شارژر گوشی جدا

آیا جدا کردن شارژر از گوشی بعد فول شارژ شدن ضروری است؟

آیا لازم است همیشه پس از شارژ کردن کامل گوشی خود شارژر را حتما از برق جدا کنیم؟ پاسخ کوتاه به این سوال مهم این است: «هم بله، هم خیر»!

همانند بسیاری بخش‌های دیگر از صنعت گوشی‌های هوشمند، طراحی شارژر این دستگاه‌ها نیز در سال‌های اخیر پیشرفت فراوانی داشته است. به همین جهت می‌توان ادعا کرد که شارژرهای مدرن، در صورتی که فاقد ایراد و اشکال خاصی باشند، حتی در صورتی که پس از اتمام شارژ هم ساعت‌ها به دستگاه متصل بمانند، نه خطر چندانی برای گوشی ایجاد می‌کنند و نه محیط اطراف. با این وجود آگاهی بیشتر در خصوص میزان مصرف انرژی پس از به اتمام رسیدن شارژ و آگاهی از خطرات ایمنی احتمالی اتصال دستگاه به شارژر باعث خواهد شد که با دید بهترین نسبت به شارژ گوشی موبایل خود اقدام کنید.

به همین جهت امروز قصد داریم به بررسی این مساله بپردازیم که آیا جدا کردن شارژر گوشی پس از اتمام شارژ آن امری ضروری است یا خیر؟

آیا مصرف برق شارژر پس از اتمام شارژ هم ادامه دارد؟

شارژرهای مدرن بسیار بهینه‌تر از قبل طراحی شده‌اند و زمانی که وظیفه خود، یعنی شارژ کردن صد درصدی گوشی را به‌طور کامل انجام دادند وارد مد استندبای شده و مصرف انرژی ناچیزی خواهند داشت. این مصرف انرژی عددی در حدود 0.05 وات در ساعت است که واقعا پایین بوده و حتی توسط بسیاری کنتورهای برق نیز قابل شناسایی نیست! به بیان دیگر، متصل بودن شارژر به گوشی، حتی به‌صورت دائمی نیز هزینه برق کاملا ناچیزی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

در عین حال حتی همین مصرف بسیار ناچیز برق شارژرها در صورتی که توسط میلیون‌ها نفر انجام شود باعث اتلاف انرژی فراوانی و سر به فلک کشیدن هزینه‌های برق خواهد شد. به همین جهت استفاده مسئولانه از شارژر گوشی های موبایل مساله‌ای حیاتی است که ضمن کاهش خطرات و ریسک‌های ایمنی، هم باعث کاهش هزینه‌ها شده و هم از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

آیا جدا نکردن شارژر از گوشی پس از فول شارژ خطرناک است؟

به دنبال اتفاق افتادن سوانح متفاوت حین شارژ گوشی‌های موبایل برندهای مختلف، در سال‌های اخیر قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ساخت شارژرها در نظر گرفته شده و معیارهای ایمنی آن‌ها پیشرفتی فوق‌العاده‌ای داشته است. به همین دلیل احتمال داغ کردن یا آتش گرفتن یک شارژر سالم در شرایط کاری معمولی واقعا ناچیز است! در این میان، برندهای سرشناس گوشی‌ساز یا ساخت لوازم جانبی همچنین با استفاده از قابلیت‌های ایمنی پیشرفته و مواد باکیفیت در ساخت احتمال بروز سانحه را تقریبا به صفر رسانده‌اند.

آداپتور شارژ موبایل

با این وجود هنوز هم نمی‌توان به‌صورت صد درصدی در خصوص عدم رخ دادن حادثه حین شارژ اظهار نظر کرد. دلایل احتمالی که ممکن است حتی شارژ گوشی‌های مدرن را نیز با اختلال روبرو کند عبارتند از:

  • ایرادات طراحی که در استفاده طولانی مدت از قطعه نمایان می‌شوند
  • کیفیت پایین شارژر و عدم پایبندی به استانداردهای طراحی و ایمنی
  • نوسانات یا اختلالات برق در منزل
  • آسیب شدید یا ناگهانی به شارژر

البته همچنان احتمال آتش‌سوزی یا داغ کردن شارژرها حین فرآیند شارژ دستگاه‌های الکترونیکی مدرن بسیار پایین است. با این وجود استفاده از شارژرهای اصلی و باکیفیت همچنان کلید ارتقای ایمنی حین استفاده به شمار می‌رود. از سوی دیگر، پایش دائمی شرایط شارژر و کابل شارژ و اطمینان حاصل کردن از سلامت فیزیکی و عملکردی آن‌ها نیز فاکتور حائز اهمیت دیگری در شارژ ایمن است.

در عین حال، جدا کردن شارژر از گوشی یا تبلت پس از فول شارژ شدن آن نیز مساله دیگری است که تاثیری هرچند جزیی بر ارتقای ایمنی دارد. البته همان‌طور که اشاره شد، معیارهای ایمنی به کار رفته در شارژرهای جدید درصد خطرات احتمالی در صورت متصل ماندن شارژر را نیز تقریبا به صفر می‌رسانند. با این وجود همچنان توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آتش‌سوزی یا حتی داغ کردن شارژر پس از اتمام فرآیند شارژ حتما آن را از دستگاه و پریز جدا کنید.

ایجاد تعادل بین راحتی استفاده و مصرف مسئولانه؛ کلید شارژ مطمئن دستگاه‌های مدرن

مطمئنا اتصال دائمی شارژر به پریز برق می‌تواند باعث راحت‌تر شدن فرآیند شارژ و استفاده ساده‌تر و سریعتر از شارژر شود. با این وجود عدم استفاده مسئولانه از شارژر نیز تبعاتی در پی دارد که در بالا به آن‌ها اشاره شد. به همین منظور، دستورالعمل زیر برای انواع استفاده از شارژر می‌تواند ضمن مصرف بهینه، سادگی فرآیند شارژ باتری را نیز در پی داشته باشد.

شارژر گوشی جدا

  • اگر به‌طور دائمی از شارژر استفاده می‌کنید: در صورتی که از گوشی خود استفاده سنگینی دارید و در طول روز چندین بار آن را شارژ می‌کنید، می‌توانید بدون دغدغه شارژر را به برق متصل نگه دارید. در این شرایط اتلاف انرژی ناشی از متصل بودن دائم شارژر به پریز برق واقعا ناچیز است!
  • اگر از شارژر خود به‌طور معمولی استفاده می‌کنید: در صورتی که همانند بسیاری افراد دنیا از شارژ خود روزی یک بار یا دو روزی یک بار استفاده می‌کنید، راهکار بهتر برای شما جدا کردن شارژر از پریز پس از اتمام شارژ دستگاه است. این کار باعث می‌شود اتلاف انرژی حالت استندبای شارژر به حداقل رسیده و خطرات بسیار کمی هم متوجه شما باشد.
  • در حین سفر: اگر قصد دارید حین سفر گوشی موبایلتان را شارژ کنید، ایده‌آل‌ترین کار آن است که بلافاصله پس از شارژ، آداپتور را از پاوربانک جدا کنید. از این طریق، مصرف انرژی استندبای شارژر را متوقف کرده و شارژ ارزشمند درون پاوربانک را بیشتر ذخیره می‌کنید!

در هر سه حالت بالا، رعایت تمامی نکات ایمنی ضروری است! بنابراین همواره از آداپتورهای اصلی استفاده کنید و هر از گاهی کابل شارژ و خود شارژر را به‌طور دقیق بررسی کنید تا مشکلاتی مثل داغ کردن یا خراب شدن گریبانگیرتان نشوند!

افق گسترده‌تر نگاه به مساله اتلاف انرژی؛ فراتر از شارژرها!

تا به اینجا در خصوص مصرف انرژی استندبای شارژرها در صورت عدم استفاده فعال از آن‌ها سخن گفتیم. با این وجود مساله اتلاف انرژی دستگاه‌های الکترونیکی صرفا به شارژرها مربوط نبوده و می‌تواند به تمام دستگاه‌ها و گجت‌های حاضر در منزل عمومیت پیدا کند! به عنوان مثال دستگاهی مثل تلویزیون عموما بخش زیادی از طول روز را در مد استندبای سپری می‌کند. به‌طور مشابه کامپیوترها و کنسول‌های خانگی نیز بسیاری مواقع در مد Sleep قرار داشته و حتی دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی آشپزخانه نیز بسیاری مواقع بدون آن که مورد استفاده واقع شوند به برق متصل هستند. این مساله با این که در نگاهی سطحی باعث افزایش نه چندان زیاد مصرف انرژی می‌شود؛ اما در ابعاد کلان حجم زیادی الکتریسیته، که در کشور ما به‌زحمت به دست می‌آید، را تلف می‌کنند.

مصرف برق لوازم خانگی

به بیان دقیق‌تر، مطالعات جدید انجام شده در این حوزه نشان داده‌اند که میزان مصرف منفعل (Ghost Power Consumption) دستگاه‌های الکترونیکی، به‌طور متوسط حدود ده درصد از میزان مصرف برق کل هر خانه را به خود اختصاص می‌دهد. این مساله به معنای 10 درصد هزینه بیشتر، 10 درصد اتلاف انرژی بیشتر و همچنین 10 درصد فشار اضافی روی شبکه تولید و توزیع برق خواهد بود!

برای مقابله با اتلاف این حجم از انرژی روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است. برخی از آن‌ها عبارتند از:

استفاده از تبدیل‌ها و سه‌راهه‌های دارای کلید خاموش/روشن

یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده از سه‌راهه‌ها، پریزها یا تبدیل‌های مجهز به کلید خاموش/روش است. از این طریق کاربران می‌توانند با فشردن تنها یک کلید، مصرف برق دستگاه خود در زمان عدم استفاده را به صفر برسانند.

دوشاخه‌های هوشمند

دوشاخه‌های هوشمند هم راهکارهایی جذاب و جدید برای جلوگیری از اتلاف انرژی به شمار می‌روند. با سرمایه‌گذاری در خرید این دوشاخه‌ها افراد می‌توانند با کنترل دوشاخه از راه دور، با استفاده از گوشی موبایل خود آن را به‌طور کامل قطع کرده و مصرف انرژی دستگاه را به صفر برسانند!

استفاده از محصولاتی که استانداردهای مصرف بهینه انرژی را کسب کرده‌اند

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن مصرف انرژی را به حداقل رساند، استفاده از دستگاه‌هایی‌ست که استانداردهای مصرف بهینه انرژی را کسب کرده‌اند. برای مثال، استاندارد Energy Star در کشور آمریکا یکی از این استانداردهاست که تضمین‌کننده مصرف انرژی بهینه‌تر دستگاه‌ها حین استفاده است.

جدا کردن دوشاخه‌ها از برق

در میان تمامی راه‌های پیشنهاد شده برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، ساده‌ترین راه جدا کردن دوشاخه شارژر گوشی یا تمامی دستگاه‌هایی‌ست که به‌طور فعال مشغول کار نیستند. این مساله البته طبیعتا زمان‌بر به نظر می‌رسد. در عین حال با عادت کردن به انجام این کار می‌توانید میزان مصرف منفعل دستگاه‌های الکترونیکی خود را به‌طور قابل توجهی کاهش دهید.

شارژر گوشی جدا

جمع‌بندی

به‌طور کلی، جدا نکردن شارژ گوشی‌های موبایل پس از اتمام فرآیند شارژ نه خطر ایمنی چندانی برای‌تان به همراه خواهد داشت و نه مصرف انرژی چندان بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد. با این وجود، در ابعاد گسترده‌تر، مصرف انرژی منفعل شارژرها می‌تواند باعث اتلاف انرژی قابل توجهی شود. بنابراین توصیه می‌شود پس از این که شارژ گوشی خود را به اتمام رساندید حتما آداپتور شارژ را از برق خارج کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
انرژی هسته‌ای به باتری گوشی ها می‌آید تا هر ۵۰ سال یکبار سراغ شارژر بروید بهترین شارژرهای موبایل در سال ۲۰۲۳ که ارزش خرید بالایی دارند شارژ کردن گوشی با شارژر فست در شب اشتباه است؟