ویندوز ۱۱ مایکروسافت

چه چیزهایی از ویندوز ۱۱ مایکروسافت حذف شده است؟

ویندوز ۱۱ مایکروسافت هفته گذشته به صورت رسمی معرفی شد. در اینجا به بررسی امکانات و بخش‌هایی خواهیم پرداخت که از Windows 11 حذف شده‌اند.

مایکروسافت این هفته از سیستم عامل ویندوز ۱۱ خود به صورت رسمی رونمایی کرد. تا به اینجای کار فقط به امکانات جدیدی که به نسخه جدید ویندوز اضافه شده اشاره کرده‌ایم. حالا در این مقاله به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که از ویندوز ۱۱ مایکروسافت حذف شده‌اند. حذف شدن برخی ویژگی‌ها مثل مرورگر اینترنت اکسپلورر بدیهی است، اما برای سایر تغییرات مثل منوی استارت، باید ریزبینانه‌تر نگاه کنیم.

امکانات حذف شده از ویندوز ۱۱ مایکروسافت

گشت و گذار بین والپیپرهای دسکتاپ

کاربرانی که به اکانت مایکروسافت متصل باشند، دیگر نمی‌توانند بین والپیپرهای دسکتاپ گشت و گذار کنند. یک سیستم تم جدید والپیپر کنونی سیستم را خودش تغییر می‌دهد.

ویندوز ۱۱ مایکروسافت

ثبت اسکرین شات با Snipping Tool

قدیمی‌ترین ابزار اسکرین شات ویندوز همچنان حضور دارد، اما تغییر کرده است. ظاهر کلاسیک Snipping Tool که در ویندوز ۱۰ هم وجود داشت اکنون جای خودش را به یک اپلیکیشن دیگری به نام Snip & Sketch داده است که برگرفته از نسخه قدیمی توسعه پیدا کرده است.

تغییرات تسک بار

اپلیکیشن‌ها دیگر در تسک بار سفارشی نخواهند شد. آیکون‌های سمت راست تسک بار که به System Tray معروف هستند دیگر دیده نمی‌شوند. اپلیکیشن People نیز از روی تسک بار حذف شده است. اکنون تسک بار نسبت به زمانی که به سه قسمت تقسیم می‌شد، تغییر کرده است. این نوار فقط در مرکز قسمت پایینی صفحه حضور دارد. چیزی که در سیستم عامل مک او اس نیز شاهد آن هستیم.

ویندوز ۱۱ مایکروسافت

منوی استارت

کاشی‌های زنده (Live Tiles) هم دیگر در منوی استارت دیده نمی‌شوند؛ هرچند مایکروسافت بخشی به نام Widgets را اضافه کرده است. در منوی استارت دیگر نام‌های گروهی، پوشه‌های اپلکیشن‌ها و اندازه قابل تغییر لایه‌ها وجود ندارد. وقتی کامپیوتر خود را از ویندوز ۱۰ به این نسخه ارتقاء دهید، تمام اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که به منوی استارت پین کرده باشید از اینجا حذف می‌شوند. بنابراین شما باید آن‌ها را به صورت دستی اضافه کنید.

ویندوز ۱۱ مایکروسافت

تغییرات تایم لاین و اپلیکیشن‌ها

تایم لاین از ویندوز ۱۱ مایکروسافت حذف شده است. سازنده می‌گوید مشابه عملکرد آن را می‌توانید در مرورگر Edge مشاهده کنید. اپلیکیشن‌هایی که پیشتر همراه با ویندوز ۱۰ روی کامپیوتر شما نصب می‌شدند نیز اکنون در نسخه خام ویندوز ۱۱ وجود ندارند و شما باید به صورت دستی آن‌ها را از طریق فروشگاه مایکروسافت دانلود و آپدیت کنید. لیست این اپلیکیشن‌ها به ترتیب زیر است:

  • Skype
  • Paint 3D
  • OneNote for Windows 10
  • 3D Viewer
  • Math Input Panel
  • News & Interests
  • Quick Status (no longer on Lockscreen)
  • Wallet

اپلیکیشن Math Recognizer را هم می‌توانید در صورت نیاز دانلود کنید. این اپلیکیشن جایگزین Math Input Panel شده است و شامل کنترل و تشخیص ورودی‌ها می‌شود.

اپلیکیشن News & Interests هم حذف شده اما یک جایگزین برای آن در نظر گرفته شده است. برای آن را از طریق ویجت‌ها به کامپیوتر خود اضافه کنید.

ویندوز ۱۱ مایکروسافت

حالت‌های Tablet Mode ،Keyboard و S Mode

حالت Tablet Mode اکنون حذف شده، در عین حال عملکرد و توانایی ویندوز جدید در سیستم‌های مجهز به صفحه لمسی بهتر شده است. حالت‌های کیبورد متصل و کیبورد غیرمتصل با بسیاری دیگر از ویژگی‌های حالت Tablet Mode اکنون در خود ویندوز آمیخته شده‌اند. اگر نمایشگر سیستم شما ۱۸ اینچی یا بزرگ‌تر باشد پیکربندی‌های کیبورد با داک یا غیر داک دیگر در دسترس نخواهند بود. حالت S Mode هم فقط در نسخه Windows 11 Home موجود است.

خداحافظی با اینترنت اکسپلورر

اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۱ غیرفعال شده است. سرانجام مایکروسافت برای همیشه کاربران را به استفاده از مرورگر Microsoft Edge تشویق کرده است. این مرورگر وب شامل حالتی به نام IE Mode نیز هست.

جمع‌بندی

تغییرات Windows 11 که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم اولین موج تغییراتی است که هنگام رونمایی از این سیستم عامل شاهد آن‌ها بودیم. اگر پیش از انتشار نسخه نهایی تغییرات دیگری را هم در این سیستم عامل مشاهده کنیم، جای تعجبی نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*