارد. هرچند یک هفته بعد دما آنقدر افزایش پیدا می‌کند که حتی آب‌ نیز بخار می‌شود. در این حالت ترموس آکواتیکوس هم توانایی ادامه مسیر را ندارد.

اگر زمین به دور خورشید نچرخد، میانگین دما حتی می‌تواند به مرز ۱۶۰ درجه سلسیوس نیز برسد. این اتفاق در روز پنجاه‌و‌چهارم رخ خواهد داد. در این هنگام حتی کوچکترین نشانه‌های حیات روی کره زمین نیز محو می‌شوند. کمی بعد سیاره مرده زمین حتی از مدار عطارد هم گذر می‌کند. در طول آخرین هفته حیات خود، زمین نزدیک‌ترین سیاره به خورشید خواهد بود.

دیگر نزدیک‌شدن به‌خورشید تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا هیچ جانداری باقی نمانده است. تا اینکه به روز شصت‌و‌پنجم از سفر خود برسیم. اینجاست که کره زمین فشار وحشتناک گرانش خورشید را احساس خواهد کرد. زمین ما دیگر گرد نیست و به‌حالت بیضی در آمده است. در نتیجه مواد مذاب از لایه‌های زیرین به بیرون نشت می‌کنند. در ظهر روز نیز شصت‌و‌پنجم زمین کاملا متلاشی می‌شود؛ زیرا دما به ۳۸۰۰ درجه سلسیوس رسیده است.

بنابراین اگر روزی زمین به دور خورشید نچرخد، تنها ۶۵ روز وجود خارجی خواهد داشت. پس از آن نیز هیچ ردی از ما در این جهان بزرگ دیده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:
تنها تصاویر موجود از سطح سیاره زهره واقعا ترسناک هستند این سیاه چاله گرسنه، هر روز به اندازه یک خورشید می‌خورد! ۱۵ تصویر حیرت انگیز از خورشید که هوش از سر شما می‌برند کشف یک سیاه چاله غول پیکر در نزدیکی کره زمین اخترشناسان را شگفت‌زده کرد عکس جدید جیمز وب از ستاره در حال مرگ، سرنوشت غم انگیز خورشید را برملا می‌کند