کاشی زنده ویندوز 11

آپدیت جدید ویندوز 11 کاشی های زنده ویندوز 8 را از گور باز می‌گرداند!

جدیدترین بروزرسانی ویندوز 11 بخش جدیدی را به آن اضافه کرده که بسیار شبیه به کاشی های زنده ویندوز 8 است. این بخش «همراه منوی استارت» نام دارد و در ادامه بیشتر معرفی خواهد شد.

جدیدترین آپدیت ویندوز 11، بروزرسانی Canary build 26212، به دور از هرگونه هیاهو قابلیت جدیدی به نام «همراه منوی استارت» (Start Menu Companion) را ارائه کرده که به‌طور واضحی یادآور کاشی‌های زنده ویندوز 8 است که برای بسیاری کاربران نوستالژیک است. این بخش، ظاهری شبیه به ابزارک‌ها دارد و اطلاعاتی اضافی را در خصوص برخی اپلیکیشن‌های پین شده در منوی استارت را به کاربران ارائه می‌کند.

کاشی زنده ویندوز 11

بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده از این بروزرسانی، بخش جدید اضافه شده به منوی استارت، برخی اطلاعات کلی مانند وضعیت آب و هوا، بازار سرمایه و اطلاعات سریع دیگری را به‌صورت جمع و جور پیش روی چشم کاربر قرار خواهد داد. این دسته اطلاعات پیش‌تر در ویندوز 8، ویندوز 8.1 و ویندوز 10 در قالب کاشی های زنده (Live Tiles) ارائه می‌شدند. البته ظاهر این بخش جدید ویندوز 11 ساده‌تر بوده و خبری از رنگ‌بندی‌های جیغ و انیمیشن‌های جابجا شدن محتوا در آن نیست؛ اما ظاهر آن‌ها کاملا تداعی‌کننده کاشی های زنده در نسخه‌های پیشین ویندوز است.

کاشی های زنده در ویندوز 11؛ اقدام مثبت یا بازگشت به عقب؟

مایکروسافت البته در جزئیات بروزرسانی 26212 به‌طور مستقیم به تعبیه قابل جدید «همراه منوی استارت» در آپدیت جدید ویندوز 11 اشاره نکرده است. با این وجود، یکی از کاربران برنامه Insider ویندوز 11 در اکانت X خود، با ارائه تصاویری از این ویژگی جدید به معرفی و مقایسه آن با کاشی‌های زنده پرداخته است.

به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان نرم افزارهای ویندوز 11 امکان آن را خواهند داشت که محصولاتی با قابلیت پشتیبانی از این ویژگی جدید تولید کنند و اطلاعات مدنظرشان را از طریق این کارت‌ها به اطلاع کاربر برسانند. از سوی دیگر کاربران نیز امکان شخصی‌سازی این کارت‌ها و تغییر تنظیمات آن‌ها را خواهند داشت و می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات ویندوز 11، کاشی های زنده جدید را نصب کرده یا هریک را فعال یا غیرفعال نمایند. به گفته این کاربر، عملکرد نوار جدید Companion بیش از هرچیز به اتصال اینترنت بستگی خواهد داشت و نمایش اطلاعات آفلاین نقش پررنگی در کاربری آن ندارد.

بخش Live Tiles

به بهانه رونمایی از این قابلیت جدید در ویندوز 11 بد نیست اشاره‌ای هم به کاشی های زنده که برای نخستین بار در ویندوز 8 معرفی شد داشته باشیم. این قابلیت‌ها که اکنون به‌طور کامل از ویندوز کنار گذاشته شده‌اند با هدف یکپارچه‌سازی هرچه بیشتر نسخه‌های دسکتاپ ویندوز با ویندوز فون در این سیستم عامل به کار رفتند. این کاشی‌ها بسیاری اطلاعات کلیدی و مهم را تنها با یک نگاه در اختیار کاربران ویندوز یا ویندوز فون قرار می‌دادند و در ابتدا با استقبال بسیار خوبی هم از سوی کاربران هر دو پلتفرم روبرو شدند. با این وجود در گذر زمان، استفاده از آن‌ها رفته رفته محدودتر شد و سرانجام در سال 2021 مایکروسافت به‌طور کامل آن‌ها را کنار گذاشت.

منوی استارت همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم عامل Windows به شمار می‌رفته و به همین جهت حساسیت‌های فراوانی روی آن وجود داشته است. به همین جهت همیشه حساسیت‌های فراوانی روی جزئیات و قابلیت‌های آن، چه از سوی کاربران، چه توسعه‌دهندگان و چه منتقدین، وجود داشته است. کاشی های زنده در اواخر عمرشان توسط بسیاری افراد بی‌استفاده و بی‌فایده توصیف شده بودند. به همین جهت مایکروسافت در نهایت تصمیم به کنار گذاشتن آن‌ها گرفت. ردموندی‌ها البته با قابلیت جدید همراه منوی استارت در ویندوز 11 سعی دارند بخش‌هایی از کاربری کاشی های زنده را بار دیگر به ویندوز برگردانند؛ اما آیا این کار قابل انجام خواهد بود یا خیر؟

در گجت نیوز بخوانید:
دهن کجی کاربران به مایکروسافت: مهاجرت کاربران از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ و کاهش سهم این سیستم عامل از بازار چگونه تبلیغات مزخرف منوی استارت ویندوز ۱۱ را غیرفعال کنیم؟ ۸ قابلیت مخفی ویندوز ۱۱ که شاید تا کنون امتحان نکرده باشید