مشاهده تکه درخشان یک دنباله دار در آسمان اروپا

شیء عجیب نورانی، آسمان شب گذشته اروپا را روشن کرد + ویدیو

شب گذشته تکه‌ای درخشان از یک دنباله دار آسمان اروپا را مثل روز روشن کرد. این شیء عجیب نورانی گویی قصد حمله به زمین را داشته است!

صدها نفر در پرتغال (و همچنین تعداد زیادی در فرانسه و اسپانیا) شاهد عبور خیره‌کننده تکه‌ای از یک دنباله دار از جو زمین در شنبه شب بودند. گزارش‌های اولیه حاکی از سقوط قطعاتی در کاسترو دایر (در شمال دور منطقه ویسئو) بود، اما به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نداده است.

ویدیوی هجوم این شیء عجیب نورانی به اروپا

به گفته کارشناسان، این دنباله دار در مسیر خود از شمال مِریدا در جنوب شرقی اسپانیا تا اقیانوس اطلس در شمال غربی پورتو تقریباً به‌طور کامل سوزانده شد و هرآنچه از آن باقی مانده باشد، به دریای اروپا سقوط کرده است. آتش‌نشانان کاسترو دایر در ساعات اولیه صبح برای بررسی نشانه‌هایی از برخورد این سنگ با منطقه اعزام شدند، اما چیزی پیدا نکردند.

این لحظه فراموش‌نشدنی، درست قبل از نیمه شب و تنها چند ثانیه به طول انجامید. برخی از مردم وحشت‌زده شدند، برخی دیگر فکر می‌کردند حمله موشکی است و عده‌ای که می‌دانستند قضیه از چه قرار است هم آن را بهترین لحظه زندگ خود خواندند.

مشاهده شیء عجیب نورانی در آسمان اروپا

در حالی که آژانس فضایی اروپا در ابتدا این شیء عجیب نورانی را یک شهاب درخشان خیره‌کننده توصیف کرده بود، بعداً اطلاعیه خود را اصلاح کرد: این گوی آتشین در واقع تکه‌ای از یک دنباله‌دار بوده است. یک گلوله برفی کثیف ساخته شده از یخ، گرد و غبار و سایر مواد آلی که به دور خورشید می‌چرخد. ناسا می‌گوید مواد موجود در دنباله‌دارها احتمالاً به حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش، زمانی که منظومه شمسی ما شکل گرفت، برمی‌گردد.

سرعت این دنباله دار ۴۵ کیلومتر بر ثانیه بوده و اندازه اولیه آن هم تنها ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر بوده است. این شیء فضایی در ارتفاع ۱۲۲ کیلومتری وارد جو زمین شد و تا شمال غربی پرتغال به سمت پایین حرکت کرد تا اینکه به دریا برخورد کرد. ترس برخی از ایجاد سونامی بود، چرا که در زمان برخورد شیء فضایی با سطح زمین، تنها قطعات کوچکی از سنگ باقی مانده بود. رنگ آبی درخششی که مردم دیدند نشان می‌دهد که این سنگ احتمالا حاوی منیزیم بوده است.

فیلمبرداری اتفاقی از این دنباله دار درخشان

برخی از دنباله‌دارها در زمان‌های مشخصی از کنار زمین عبور می‌کنند، اگرچه ممکن است چندین دهه طول بکشد تا دوباره ظاهر شوند. دنباله‌دار هالی، شاید مشهورترین آن‌ها، به طور متوسط هر ۷۶ سال یکبار قابل مشاهده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۶۱ دوباره به ما نزدیک شود. دنباله‌دارهای دیگری نیز تاریخ بازگشت قابل پیش‌بینی دارند و توسط اخترشناسان ردیابی می‌شوند. اما به نظر می‌رسد هیچ‌کس از آمدن این دنباله‌دار خبر نداشته است!

مگ شواب، اخترفیزیکدان از دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی می‌گوید که این یک نمایش غیرمنتظره‌ی آتش‌بازی میان سیاره‌ای است.

کارلوس فیولایس، فیزیکدان مشهور نیز می‌گوید، هر روز شهاب سنگ ها در سراسر جهان سقوط می‌کنند. آسمان پر از شگفتی است و نیازی نیست ما بترسیم. وقتی چیزی به‌طرف زمین سقوط می‌کند، جو می‌تواند به‌خوبی از ما محافظت کند.

در گجت نیوز بخوانید:
دیدنی‌ترین رخدادهای نجومی در سال ۲۰۲۴ یک دنباله دار غول‌پیکر کره زمین را هدف گرفته است برای اولین بار در تاریخ، جیمز وب یک ستاره دنباله دار با محیط آبی را پیدا کرد