کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB

چگونه یک کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB درست کنیم؟

امکان ساخت یک کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB و دسترسی به فایل‌های شخصی‌تان در هر جایی وجود دارد. در اینجا روش ساختش را بخوانید.

حالا که بسیاری از ما از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنیم، دیگر به اندازه گذشته با فلش‌مموری‌ها سروکار نداریم. با این حال، آن‌ها همچنان کاربرد‌های مفیدی دارند. یکی از این کاربردها، اجرای کامل یک سیستم کامپیوتری روی فلش‌مموری است که می‌توانید آن را به هر جایی ببرید. به این ترتیب، فایل‌ها و برنامه‌هایتان همیشه همراه شما هستند و دیگر لازم نیست در خانه یا محل کار جا بگذاریدشان. همچنین، وقتی سر میز کار جدیدی می‌نشینید، دیگر نیازی نیست برای راه‌اندازی و تنظیم همه‌چیز طبق میل‌تان، وقت زیادی را صرف کنید. کافی است فلش‌مموری را وصل کنید و کارتان را شروع کنید.

این کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB چطور کار می‌کند؟

فراموش نکنید که نمی‌توانید یک کامپیوتر قابل حمل کامل را روی یک فلش USB همراه خود داشته باشید. شما همچنان به مانیتور، کیبورد، مادربرد و سایر قطعات سخت‌افزاری نیاز دارید. با این حال، تمام نرم‌افزارها و فضای ذخیره‌سازی می‌توانند روی یک فلش‌مموری قابل حمل قرار بگیرند. تا زمانی که به کامپیوتری با درگاه USB خالی دسترسی داشته باشید، می‌توانید کامپیوتر قابل حمل خود را راه‌اندازی کنید.

خوشبختانه این کار هیچ خللی در تنظیمات کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید ایجاد نمی‌کند. بنابراین می‌توانید بدون هیچ مشکلی از همکار یا دوستتان قرض بگیرید. کافی است کامپیوتر را راه‌اندازی مجدد کنید، به آن دستور دهید تا به جای هارد داخلی، از فلش‌مموری شما بوت شود و سیستم‌عامل‌تان بالا بیاید. بعد از اتمام کار، کامپیوتر را خاموش کرده، فلش‌مموری را جدا کنید و سیستم را به صاحبش تحویل دهید!

کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB

Version 1.0.0

این قابلیت برای افرادی که دائما در حال جابه‌جایی هستند و می‌خواهند در هر مکانی به همان رابط کاربری (Desktop Interface) خود دسترسی داشته باشند، بسیار عالی است. همچنین، در صورتی که قصد عیب‌یابی مشکلات سخت‌افزاری سیستم خود را دارید و یا می‌خواهید بدون نصب دائمی، سیستم‌عامل‌های مختلفی را امتحان کنید هم این قابلیت می‌تواند کاربردی باشد.

البته لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید. سرعت و قدرت یک فلش‌مموری به هیچ وجه با یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ قابل قیاس نیست؛ بنابراین برای انجام کارهای پایه‌ای کامپیوتری مناسب است. راه‌اندازی این سیستم روی مک‌ به دلیل معماری متفاوت آن چندان کارآمد نیست. اگر نیاز به اجرای یک سیستم جداگانه روی مک‌ دارید، بهترین راهکار استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine) است.

انتخاب یک سیستم عامل مناسب برای شروع کار

شما برای سیستم عامل کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB خود می‌توانید هم از سیستم عامل ویندوز و هم لینوکس استفاده کنید. اما توصیه می‌کنیم حتماً یکی از توزیع‌های مختلف لینوکس را هم امتحان کنید. نرم‌افزار لینوکس رایگان است، به منابع کمتری نیاز دارد و در نتیجه فشار کمتری روی فلش‌مموری شما وارد می‌آید و همه چیز روان‌تر اجرا می‌شود.

اگر تازه‌کار لینوکس هستید، باید بدانید که این یک سیستم‌عامل متن‌باز است که در قالب توزیع‌های مختلفی (دیسترو) ارائه می‌شود. لینوکس به وسعت ویندوز یا macOS از نرم‌افزار و پشتیبانی سخت‌افزاری برخوردار نیست، اما تمام اپلیکیشن‌های پایه کامپیوتری را پوشش می‌دهد. با لینوکس می‌توانید به وبگردی، چک کردن ایمیل، کار اداری، ویرایش عکس و بسیاری کارهای دیگر بپردازید.

کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB - لینوکس اوبونتو

لینوکس اوبونتو

به‌طور ایده‌آل، برای عملکرد روان‌تر، بهتر است سراغ یک توزیع سبک و پایه‌ای بروید. Puppy Linux و Linux Lite اغلب برای این منظور توصیه می‌شوند، در حالی که اگر اولویت شما امنیت است Tails عالی به نظر می‌رسد. این توزیع هنگام اتصال به اینترنت، به‌صورت خودکار به شبکه Tor متصل می‌شود. اوبونتو نیز گزینه‌ای عالی با رابط کاربری جذاب و مستندات راهنمای فراوان است. ما در مقاله‌ای به بررسی بهترین توزیع لینوکس پرداخته‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا لینوکس برای افراد سالخورده سیستم عامل بهتری از ویندوز و مک است؟ کارهای جالبی که می‌توانید با لینوکس انجام دهید ولی با ویندوز و macOS خیر! نتایج یک تحقیق جدید: امنیت لینوکس بالاتر از ویندوز و مک است آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

کار را شروع کنید

به وب‌سایت رسمی توزیع لینوکس انتخابی خود مراجعه کنید. شما می‌توانید نام آن را در گوگل جستجو کنید. سپس در آن سایت به دنبال دانلود فایل دانلود ISO سیستم‌عامل مورد نظر باشید. این فایل در اصل کل سیستم‌عامل است. اندازه این فایل‌های دانلودی اغلب چندین گیگابایت هستند؛‌ بنابراین ممکن است کمی طول بکشد. همچنین، بررسی مستندات توزیع برای دیدن هرگونه نکته یا توصیه‌ای در رابطه با نصب روی فلش‌مموری مفید است.

در مرحله بعد، به برنامه‌ای برای رایت کردن فایل ISO روی فلش‌مموری نیاز دارید. این برنامه نه تنها فایل را کپی می‌کند، بلکه فلش‌مموری را قابل بوت شدن نیز می‌کند. گزینه‌های مختلفی مثل Rufus برای این کار وجود دارد، اما ما در این راهنما از Etcher استفاده می‌کنیم. این برنامه بسیار کاربرپسند است و می‌توانید آن را روی ویندوز و macOS (و همچنین لینوکس) اجرا کنید.

دانلود نرم افزار Etcher

پس از دانلود و نصب، برنامه Etcher را اجرا کنید. سه مرحله روی صفحه اصلی مشاهده می‌شود که باید انجام دهید. در ابتدا روی دکمه Flash from file (انتخاب فایل فلش) جهت انتخاب فایل ISO از روی دیسک کلیک کنید. سپس روی گزینه Select target (انتخاب مقصد) کلیک کنید و فلش‌مموری متصل به کامپیوتر را انتخاب کنید. در نهایت برای تکمیل عملیات، روی Flash (فلش) کلیک کنید.

کامپیوتر قابل حمل روی فلش USB با etcher

نکته: حداقل ظرفیت فلش USB شما باید ۸ گیگابایت باشد و از سرعت خواندن/نوشتن مناسبی برخوردار باشد تا در اجرای فایل‌های سیستمی مشکل پیدا نکنید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر با سیستم عامل Linux آشنایی کافی ندارید، راهنمای کامل استفاده از توزیع لینوکس مورد نظر خود را مطالعه کنید.

پس از انجام این مراحل، با قرار دادن فلش‌مموری در درگاه USB خالی هر کامپیوتری و سپس راه‌اندازی مجدد آن رایانه و انتخاب بوت شدن از روی فلش‌مموری می‌توانید از آن استفاده کنید. نحوه انجام این کار متفاوت است، اما معمولاً با فشار دادن یک کلید برای انتخاب دستگاه بوت در حین راه‌اندازی کامپیوتر انجام می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش اجرای لینوکس با فلش مموری (یو اس بی درایو) 8 کاربرد مفید برای فلش های قدیمی؛ از کلید دیجیتال تا افزایش حافظه رم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*